Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 08:38 
finns det källarutrymme?
ett par vattendunkar där är liksom inte världens mest stöldbegärliga

klorin är en sak, men poolklor är smidigare, men kräver dossering

och, myndigheters dumheter är absolut var mans (och kvinnas) ansvar att ifrågasätta, om ingen gör det så brukar det gå riktigt galet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 09:04 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
grym skrev:
finns det källarutrymme?
ett par vattendunkar där är liksom inte världens mest stöldbegärliga


God granne tänker före avbrott i vattenförsörjningen: "va e de för pucko som lagrar vattendunkar i källarförrådet?"

Under avbrott i vattenförsörjningen: "jag minns att jag såg några vattendunkar nere i källarförrådet. hmm."

Jag skulle inte lagra nåt annat än vinterdäcken i källarförrådet, och då fastkedjade i betongolvet.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 10:08 
sätt en pressening över, och märk dom med, hm, beg tvättmedel eller något som är totalt ointressant :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 10:36 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
kaninjävul skrev:
Tack för bra svar. Jag misstänkte nog att "minst en vecka" inte riktigt gällde, men vem är jag att ifrågasätta en myndighet.


Det där förtjänar en ny egen tråd tycker jag.

Jag tycker du ska ifrågasätta allt, till en början. Sedan bildar du långsamt (om du har tid) en egen uppfattning, om du känner att du har tillräcklig info som du förstår. Har du inte info eller inte förstår så gör den uppfattningen hos någon du litar på till din egen.
Här är en länk till dig (intressant sajt för övrigt):
http://detgodasamhallet.com/2015/06/06/ ... ndigheter/

Citera:
Har ibland glömt en halvfull flaska vatten i ryggsäcken efter träning, och den kan lukta rätt unket efter någon vecka, men säkert inte farligt att dricka ändå, och det kan nog bero på vilken typ av flaska det är.


Samma här. Luktar illa efter någon vecka eller två. Saliv innehåller massor med bakterier, och det är förmodligen dessa som förorenat flaskan. Man vil ju ogärna dricka ur den så som det luktar. Frågan är om man blir sjuk ja. Troligtvis inte. Kanske är lukten värre än vattenkvaliteten? Normalt känner man ju varken dålig lukt eller smak då man äter mat full av bakterier som gör en magsjuk. Troligtvis kommer bakterierna självdö om vattnet får stå längre och de svälter. På mitt jobb kan jag ta kolsyraaat vatten i min ddricksflaska och då har jag märkt att flaskvattnet inte luktar illa, trots att jag druckit av det och flaskan stått i veckor. Kolsyra verkar ha en bakteriehämmande effekt då vattnet blir surare. Vill man bunkra köpevatten på flaska bör kolsyrat vatten vara att föredra (plus att det är godare/syrligare):

Citera:
Carbonated bottled water may be used for brushing teeth and drinking. Carbonation increases the acid in the water and kills bacteria. Plain bottled water may not be safe, since it can be taken from contaminated sources. Even ice cubes can carry infection.

http://www.nytimes.com/health/guides/sp ... rrhea.html


Nu har jag blivit helt insnöad på vatten. 8|>

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 11:59 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Preppa efter sannolikhet att något inträffar:

Vid vattenavbrott lokalt kör kommun ut vatten i tankbilar/tankar, då behöver man dunkar att hämta vatten i, gärna med tappkran för enklare utportionering hemma. Förvånansvärt få har mer än bunkar eller karaffer att hämta vatten i, det räcker inte långt. Se till att du har iaf en större dunk för att hämta vatten i. Detta är inte helt ovanligt förekommande.

Steg 2 är att lagra vatten inflr totalt vattenavbrott utan utkört vatten. Många hävdar att det bara är att tappa upp vatten på dunk/flaska och att vattnet kan lagras länge utan problem då kranvatten är renat. Det stämmer inte, vattenkvalitén skiljer sig dricksvattenproducenter emellan och från område till område, beroende på reningsprocesser och ledningskvalitet. Vattnet är inte sterilt när det kommer i kranen och dunkarna är det inte om du inte rengör dom först. Det kan alltså ske en tillväxt av bakterier, alger och mikroorganismer i dunkarna. Förvaring mörkt och svalt minskar tillväxt, men främst bör du tillsätta något som hämmar tillväxten, tex klorin. Du vill inte stå med otjänligt vatten den dag du behöver det. Jag vet att många på forumet testat vatten efter lång lagring utan tillsatser och att det funkat, men du vet inte om det funkar där du bor och med dina lagringsmöjligheter, varför chansa? Hur mycket klorin som ska i vattnet har jag inte hittat klara riktlinjer för, men testat mig fram till en lösning som funkar för mig. Hellre vatten som smakar klor men är rent den dagen jag måste dricka den, än att hitta vatten fullt med alger eller bli sjuk av osynliga mikroorganismer.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 12:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Gnaug skrev:
kaninjävul skrev:
Tack för bra svar. Jag misstänkte nog att "minst en vecka" inte riktigt gällde, men vem är jag att ifrågasätta en myndighet.


Det där förtjänar en ny egen tråd tycker jag.

Jag tycker du ska ifrågasätta allt, till en början. Sedan bildar du långsamt (om du har tid) en egen uppfattning, om du känner att du har tillräcklig info som du förstår. Har du inte info eller inte förstår så gör den uppfattningen hos någon du litar på till din egen.
Här är en länk till dig (intressant sajt för övrigt):
http://detgodasamhallet.com/2015/06/06/ ... ndigheter/

Citera:
Har ibland glömt en halvfull flaska vatten i ryggsäcken efter träning, och den kan lukta rätt unket efter någon vecka, men säkert inte farligt att dricka ändå, och det kan nog bero på vilken typ av flaska det är.


Samma här. Luktar illa efter någon vecka eller två. Saliv innehåller massor med bakterier, och det är förmodligen dessa som förorenat flaskan. Man vil ju ogärna dricka ur den så som det luktar. Frågan är om man blir sjuk ja. Troligtvis inte. Kanske är lukten värre än vattenkvaliteten? Normalt känner man ju varken dålig lukt eller smak då man äter mat full av bakterier som gör en magsjuk. Troligtvis kommer bakterierna självdö om vattnet får stå längre och de svälter. På mitt jobb kan jag ta kolsyraaat vatten i min ddricksflaska och då har jag märkt att flaskvattnet inte luktar illa, trots att jag druckit av det och flaskan stått i veckor. Kolsyra verkar ha en bakteriehämmande effekt då vattnet blir surare. Vill man bunkra köpevatten på flaska bör kolsyrat vatten vara att föredra (plus att det är godare/syrligare):

Citera:
Carbonated bottled water may be used for brushing teeth and drinking. Carbonation increases the acid in the water and kills bacteria. Plain bottled water may not be safe, since it can be taken from contaminated sources. Even ice cubes can carry infection.

http://www.nytimes.com/health/guides/sp ... rrhea.html


Nu har jag blivit helt insnöad på vatten. 8|>


Bra ide med kolsyrat vatten, tänk på att glasflaskor kan lagras mycket (myyycket) längre än plastflaskor då plastflaskor läcker luft och kolsyra snabbt. Glasflaskor har enormt mycket längre lagringsmöjlighet och släpper inte en massa plastskit i vattnet. Tyvärr har de flesta butiker och bryggerier slutat med glasflaskor på back, förmodligen för att de kan tjäna mer på PET-flaskevatten och läsk. En 1,5 l petflaska läsk / vatten kostar ca 20-25:-, en 33 cl glasflaska kostar ca 2,5-3 kr = 11-13,5 :- för 1.5 l.

Med en back läsk/vatten hemma har du både kalorier och rent vatten som kan lagras länge.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: mån 10 aug 2015, 01:23 
Jag köper såna sexpack PET där varje flaska innehåller 1,5 l. Jag har ställt undan två såna sexpack per person i familjen. Då klarar vi som nämnt sex dagar. De flaskorna roterar vi varje sommar oavsett om datumet gått ut eller ej, hittills inga problem med dem. Både Coop och Citygross har sexpack till humana priser.

Lagra vatten själv så håller jag med föregående skrivare. Se till att dunken är så ren som möjligt (skölj den med klorinlösning) koka vattnet minst 10 minuter, låt det svalna och tappa upp det. Tillsätt klor (klorin eller poolklor) lite mer än hur mycket som behövs (sök på nätet, det är en religiös fråga (var och en har sin tro)).
Citera:
Klorin / Natriumdiklorisocyanurat (Biltema snabbklor granulat) Tanken är att blanda detta i en liter vatten och få en brukslösning på 3.5 g/l. Denna doseras sen 1-2 ml per liter och räcker till 500-1000 liter.)


Lagra helst vattnet mörkt och svalt. Dunkar eller beg. PET som det varit vatten eller kolsyrat vatten i är ok. Om vattnet luktar klor när du ska användas öppnar du buteljen/dunken eller häller över i en glaskanna och ställer i fönstret så solen skiner på den och rör om då och då så förstörs kloret och den otäcka smaken försvinner.

Men, som skrevs av annan ovan, bedöm sannolikheten för olika saker. En eller ett par veckors vatten i PET är inte sååå dyrt. :-)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: mån 10 aug 2015, 08:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Är vattnet rent ? Lite om ny forskning http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... a0a99.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: mån 10 aug 2015, 21:46 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
kaninjävul skrev:
Har ibland glömt en halvfull flaska vatten i ryggsäcken efter träning, och den kan lukta rätt unket efter någon vecka, men säkert inte farligt att dricka ändå, och det kan nog bero på vilken typ av flaska det är.


Att det vattnet luktar unket är inte konstigt, du har ju druckit ur flaskan och därmed tillfört bakterier och ska alltså inte jämföras med orört vatten i rena dunkar eller flaskor ;)

Välkommen förresten!

Edit: av nån anledning så såg jag inte sida 2 i denna tråd så min kommentar är således överflödig, sorry


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: mån 24 aug 2015, 02:21 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Fyllda petflaskor (och liknande) i frysen:
*Är en vattenreserv
*Är användbara som kylklampar
*Hjälper till att hålla frysen kall längre vid strömavbrott

En uppenbar nackdel är att det kan stjäla utrymme man kanske hellre vill använda till mat, så visst är det om en kompromiss.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 23:09 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Gnaug skrev:
kaninjävul skrev:
Tack för bra svar. Jag misstänkte nog att "minst en vecka" inte riktigt gällde, men vem är jag att ifrågasätta en myndighet.


Det där förtjänar en ny egen tråd tycker jag.

Jag tycker du ska ifrågasätta allt, till en början. Sedan bildar du långsamt (om du har tid) en egen uppfattning, om du känner att du har tillräcklig info som du förstår. Har du inte info eller inte förstår så gör den uppfattningen hos någon du litar på till din egen.
Här är en länk till dig (intressant sajt för övrigt):
http://detgodasamhallet.com/2015/06/06/ ... ndigheter/

Citera:
Har ibland glömt en halvfull flaska vatten i ryggsäcken efter träning, och den kan lukta rätt unket efter någon vecka, men säkert inte farligt att dricka ändå, och det kan nog bero på vilken typ av flaska det är.


Samma här. Luktar illa efter någon vecka eller två. Saliv innehåller massor med bakterier, och det är förmodligen dessa som förorenat flaskan. Man vil ju ogärna dricka ur den så som det luktar. Frågan är om man blir sjuk ja. Troligtvis inte. Kanske är lukten värre än vattenkvaliteten? Normalt känner man ju varken dålig lukt eller smak då man äter mat full av bakterier som gör en magsjuk. Troligtvis kommer bakterierna självdö om vattnet får stå längre och de svälter. På mitt jobb kan jag ta kolsyrat vatten i min dricksflaska och då har jag märkt att flaskvattnet inte luktar illa, trots att jag druckit av det och flaskan stått i veckor. Kolsyra verkar ha en bakteriehämmande effekt då vattnet blir surare. Vill man bunkra köpevatten på flaska bör kolsyrat vatten vara att föredra (plus att det är godare/syrligare):

Citera:
Carbonated bottled water may be used for brushing teeth and drinking. Carbonation increases the acid in the water and kills bacteria. Plain bottled water may not be safe, since it can be taken from contaminated sources. Even ice cubes can carry infection.

http://www.nytimes.com/health/guides/sp ... rrhea.html


Nu har jag blivit helt insnöad på vatten. 8|>


Hmm. jag har alltid en flaska i ryggsäcken, som jag ibland dricker av. Även om det gått månader och jag druckit av samma vatten har det inte blivit illaluktande eller jag blivit sjuk.

Vad kan det vara som varierar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 23:30 
pre skrev:
Vad kan det vara som varierar?


Bakteriefloran i munnen?
Hur mycket spott som åker tillbaka in i flaskan när man tar bort den från munnen? (Mmmmummmmmss... När barnen var små och började lära sig halsa och skulle få lite dryck att skölja ned kexen med. När det var min tur igen låg det fullt med kexsmulor, och säkert annat, i flaskan.)
Vattnets kvalité?
Förvaringen?
Flaskans kvalité?


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet