Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 20:05 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 10 aug 2017, 17:42
Inlägg: 11
Jag har varit i kaossituationer flera gånger, alltid kopplat till min son. Min son föddes för tidigt och fick vissa hjärnskador på grund av detta. Under alla år har det varit flera turer till barnakuten varje år. Det jag tänkte berätta om nu var när han fick hjärnhinneinflammation, och vad jag lärde mig av det.

Han insjuknade snabbt i hög feber, extrem huvudvärk, ljuskänslighet och styv nacke. När han lade sig tidigt på kvällen var han febrig, men inte sjukare än att jag funderade på om jag skulle ta honom till vårdcentralen nästa dag. Jag funderade på om han hade fått öroninflammation. Bara några timmar senare var han betydligt sämre, och jag ringde efter ambulans. Väl på sjukhuset blev han stadigt sämre. Han orkade inte andas ordentligt och kunde inte syresätta sig. Sedan följde två dygn då jag inte gick från hans sida mer än för att gå på toaletten. Skulle han klara sig? Kanske. Men han kämpade på, kämpade mot infektionen. Vid det här laget insåg jag att jag måste sova ett par timmar, och gick därför från hans bädd och sov i tio timmar. Det gick för många dagar till, sedan visade han att han skulle klara att kämpa sig igenom det här. Inte för att det skulle gå i en handvändning, men på något vis visste jag ändå att han inte längre stod och vägde. Ett par veckor senare blev han utskriven. Hans hjärna tog en del stryk av infektionen, och han var trött under en lång tid efteråt.

Men om jag bara ska analysera det hela utifrån vad en prepper kan tänkas vilja ha för info, så är detta listan:

1. Stress konsumerar vätska. Är du stressad har du ett högre vätskebehov. Kom ihåg det och drick ordentligt för att slippa bli trött, få huvudvärk och bli slö.

2. Mindre sömn kräver mer socker. Ju mer minus du står på sömnkontot, desto mer kommer din kropp att kräva dig på sockrig mat och dryck.

3. Mindre sömn ger mindre iq. Ju mindre du har sovit, desto mindre kan du lita på ditt eget omdöme.

4. Du måste sova. Du kanske inte hinner, vill eller ens kan, men faktum kvarstår att du måste sova någon gång. Räkna med det.

5.Ta med tandborsten. Nästan lika viktigt som det är att slippa känna sig hungrig och törstig är det att slippa känna sig svettig och stinkande.

6. Planera allmänt detaljerat. Du vet inte vilket scenario du planerar för, så du måste planera för allt - men det är omöjligt. Så täck de allmänna behoven, men var nogrann med dem.

7. Information ger säkerhet. När du hamnat i en situation, var aktiv och ta reda på allt du kan om den. Lägg upp handlingsplaner. Vetskap ger trygghet.

8. Förvänta dig överraskningar. Ha alltid i åtanke att precis allt kan vända på en femöring, så nu får du börja om från början - igen, och igen.

Det här är mina slutsatser efter alla akutbesök, ambulansfärder och allt annat. Mina efrarenheter av vad som är viktigt i en kris. Jag har för sökt att hålla råden så pass generella att de kan täcka de flesta situationer. Om någon vill läsa vad jag packat i min Bug to Barnakuten Bag finns den... tja, minns inte var jag lade den. Minns någon?


Senast redigerad av fenixmamma ons 16 aug 2017, 10:20, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 20:27 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
:up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 21:06 
Tack för tipsen! Jag har sällan varit i riktiga krissituationer så dina tips passar mig fint. :up:

Här är din Bug To Barnakut-lista bug-to-barnakuten-bag-t12356.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 21:30 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 10 aug 2017, 17:42
Inlägg: 11
Tack för länken :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 21:45 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
I en gammal bok läste jag rådet att när någon hade sorg (mer akut alltså) skulle man inte fråga dem om de vill ha något, då nekar de bara. Man skulle bara tyst ställa en kopp framför dem så försvann innehållet. Lämpligen varm buljong, det är stärkande. Det skulle väl stämma in i vätskebehovspunkten ovan...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 22:32 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Det finns väl inte mycket som är värre än när ens barn svävar mellan liv och död.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter här!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 01:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Tack för att du delar med dig.

Dina upplevelser är helt i linje med mina egna. Både i arbetet och privat.

Jag hoppas att både Fenix och du har det bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 19:16 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
:up:

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När du är riktigt stressad - mina erfarenheter av kris
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 21:11 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Jag blev inspirerad av inlägget!
Nu har jag en ryggsäck klar för ev. oväntad färd till sjukhuset, eller om jag måste följa någon.
För många ggr har det hänt.. tyvärr..

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet