Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: sön 28 feb 2016, 10:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
"Bump"

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 14:28 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
R8N skrev:
Jag kan inte tänka mig något annat. Jag gjorde mitt prov hemma hos SM0WQT i Haninge. Provförättarna är ju vanliga privatpersoner så det beror väl på när de har tid och så.

Jag hade mycket gratis från skolan då jag hade läst teknisk linje på gymnasiet. Själva elläran är inte svårare än den man lär sig i grundskolan. Är man inte helt dement så fixar man certet lätt. Nu för tiden är kravet på att kunna telegrafi borttaget.



Antalet Provförrättare för cirka ett år sen var 49 st, nu är det bara 35 st...
vilket betyder att man kan få åka rätt långt för att hitta någon..

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 00:02 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Testade att köra ett provtest på teknikdelen och var 12 poäng från att bli godkänd (fick 140 man skall ha 152, max är 172). Och då vet jag inte ens vilken litteratur man borde ha läst. Så helt omöjligt kan det inte vara.

Finns det några PDF:er man kan ladda ned eller måste man köpa fysiska böcker?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 16:13 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
mrlowrisk skrev:
Testade att köra ett provtest på teknikdelen och var 12 poäng från att bli godkänd (fick 140 man skall ha 152, max är 172). Och då vet jag inte ens vilken litteratur man borde ha läst. Så helt omöjligt kan det inte vara.

Finns det några PDF:er man kan ladda ned eller måste man köpa fysiska böcker?


Jag skulle råda köp boken, eller utbildningskassen, de är det värt.
Sälj den vidare sen..

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 00:46 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
R8N skrev:
Jag kan inte tänka mig något annat. Jag gjorde mitt prov hemma hos SM0WQT i Haninge. Provförättarna är ju vanliga privatpersoner så det beror väl på när de har tid och så.

Jag hade mycket gratis från skolan då jag hade läst teknisk linje på gymnasiet. Själva elläran är inte svårare än den man lär sig i grundskolan. Är man inte helt dement så fixar man certet lätt. Nu för tiden är kravet på att kunna telegrafi borttaget.

Det enda jobbiga är alla nedrans Q-koder att lära sig utantill, det tycker iaf jag inte är helt lätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 09:41 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Skäms lite för utbildningspaketet står i bokhyllan sedan ett år. Tiden ska bara hittas...

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 10:43 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Jag köpte boken, pluggade och skrev provet, tror på ca en månad.
Elektronikdelen är inte svår, det kan bara finns några olika typer av frågor (jag är dock pluggvan, och kan elektronik).
Det som tar lite mer tid är att banka in alla koder, och landskoder, detta är något som jag inte var van vid, men att använda kortleken och plugga in de var faktiskt inte för svårt (lättare än jag trodde).
Alla kortvågsfrekvenser pluggade jag också in, dock på ett "komprimerat" vis, och de flesta kommer jag fortfarande ihåg. Exempelvis:
3500 - 3600 CW
3600 - 3800 allt
Kom jag ihåg via "3. 5-6-8"

14 000 - 14 100 CW
14 100 - 14 350 allt
Kom jag ihåg via "14 0-100-350"

Sen kan man plugga in, eller räkna ut deras våglängd beteckning, ex 160, 80, 40, 30... (som traditionellt sett var en halvering i våglängd för varje band från början, men det har tillkommit några extra "mellanband")

Lycka till!

OCH! Glöm inte vid kontakt med SSA, så vill ni nog inte synas i deras callbook, så be de göra er "dolda" (så syns bara att ert callsign finns, inte ert namn osv.)

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tis 24 dec 2019, 13:16 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
grym skrev:
om man gör det med anklaste utrusting är det till att
ha radio och en antenn med riktningsegenskaper, lyssna på frekvensen, se var antennen pekar i kompasskurs
flytta sig så långt bort att man får en ny kompasskurs som har vinkel nog mot första
rita upp det på karta, och kolla åt vilket håll det går ihop, flytta dig åt det hållet och fortsätt pejla

detta tar tid eftersom man måste flytta sig

om man däremot är tre personer som kan göra det samtidigt så går det på någon minut
en master som två som bara lämnar position och vinkel


militären spelar helt enkelt in allt med synkade inspelningar på µs nivå, vilket inte är direkt svårt idag
kommer det något där som man är intresserad av kan man helt enkelt räkna ut var den var som sände det, eller ha koll på det i realtid

nackdelen är att det krävs ganska mycket lagringsutrymme för att spara datan, så dom kan inte lagra allt,
ex om dom smaplar med 1,000,000,000 gånger per sekund med 16 bitars djup så blir det 2 gigabyte i sekunden
och då kan man kanske ha koll på frekvenser upp till 200Mhz

men dom nya datorerna och hårddiskarna gör att det blir lättare och billigare att lagra mera data för varje år som går



Men hur stor kon har en riktnings antenn?
Har bara börjat kolla lite på riktad wifi till husbil och det jag kolla på hade åtskilliga grader.
och 5-10 grader i kryss blir väl väldigt stort område redan efter några kilometer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 25 dec 2019, 12:03 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det beror på antennen.

Antenner med riktningsverkan är ofta uppbyggda av flera "element" på rad åt det håll antennen pekar.

Genom att öka antalet element ökar riktningskänsligheten. Men det är alltid kvar en del läckage.

Detta är OK vid pejling, man letar bara efter den riktning där signalen är starkast. Då behövs inte extrem riktningskänslighet.

Vid sändning kan man använda riktingskänslighet tillsammans med att minska uteffekten. Då samverkar låg uteffekt och riktningskänsligheten för att minska risken att främmande kan fånga upp signalen.

Det finns också "aktiva" antenner som består av flera känsliga riktningsokänsliga antenner med exakt kända avstånd. Då arbetar man med att mäta relativa tidsskillnader i antennsignalerna och interferens för att rikta antennen. Nyare WiFi-routrar använder sig ofta av denna teknik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Directional_antenna

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 30 dec 2019, 12:19 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 03 dec 2017, 16:09
Inlägg: 16
En kompis till mig sa, angående prepping, att han inte behöver preppa. När zombieapokalypsen kommer så rånar han närmsta radioamatör.

Det var ju på skämt förstås, men det är nog svårt att vara radioamatör med någorlunda opsäk

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 jan 2020, 12:59 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 03 maj 2019, 10:31
Inlägg: 3
Tack för att du delar med dig. Jag var inte medveten om detta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 jan 2020, 17:31 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Kanske några stycken i en by skulle gå samman och sätta upp några rejäla antenner för att locka till sig några rånare vid SHTF? :hm:

Fejkade antenner om det inte redan finns någon radioamatör i byn. Och sedan ha bra radiosamband i byn för att tillkalla hjälp och blockera vägar.

Förmodligen kommer rånarna med bil, så man kan ju ta den till att börja med. Man kan ju låta rånarna springa till skogs och blockera ut/infart till byn så att de inte få med sig sin bil. Om de inte springer till skogs utan sätter sig till motvärns, vid WROL - SGT. :twisted:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: sön 19 jan 2020, 21:23 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tor 16 jan 2020, 15:08
Inlägg: 6
Ort: NV Västerbotten
Jag är inte radioamatör. Har funderat på att bli det för utbildningen och kunskaperna man får.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 20 jan 2020, 21:56 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
vantohal skrev:
Jag är inte radioamatör. Har funderat på att bli det för utbildningen och kunskaperna man får.


Jag skickade efter studiepaketet för något år sedan, men kom inte så mycket längre. Helt klart bra kunskap att ha eftersom man lagligt kan skaffa en del bra utrustning.

Jag såg nyligen att det skickats upp en mini-satellit som kan användas som LoRa-repeater av radioamatörer. Line-off-sight kan gå och slänga sig i väggen...

LoRa används för att skicka små korta data-paket mellan apparater. Typ sensorer eller av/på.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: lör 29 feb 2020, 13:32 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
TheRoad skrev:
Är det inte väldigt lätt att pejla in en radiosändare idag?


Jag vet inget om radio, men undrar ändå: kan man pejla de som lyssnar också? Eller bara de som snackar?

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet