Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 18:12 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 29 okt 2015, 18:07
Inlägg: 73
Ort: Småland
David skrev:
Crossroads Mall skrev:
Förrutom min vanliga prepping så ser min krigsförberedande del numera ut såhär.

Bild

När jag rycker in får min familj gå ihop med vänner för ökat skydd, vilket lär behövas för min OPSÄK är svag då jag försöker påverka min omgivning kring beredskap.
För min egen del finns det fler saker än familjen jag är beredd att kämpa för.


Jag måste erkänna att jag är lite intresserad av vad mer du är beredd att kämpa för.
Själv är jag lyckligtvis inte längre krigsplacerad så jag slipper ställas inför beslutet om jag skulle strunta i inkallelsen eller ej.


Menade inget kryptiskt alls utan bara Sverige och vårt samhällskick med demokrati och yttrandefrihet. Jag har varit en del av vårt förvar (HV) sedan mer än 20 år.

Det är bara om jag ser en fullständig kollaps (ej krig) utan chans till snar återställning som jag kommer gå till BOL med familj och vänner utan att hjälpa till i samhället.

_________________
I will show you fear in a handful of dust.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 19:24 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Fullskaligt krig med invasion är inget som bekymrar mig, men en tanke kan ju vara att inte ha sin BOL nära större militärbas. Den kommer bombas hårt. Å andra sidan kanske det är där försvaret kommer vara störst så fi undviker det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 01:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, det är om man har stora resurser (läs olja) som andra aktörer gärna blandar sig i. Jämför folkmordet i Rwanda.

SkogsLasse skrev:
klipp
Inbördeskrig står det inte om. Här tror jag den största faran finns. Det kan vara grupper som idag redan finns i landet eller som i stor mängd snabbt anländer hit vid konflikt i närområdet, som beväpnar sig och för krig mot Sverige som stat. Detta kan bli blodigt och långvarigt, speciellt som om utländska aktörer gärna blandar sig i interna konflikter.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: fre 03 mar 2017, 10:55 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tis 14 feb 2017, 16:30
Inlägg: 9
Om det nu är så att man tycker att både Reinfeldt och Löfven har tänkt och handlat i intresse för att tillgodose mina behov av trygghet så ska jag naturligtvis respektera de lagar som har satts. Men anser jag att både Löfven och Reinfeldt totalt har struntat i mitt bästa så kan de också köra upp sina jävla lagar i arselet. Har de försatt oss i den krissituationen som kommer så får de för fan städa upp själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 18:54 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 28 nov 2016, 09:57
Inlägg: 11
En sak tror jag är att hålla sig konstant uppdaterad på händelser i världen och omnejd. Undvika att stå med brallorna nere.
Oavsett om det gäller ryssen, inbördeskrig eller tyska turister som ej vill dela på campingar.

Har man möjlighet är det en bra idé att ha olika bols så att man inte fastnar i en konflikthärd. Det är det viktigaste och mest direkta man kan förebygga. Bor man i en större stad se till att du inte hamnar i en situation som mosul typ.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 21:38 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
För att kunna förbereda sig för krig så måste man ha en uppfattningen vilken sorts krig som är mest sannolikt. Tror att framtidens krig kommer att skilja sig från gårdagens krig och från nuvarande krig. Tror att cyberkrigsföring kommer att dominera i första skedet. Se bara vad som hänt med APM :s containerhamn i Göteborg som drabbats av en hackerattack http://www.di.se/nyheter/hackerattack-slacker-ner-goteborgs-hamn/.
Tror att nedanstående kan vara ett sannolikt scenario:
1) Släcka ner viktiga samhällsfunktioner.
2) Släcka ner kommunikation.
3) Släcka ner elnätet/internet.
4) Slå ut luftförsvaret/flygfält mha av drönare och spetsnäsor.
5) Invadera tex Gotland

Kan Fi göra 1 & 2 utan att man förstår varifrån attacken kommer eller att det ens kommer från en fiendenation och inte bara en hackare vinner Fi tid.
Hur man preppar för ovanstående liknar ju hur man preppar för långvarigt strömavbrott och finns beskrivet i många trådar.

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: lör 01 jul 2017, 08:19 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Vildmannen skrev:
Om det nu är så att man tycker att både Reinfeldt och Löfven har tänkt och handlat i intresse för att tillgodose mina behov av trygghet så ska jag naturligtvis respektera de lagar som har satts. Men anser jag att både Löfven och Reinfeldt totalt har struntat i mitt bästa så kan de också köra upp sina jävla lagar i arselet. Har de försatt oss i den krissituationen som kommer så får de för fan städa upp själva.


Det är här jag ser en inte oansenlig risk just nu. Extremister på olika sidor och vanligt hyggligt folk som kommer i kläm pga samhällskontraktet fallerar. Ser redan tendenser i Europa. Fordon körs in i folksamling med gott om "otrogna" ==> fordon körs in i folksamling utanför moské (har hänt två gånger vad jag vet) och därifrån eskalerar det. Om makthavarna inte skärper till sig kan Europa komma att se ut som Västbanken om ett decennium eller så. Detta inkluderar Sverige där missnöjet jäser i stugorna.

http://www.expressen.se/nyheter/fordon- ... -i-london/
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 5211456.ab


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet