Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 14:22 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 10 aug 2017, 17:42
Inlägg: 11
Hej alla preppers

Jag vill börja med att säga att jag inte gick med i ert forum för att jag är en prepper (även om ert forum fått mig att börja tänka en del). Nej, men jag behöver er hjälp. Låt mig förklara.

Min lilla son har blivit sjuk. Lite då och då, utan förvarning och med oregelbundna perioder, behöver han ambulanstransport till barnakuten. Väl där är det alltid sisådär tio timmars väntan och behandling, sedan upp på en avdelning för två till fyra dagar. Nå, jag har tröttnat rejält på att gå igenom dessa maraton beväpnad med enbart landstingets kaffe, adrenalin och en svettig ostfralla som jag har köpt i caféet när han sover och caféet är öppet. Min mage pajjar, och min energi tar slut.

Jag vill ha en väska som jag kan ta med mig, bara rycka åt mig på fem sekunder. Något som kan livnära mig, och kanske innehålla någon muta/belöning till honom. Det måste kunna förvaras i rumstemperatur, utan att jag behöver tänka på bäst före datum. På sjukhuset brukar det finnas tillgång till mikro och vattenkokare, men jag vill inte behöva gå ifrån honom mer än ett par minuter. (Och jag avskyr smaken av fisk, yuck.) På akuten är det svårt att ordna fram tallrik och bestick, men det finns på avdelningarna. Det ska vara ett mellanmål mer per dygn än jag normalt äter, för jag sover oftast inte mer än fem timmar, och behöver extra energi.

Har ni några bra idéer? Jag läste att ni har bug out bags. Det här skulle bli min bug to barnakuten bag.

Jag är tacksam för alla förslag.

Mvh Fenix mamma


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 14:48 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Hej och välkommen hit!
Min första tanke var att ha nötter och energibars, men så kom jag på att man kanske inte ens får ta in produkter med nötinnehåll på barnakuten! Finns det några sådana restriktioner?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 15:41 
en spork kan man ha i väskan

kolla på mre och prova gärna någon du gillar och ha det, en del klarar några år i rumstemperatur
https://www.xxl.se/real-turmat-pasta-bolognese-frystorkad-turmat/p/1127151_1_style

militär rme är en annan sak

finns torkat kött som är smidigt att ha med sig, även vakumpackat som tar lite plats och håller relativt länge

torka frukt och ha med dig, håller mer än ett år , litge volym i det dock
en vanlig chipspåse är inte fel


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 16:02 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Knäckebröd och skorpor
Makrill i tomatsås
Små kyckling eller hönspastejer (de brukar finnas på invandrarhyllorna)
Mjukost på tub
Krossad annanas i små burkar
Torkade fikon
Tepåsar(snabbkaffe)
Nudlar De kan tillagas genom att man krossar dem, stoppar ner dem i en mattermos och slår på kokande vatten. Även ris kan tillagas på detta sätt men då bör man ha möjlighet att slå bort överflödigt vatten.
Barnmatsburkar kan också vara ett alternativ

Små paket med russin kan kanske vara något för sonen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 16:49 
En mattermos, finns bl.a på ikea, går det laga mycket i. T.ex 1dl ris, 1dl gröna linser och en buljongtärning med "korrekt" mängd (ungefär 4dl) kokande vatten blir helt okej. Tar ca. 30min att tillaga i termosen. En tub med delikatesskryddad tomatpuré, majonnäs eller annan favorit står sig jättelänge i rumstemperatur, även öppnad.

Finns även en del pasta+pastapulversås att köpa i olika smaker du kan laga till i mattermosen, jag brukar köpa på överskottsbolaget. Testa att laga till hemma för att få koll på rätt tid och vattenmängd.
Bild

makrillfilé i tomatsås+ cous cous (1 dl+1dl kokande vatten+lite salt, vänta 10min)
Knäckebröd+kaviar/mjukost (står sig länge)
Om du har tillgång till micro skulle jag lägga ned en matlåda i plast+spork och några konserver med t.ex gulashsoppa, ärtsoppa, köttbullar eller ravioli. Tänk på att grönsakssoppa på konserv innehåller väldigt lite kalorier.

Sedan finns det ju "gymhyllan" i matbutiken med gainomax-dryck, "proteinbarer" (iofs bara socker+mjölkprotein) och annat du kan prova. Personligen blir jag orolig i magen av gainomax och bars är jämförelsebart med godis så nästan bättre köpa godis istället då och äta det för vad det är. :)
Proteinpulver finns ju också, Whey-80 cookies and cream på gymgrossisten smakar rätt gott. Finns även hel måltidsersättningspulver att köpa där.
Kakor och godis innehåller mycket energi, men är ju inte så nyttigt i längden. Men barnakuten är kanske inte bästa stället att börja banta på, så ballerina-kex, chokladkaka, mandelmassa håller en igång.

Tepåsar+flytande honung+pappersmuggar

På tal om ikea, dom har små smarta kombinerad träsked/trägafflel man får med när man köper vegbullar+bönor. Be att få ett gäng sådana och ett gäng muggar så du slipper tänka på disk.
Bild
Sedan skulle jag lägga ned en extra laddare till mobilen
eventuell en billig extramobil (finns för några hundralappar)
bok till både dig och barnet
pokemonkort eller motsvarande
lite kontanter
ipren/alvedon (till dig själv)
rena underkläder+sockar+t-shirt
tandborste+tandkräm
resehandduk
anteckningsblock och penna
eventuellt ett par sköna tofflor

Lycka till, välkommen hit och hoppas du inte behöver använda väskan. :)


Senast redigerad av Nikenik fre 11 aug 2017, 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 16:51 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Som den lchf'are jag är så skulle jag köra på ölkorv eller några burkar makrill i tomatsås. Lång hållbarhet på makrillen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 16:55 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
metal spork http://www.ebay.com/itm/Hot-Metal-Conve ... Sw2GlXFuuP

biltema mattermos 37087 http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000028516/
går att göra exempelvis couscous med, häll i varmt vatten och vänta.

En vanlig termos för kaffe/te eventuellt?

Joylent är bra måltidsersättning, men många tycker att det smakar mycket dåligt. Jag tycker att det är helt okej. https://www.swejoy.se/produktor/alla-ar ... shake.html


Makrill i tomatsås tycker jag går bra både på bröd, till pasta och antagligen till couscous, vilket du lätt kan göra med mattermosen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 18:46 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Eftersom de flesta av oss verkar vara eniga om att det är en bra idé med en mattermos så kan det här testet vara till hjälp.

http://www.dinside.no/fritid/de-beste-t ... s/66923068


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 18:48 
Många bra tips här, särskilt den med Joylent som jag aldrig hört om och kommer beställa ikväll. Just nu kör jag med Ambronite för att testa men måste vara hardcore att gilla den, ingen annan i familjen tyckte om den.
Frystorkat är gott och finns många smaker, testa först några olika innan du packar ner. Flera kombinationer avskyr man samtidigt som någon annan tycker att det smakar underbart. Finns även gröt och desserter med.
Lång och genomtänkt lista från bla Nikenik och MisP

Skippa makrillen, det luktar mycket och länge; personalen på sjukhuset kommer nog inte vara glada för doften. Har själv jobbat inom serviceyrken och man försöker undviker kunder/patienter som inte luktar gott; även om det är ett sjukhus. Vist någon tycker att de måste ta hand om alla oavsett doften men då blir det korta besök in och ut. Vi hade tex en "kund" som alltid luktade svett, personalen döpte om henne till Svetlana.

Lite rena kläder/underkläder för dig och pojken: Googla efter Ranger Roll eller Skivy roll
https://youtu.be/X66KBShGXvg


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 19:29 
Det mesta är väl sagt men...

Jag skulle packa engångstallrikar, den djupa modellen, och engångsgafflar.
Liten saftflaska och en liten sportflaska som du kan blanda saft i.
En rulle bragokex är både muta och mellis, inte nyttigt men gott.

Eftersom vi är på en akutmottagning skulle jag undvika grejer som ska blandas och grejas med mer än saften så tipsen om småburkar med frukt tycker jag är riktigt bra men jag skulle också lägga ned ett par burkar med ravioli eller liknande. Som nån skrev är barnmatsburkar för större barn perfekt för de håller länge och du kan du värma dem direkt i micron, äta ur dem och sedan kasta dem - då går även engångstallrikarna bort. :up: (Funkar det förresten att micra mat i en engångstallrik? Inte testat själv.)

Underkläder som sagt. Jag brukar rulla ihop dem riktigt hårt med T-shirten ytterst och sen gummisnoddar. Numer är jag lycklig ägare till en vacuumpackningsmaskin så jag lägger rullen i en vacuumpåse och får den att bli riktigt liten.

Några grejer till dig själv om du råkar vara dålig när ni måste åka in? Värktabletter, nässprej, halstabletter och dimor (mot lös mage), det finns väl visserligen på akuten men det är inte alltid man får hjälp fort och det är nog lågprioriterat.

Vet inte hur länge du blir sittande men grejer du behöver för personlig del. Mensskydd, deo kanske en hudkräm, tandborste, tandkräm. Livet blir lite lättare om man känner sig fräsch. :-D

En bok? En sån nackkudde som en del har på flyget? En liten filt?

Lite kontanter, några 20- och 50-lappar eller 10 kr-mynt?

Vad har du saknat när du varit där?

/MulenDag - och välkommen hit förresten!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 20:20 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Det har varit mycket förslag på mat ovan, skippar det.

Vi har spenderat mkt tid på sjukhus kopplat till ambulans/akutsituationer och barn och detta är bra för oss:

-Kläder till dig och ditt barn
-Eventuella mediciner till dig och ditt barn
-Godis/chips/kakor/fika
-Energidryck, fruktjuice i småförpackningar
-Ipad eller liknande samt laddare till den och till din mobil.
-Se till att ipaden har lite bilder på er familj, semestrar som ni kan kolla på. Filmer/barnprogram.
-Leksaker/nalle/napp
-Eventuellt så man kan mörklägga för ögonen

Sånt som kan va bra: termometer (ifall du vill mäta rektalt och de envisas med att mäta i örat, vilket ofta inte funkar på barn),
syremätare/pulsoximeter (ifall man är rädd för syresättningen, ifall de envisas med att inte mäta, eller med att inte visa för dig),
egen alvedon/ipren, obs detta får man prata med dom om, antingen ger de alvedon, eller kan ni själva ge och därmed bättre sprida doserna (på sjukhus ger man ofta extremt stora
doser med extremt stort mellanrum i tiden för att det är mer tidseffektivt, men det är sämre för barnet som får mindre jämn medicinering (vår erfarenhet på sjukhus), men detta
måste man berätta och fråga om.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 20:43 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 10 aug 2017, 17:42
Inlägg: 11
Tack så mycket för ert engagemang. Jag har fått många bra tips. Sååå... Jag googlade och kollade och beställde. Nu ska det vara på väg:
Frystorkade portionsrätter, både middagar och gröt
Frystorkad banan och jordgubb, det såg ut att vara små knastriga skivor, så jag tänkte att det kan vara något för honom att pilla i sig en stund
Proteinshake, mest för att det var på extrapris ärligt talat
Proteinbars, det är väl egentligen ett godismellanmål men jag är inte nogräknad på barnakuten
Frystorkad glass, något jag tänker hålla hemligt och ta fram som muta/belöning i riktigt kinkiga situationer

I morgon ska jag ut på stan och köpa en del andra saker som ni har föreslagit:
En rymlig ryggsäck att ha allt i
Tandborstar och tandkräm
Panodil, nässpray, Novaluzid (dämpar magsyra) och Dimor (mot diarré)
Kalle Anka Pocket till sonen
Någon pocket till mig
Mobilladdare med lång sladd
Bindor
Deo
Våtservetter för intimhygien (de kan användas på hela kroppen och är oparfymerade)
Boxers, strumpor och tröja till sonen - rymlig tröja så att han kan ha den trots droppslang o dyl
Trosor, strumpor och tröja till mig
Liten resehandduk
Hörlurar, små till mobilen så att han kan ligga och titta på tecknat

Vidare ska jag i väskan lägga 200 kronor i kontanter och en dosa snus.

I början, de första gångerna vi åkte in, ville jag bara se det som engångshändelser. Andra föräldrar hade det ju så. De gjorde ett besök på barnakuten, sen var det inget mer med det. Men nu tänker jag att det är bättre om jag är förberedd. Och om jag köper alla de här sakerna, packar väskan, och den sedan står och samlar damm till den dag han fyller 18 år... Så må det vara hänt. Jag har slösat pengar på värre saker. Det har de flesta av oss, inte sant?

Återigen, tack för hjälpen. Jag lovar att återkomma om väskan och vad jag till slut väljer för produkter när jag packar den - och jag ska recensera den om jag använder den.

Men jag måste säga att ert forum har fått mig att tänka till. Vad gör vi om vi inte kunde få tag på hans medicin mer? Det enda stora matförrådet vi har hemma är jätteförpackningen med torrfoder för katterna - och det ser inte så väldigt smakligt ut. Kanske dags att tänka på det, trots att vi bor i en tätort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 21:02 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Det låter som en vettig beredskapsväska.

När det gäller hemberedskapen är det just för att ni bor i en tätort som ni behöver ha lite hemma. Även om risken är liten att något händer so blir det väldigt besvärligt om något händer. Börja med att tappa upp lite vatten så att du klarar en situation som den i Eslöv. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... mavbrottet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 21:26 
fenixmamma skrev:
Men jag måste säga att ert forum har fått mig att tänka till. Vad gör vi om vi inte kunde få tag på hans medicin mer? Det enda stora matförrådet vi har hemma är jätteförpackningen med torrfoder för katterna - och det ser inte så väldigt smakligt ut. Kanske dags att tänka på det, trots att vi bor i en tätort.


Ja, ett lager av livsviktig medicin till dom behövande inom familjen är verkligen bra att ha. T.ex ha medicin både hemma i lägenheten, bilen och i sommarstugan ifall något skulle hända.

Att ha ett matförråd hemma, iaf fylla skafferiet, är praktiskt även i vardagen. Det kan t.ex bli spontana bullbak (mjöl+torrjäst+torrmjölk+socker+kanel+torkad aprikos+matolja), eller du har jobbat hela veckan och känner inte för att gå och handla på din enda lediga dag, eller det är lördagskväll och du är sugen på pizza men orkar inte gå iväg i ruskvädret till pizzerian, korta strömavbrott blir mysstunder med familjen, influensa gör du inte orkar handla eller laga mat (då kommer kanske frystorkade maten till användning).
Att vara förberedd för dessa saker är ju nästan socialt accepterat, så länge du inte nämner ordet "Zombies". :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver er hjälp
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 21:39 
fenixmamma skrev:
Vad gör vi om vi inte kunde få tag på hans medicin mer? Det enda stora matförrådet vi har hemma är jätteförpackningen med torrfoder för katterna - och det ser inte så väldigt smakligt ut. Kanske dags att tänka på det, trots att vi bor i en tätort.


Jättkul att vi kan hjälpa! Ja, medicin vill man gärna ha i lager. Prata med barnets läkare om "beredskapsrecept", det är ett begrepp som lär exister inom sjukvården men inte talas så mycket om. Annars kan man kanske motivera en eller par extra omgångar med att man vill ha i sommarstugan/båten/bilen/hos farmor eller mormor eller så.

Torrfoder för hundar är godare... :lol: :lol: Nä, men som sagt ovan, lite vatten i reserv och kanske ett par konserver så man åtminstone klarar en vecka utan kontakt med omvärlden är nog bra.

Hoppas det blir bra för er, att du får ihop en bra bag och att du aldrig behöver den!

/MD

Edit: Om att slösa pengar på värre saker: Se det som en försäkring och att du antagligen, eller i alla fall kanske, ger sonen en lugnare mamma vilket i längden gynnar er båda. Som nån här har i sin tagline: Murphy ger sig helst inte på de förberedda, det finns enklare offer. :up: :D


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet