Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 20:21 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vid svininfluensan blev det massvaccinationer. Den var mycket smittsam men visade ju sig vara ganska ofarlig, så det hade inte hänt så mycket även om den hade fått härja bäst den ville.

Jag är inte så för vaccineringar, men eftersom mina lungor och mitt mmunförsvar inte är fullgoda så gick jag för att vaccinera mig. Min VC hade slut på vaccin innan de enligt annonsering skulle börja vaccinera. Personalen sa att de var tvungna eftersom folk tjatade så. Jag gick till ett annat ställe och blev litet avskräckt eftersom det satt massor av människor i väntrummet och hängde. Men jag fick komma in nästan direkt, man skulle sitta kvar och vänta för den händelse man skulle få någon allergisk reaktion och behöva vård.

Jag antar att det blir svårt att få fram tillräckligt med vaccin ifall det skulle bli en allvarlig pandemi, om det ens hinner skapas något i tid. Jag undrar just hur eventuellt vaccin skulle fördelas.

Och vad gör samhället i övrigt i det läget?
Skulle de stänga skolor och daghem?
Skulle de stänga biografer, bibliotek, sporthallar och annat liknande?
Skulle det bli ut- och inreseförbud i någon form?
Skulle de varna för kollektivtrafik och uppmana till distansarbete, och kanske tom tvinga företag att stänga?
Skulle det bli tvångsarbete för sjukvårdspersonal, och kanske andra yrkesgrupper?
Skulle det upprättas nya epidemisjukhus?
Övriga åtgärder?

Och om folk verkligen skulle börja dö, 10, 20, 30% av befolkningen (eller mer) vad händer då? Rent praktiskt?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 21:41 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Zombie skrev:
Vid svininfluensan blev det massvaccinationer. Den var mycket smittsam men visade ju sig vara ganska ofarlig, så det hade inte hänt så mycket även om den hade fått härja bäst den ville.


Var en del som blev Narkolepsiskadade av Pandemrix. Tror de inte kommer att köra fast-track på något vaccin igen.

Zombie skrev:
Jag antar att det blir svårt att få fram tillräckligt med vaccin ifall det skulle bli en allvarlig pandemi, om det ens hinner skapas något i tid. Jag undrar just hur eventuellt vaccin skulle fördelas.


Beror på hur fort det sprids och hur dödligt det är. Är det luftburet, överföringsbart via beröring, sprids via djur-djur och djur-människa så kan det slå ut stora delar av mänskligheten. I huset som drabbades hårdast av SARS i Hong Kong där skedde spridningen via knapparna i hissen.

Det enda som talar mot stor spridning är att vi har bättre hygien och mer kunskaper nu än när spanska sjukan och digerdöden spreds genom Europa. Krig, katastrofer och annat elände kan möjliggöra en större spridning och kan dölja att ett utbrott har skett över huvud taget.

Zombie skrev:
Och vad gör samhället i övrigt i det läget?
Skulle de stänga skolor och daghem?
Skulle de stänga biografer, bibliotek, sporthallar och annat liknande?
Skulle det bli ut- och inreseförbud i någon form?
Skulle de varna för kollektivtrafik och uppmana till distansarbete, och kanske tom tvinga företag att stänga?
Skulle det bli tvångsarbete för sjukvårdspersonal, och kanske andra yrkesgrupper?
Skulle det upprättas nya epidemisjukhus?
Övriga åtgärder?

Och om folk verkligen skulle börja dö, 10, 20, 30% av befolkningen (eller mer) vad händer då? Rent praktiskt?


Mycket skulle nog stängas ner. Allmänna platser som inte är jätteviktiga (bibliotek, restauranger, krogar) kan nog hållas stängt.

Det kan säkert bli reseförbud, inte bara mellan länder, utan mellan städer om det var ett stort utbrott. Långt tillbaka i tiden kunde städer spärras av helt och de som överlevde fick komma ut.

Speciella sjukhus skulle säkert upprättas, t.ex. i sporthallar och arenor där mycket utrymme finns och då folk bör undvika dessa ställen i alla fall. Kanske kan även simhallar användas då de har inbyggda möjligheter till sanering.

Kollektivtrafik. Om vi tittar på Asien, så fort det går en flunsa så hoppar munskydd på och folk fortsätter pendla som förut, det är ganska vanligt, men om vi skulle göra det här så skulle folk tro att vi vore terrorister eller nåt. Tycker att vi borde ta efter det beteendet för att minska spridning.

Distansarbete vore en bra ide så länge som du inte behöver möta någon, alla förutsättningar finns inom tjänstesektorn att t.ex. konferensa via Skype.

Tvångsarbete vet jag inte, men i kriser finns det krav på att matförsörjningen måste fortsätta. De som är immuna kanske sätts i arbete för att allt ska funka, och då kanske det är mindre viktigt om du har lastbilskörkort eller all utbildning som krävs för att göra jobbet helt till 100%.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: ons 21 jun 2017, 10:26 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Jag kommer ihåg när skräcken var svininfluensan. Alla avdelningar, även vi på psyk, skulle ha 20 askar Tamiflu just in case. Tiden gick, inget hände, och till slut var det bara att kasta askarna för det får ju inte ligga gammal medicin i läkemedelsrummet.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: ons 21 jun 2017, 10:45 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Förmodligen tar det för lång tid att få fram ett vaccin för att det ska påverka förloppet av en Pandemi, särskilt nu när folk i allmänhet är väldigt tveksamma till vaccinering(dels pga Svin influensan, men även på grund av många föräldrars misstro på vacciner mot barnsjukdommar), så är det nog svårt att få så många att vaccinera sig att det påverkar. Man följer säkert samma ordning som sist, dvs vårdpersonal, politiker och polis först och sedan till resten av befolkningen i mån av tillgång.

Det forskades för några år sedan på en antiviral medicin som skulle bota i princip alla virussjukdommar, verkade lovande men fick inte pengar till fortsatt forskning. https://en.wikipedia.org/wiki/DRACO Kanske var produkten inte så lovande som alla trodde, eller så insåg man att läkemedelsindustrin inte tjänar pengar på att bota folk, det är långa behandlingar som är lönsamma.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: ons 21 jun 2017, 11:47 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Fyrop skrev:
Förmodligen tar det för lång tid att få fram ett vaccin för att det ska påverka förloppet av en Pandemi, särskilt nu när folk i allmänhet är väldigt tveksamma till vaccinering(dels pga Svin influensan, men även på grund av många föräldrars misstro på vacciner mot barnsjukdommar), så är det nog svårt att få så många att vaccinera sig att det påverkar. Man följer säkert samma ordning som sist, dvs vårdpersonal, politiker och polis först och sedan till resten av befolkningen i mån av tillgång.

Det forskades för några år sedan på en antiviral medicin som skulle bota i princip alla virussjukdommar, verkade lovande men fick inte pengar till fortsatt forskning. https://en.wikipedia.org/wiki/DRACO Kanske var produkten inte så lovande som alla trodde, eller så insåg man att läkemedelsindustrin inte tjänar pengar på att bota folk, det är långa behandlingar som är lönsamma.


Problemet är inte att de "inte tjänar pengar på att bota folk", det är missvisande. Problemet är att det kostar pengar att utveckla t.ex. antibiotika som numera de små kräken blir resistenta mot på mindre än ett år på grund av att vi har skickat virus och bakterier till gym där de har fått käka resistens-anabola fritt så oavsett vad vi försöker mot dem idag så funkar det inte någon längre tid. Mänskligheten har sig själv att skylla pg av övernyttjande av antibiotika.

Till slut kommer säkert "oekonomiska" saker bli desperat eftersökta och det kan kommas att pumpa in miljarder, men endast om det finns en efterfrågan och någon som betalar för produkten.

Forskning är inte gratis utan utgör det stora hindret mot att nya mediciner tas fram. Medicin är en business, inte någon välgörenhet. Det här är ett problem som alla länder sinsemellan borde finansiera tillsammans på t.ex. FN nivå.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: ons 21 jun 2017, 14:02 
Pandemins största fara är antagligen människors beteende, inte sjukdomen i sig. Med undantag för något extremt dödligt och smittsamt.

Det första är ju att folk kanske inte vaccinerar sig. Detta är en förutsättning för att man ska hindra smittan att sprida sig i befolkningen, genom vaccinering skapar man brandgator så att smittan inte kan sprida sig till de som valt att inte vaccinera sig. Därför är eventuella biverkningar oftast acceptabla "för allas bästa". Uteblir dessa brandgator på grund av rädsla för vaccin (det pågår en påverkansoperation från etablissemanget av den anledningen) så kan smittan bli omfattande.

Så vad händer? Hur lång tid tar det innan busschaufförerna inte längre vill sitta med en massa potentiellt smittade ombord? Rätt snart. Biljettsnubbarna på tunnelbanestationerna jobbar nog längre, så även tågförarna, men busschaffisar stannar nog hemma rätt snart. Detta gäller även taxi, speciellt färdtjänst. Kassapersonal lär inte vara glada i att jobba. De som brukade åka lokaltrafik men har bil väljer bilen.

Kontentan är att butikerna stänger, lokaltrafiken strejkar och bilköerna växer, i alla fall i större städer. Och det är bara pga. människor rädsla för smitta. Har man på det även en allvarlig smitta som sprids kommer sjukhusen överbelastas samtidigt som vårdpersonal inte längre kan eller vill arbeta. Sen stannar godstrafiken. Då börjar maten ta slut i butikshyllorna. När den är slut tar det 3 dagar, sen har samhället som vi känner det slutat att existera.

Fast det är såklart ett worst-case scenario.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: ons 21 jun 2017, 15:58 
Folkhäsomyndigheten har funderat på detta. Och har en detaljerade planer som redan är aktiva och/eller som kan dras igång om det verkar påkallat. Bland annat åtgärder för att informera och för att förebygga och för att på olika sätt begränsa smittspridning vid ett utbrott. Även en genomgång av lagar som finns för detta syfte. Med mera...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... beredskap/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: tor 22 jun 2017, 20:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja. Är det riktigt våldsamt farligt, typ ebola, så kommer folk att slåss om vacciner. Däremot är det ju inte sagt att det hinns med att ta fram och produceras några vacciner.

Anses det vara måttllgt farligt så jobbar nog de flesta som vanligt. Folk blir sjuka av influensa och vinterkräksjuka så det blir bortfall i produktionen, men det är väl inte så värst många som stannar hemma innan de blir sjuka.

När jag var liten blev jag särskilt uppskickad till min påssjuka bror för att jag skulle bli smittad. De flesta fick åtminstone en del barnsjukdomar på den tiden. Polio är ett gissel och vaccineringen mot den är en välsignelse, och scharlakansfeber är farligt. De andra brukar man inte fara illa av om man får det som barn och är frisk i övrigt. (Även om vissa individer drabbas.)

TBC är däremot ett hot som nog kommer att öka. Jag har inte fått klarhet i om vaccinet skyddar mot den nya resistenta typen.

Lastbilschaufförer är väl inte så utsatta och strejkar nog inte i första taget. Det är värre för expediterna i affärerna...


Harmklinga skrev:
Pandemins största fara är antagligen människors beteende, inte sjukdomen i sig. Med undantag för något extremt dödligt och smittsamt.

Fast det är såklart ett worst-case scenario.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör samhället vid en pandemi?
InläggPostat: fre 23 jun 2017, 01:10 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Att kunskap om sjukdomar/smittspridning är större idag är förr (pest/spanska sjukan osv) är bra, dock är problemet att spridning pga globalisering går fortare. En smittad kan hoppa på ett flygplan och bära smittan med sig innan "hen" visar symptom.. Alltså går smittspridningen snabbare och mer oförutsägbart än förr..

Vid en "normal" pandemi som svininfluensa kommer inte mycket att hända med samhällsfunktionerna, folk kommer att sköta sina jobb och köa snällt för sina vaccin (fast en del kommer att vara rädda för narkolepsi och avstå). Vid ett utbrott där högre dödlighet (ex ett luftburet "Ebola") inträffar kommer folk att bli rädda för att gå till jobbet (polis, vårdpersonal, lastbilschaffisar osv). DÅ blir det stora effekter. Samhällsmässig oro, brottslighet, människor kan inte få sjukvård, matleveranser upphör osv. Pöbelvälde och egoism får fritt utrymme. Att förbjuda och försöka reglera från statens sida kommer inte att fungerar, dock kommer folk att försöka minimera sig för exponering, ingen jävel kommer att gå på bio, lämna barnen på dagis eller flyga så att förbjuda det fyller ingen funktion.... Dock måste folk få mat och vatten och tvingas därför "ta sig ut" för besök till affärer/utdelningsställen för att köpa/köa och riskera att exponeras för virus... Då är det jävligt bra att vara prepper och gå ner i källaren och knäcka en plåttunna med ris, frystorkat käk, pulvermjölk och multivitamintabletter.

Vid en pandemi kommer de multinationella "Big Pharma"-företagen att göra allt de kan för att få fram en bot (av ekonomiska skäl) och boten kommer säkert, men det tar tid (identifiering av patogen tar tid, "bot" skall identifieras, vaccin odlas i ägg osv).

Prioriteringsording för vaccinutdelning hade följt mönstret från grisinfluensan dvs i första hand vårdpersonal som vårdar de sjuka, sedan nyckelpersoner i samhällsviktiga funktioner (höga tjänstemän,poliser, knegare på renings/vattenverk) och sist den stora "massan".. Vid en pandemi av stor allvarlighetsgrad kommer bara en extrem liten minoritet att avstå vaccin så det blir nog inget behov av krav på massvaccinering - alla kommer att ta det självmant bortsett från en liten fundamentalistgren av vaccinmotståndare som inte tillför samhället något i vilket fall...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet