Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 00:13 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Pumparna drivs av el, så bensinen stannar tills vidare under jord oavsett om chefen bryter mot reglerna eller ej. (Och där ökar den bara i värde.)

Tror inte man kan få ut några större mängder i kranarna när reningsverken slutat fungera. Pumpar drivs med el... Och man vill verkligen inte ha orent vatten i rören, för det är svårt att få bort eventuella smittor. Jag skulle gladeligen tvätta och duscha i tveksamt vatten (eller sjövatten om det är andra är mycket tveksamt) men det är viktigare med disk som kommer i närkontakt med maten man äter.


ordonnansen skrev:
Hur mycket skulle egentligen krävas innan vi svenskar skiter i reglerna och börjar t.ex dela ut medicin till folk som behöver det utan recept för att datorn inte fungerar.

Tror att man måste passera en viss gräns innan vi gör det som är rationellt men olagligt.

Jag menar inte att plundra butiker eller råna folk på deras mat utan att chefen för en mack börjar dela ut bensin utan kassa eller tjänstemannen på kommunen låter orenat vatten gå ut i kranarna för att vi ska kunna diska åtminstone.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 08:29 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Mizzarrogh skrev:
För egen del har jag gjort mig av med själva beroendet av el för alla kritiska saker för många år sedan.


Bra målsättning. Jag försöker så gott jag kan genom att envisas med gammaldags gräsklippare osv men det är svårt att baka utan min köksmaskin pga värk i händerna. Hur har du lyckats gör dig fri från elen? Vill gärna ha tips och råd om det. Är det för off topic för den här tråden går det kanske att starta en ny.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 08:59 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 09 jun 2017, 11:11
Inlägg: 54
Grävd brunn och vedspis så kommer man långt, men det är förunnat en väldigt liten del av befolkningen. Många i städerna skulle av törst bli tvingade att dricka vatten ur dammar och sjöar, och bli väldigt sjuka av det. Förhoppningsvis lyckas folk initialt koka det på grillen, innan grillkolet tar slut. Städernas extrema trångboddhet fungerar enbart så länge en omfattande infrastruktur tar hand om att få bort sopor och avlopp, och tillför rent vatten och mat. När dessa funktioner inte längre finns blir det problem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 11:55 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Zombie skrev:
Intressant tråd :-)

Svagheter och alternativa möjligheter.
...
3 timmar:
Många laptops fungerar efter tre timmar, även om man inte kan koppla upp sig någonstans.

Stora tillverkningsindustrier kanske har reservkraft? Vissa industrier (stålverk etc) bör nog ha en ordnad nedtaging även om de inte kan producera längre utan stänger ned. Gissar att diverse underhållsarbetare förväntas jobba när maskinerna står stilla. (Maskin/lastbilsunderhållsarbetare arbetar på julen när de har tillgång till maskinerna och får arbeta i lugn och ro.)

Visst, en laptop fungerar efter 3 timmar om man har bra batteri, men laptopen sitter vanligen i en dockningsstation med extern skärm och skrivbordet kan stå i ett kontorslandskap långt från fönstret. Dessutom finns filerna oftast i molnet som kräver internetuppkoppling. Man kan koppla bort laptopen ur dockan och ställa sig vid fönstret och arbeta mot den lokala hårddisken, men det blir bökigt så man avvaktar nog hellre att elen kommer tillbaka.
Den reservkraft som större industrier har är marginell. Kan stå en släpkärra med ett generatoraggregat vid vaktkuren men den är bara för att hålla igång säkerhetssystemen.

mvh
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 23:04 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Kom hem från jobbet till ett strömavbrott för inte så länge sen.
Gick över till en granne och hen hade också avbrott, men denne och andra tog det hela med ro, så jag tror inte folk skulle göra något särskilt häromkring förrän efter ett dygn eller så.

Själv passade jag på att byta oljan i Elverket och körde frys och kyl eftersom frysen hunnit upp till -6 grader.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 02:14 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Min tro på mänskligheten är trots allt ganska positiv. Även efter flera dagar utan el kommer folk att hjälpas åt. De flesta har en tro på samhällets institutioner och är rotade i att allt kommer att ordna sig. Man kommer att knacka på hos grannar, fråga hur det är, dela med sig av skvaller/rykten om bristfällig "allmän" info saknas osv. De som har vatten/tillgång till rening kommer att dela med sig, de med mat hjälper grannar/vänner/släkt mm. Att vatten och avloppsförsörjning påverkas i en del områden - absolut, dock finns ganska robusta backupsystem för det mesta. Har en syster som jobbar för ett lokalt/halvregionalt flerkommunägt vatten/avloppsföretag. Hon har jobbat med sårbarhetsanalyser, riskanalyser och krisberedskap i verksamheten. Enligt henne har de backupsystem för flera dygn och med drivmedelstillgång (som kommer att prioriteras till dessa verksamheter) klarar de nästan "hur länge som helst" för prioriterad verksamhet (dvs de skiter ev i mindre delar av ledningsnätet där små stationer förser en mindre mängd hus med vatten/avlopp via elnätsdrivna pumpar. Även större mackar mm har idag skapliga backupsystem. Jag tror inte att "zombie-apokalypsen" kommer efter några dagar... Gamla radioapparater i garage, batteri från en bortglömd låda, ev en gammal inverter som ligger och skräpar tillsammans med ett dåligt bilbatteri osv.. människor är fiffiga på att hitta lösningar när det väl kniper... Man försöker rena vatten så bra det går från diverse dammar och dagvatten, en del blir sjuka men de flesta klarar sig.. Mattillgången tror jag inte ställer till det förrän efter ett par veckor... då börjar det uppstå problem ffa i storstadsregioner där folk inte har utrymme för "skräpskafferi" (där många av oss andra har kvar gamla mjuka knäckebröd, cornflakes från 2015 mm) och hunger/matbrist kan få otrevliga följder när hunger eskalerar och tilltron till samhällsfunktioner sjunker. Ungefär samtidigt och till följd av detta börjar även andra samhällsviktiga funktioner sluta fungera. Sjukvårdspersonal/räddnigstjänst/poliser går inte till jobbet av rädsla för att bli påhoppade på väg till jobbet, vågar ej lämna familj ensamma osv...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 20:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En viktig fråga är när Svensson övergår från att vara irriterad över att ingenting fungerar och att det blir besvärligt att kräva försäkringsbolaget på ersättning för frysens innehåll - till att bli rädd för det inte kommer att fungera inom en snar framtid och därifrån till att det inte kommer att fungera på månader eller år eller aldrig. Så länge det är ett litet äventyr kommer folk att vara mer hjälpsamma, omtänksamma och sociala än vanligt, men när de känner sig direkt hotade ändras det fort.

Men det är inte så säkert att de fattar vettiga beslut innan de känner sig hotade heller. Exempelvis torde somliga slänga bröd som har blivit torrt eller mjölk som har gått över bäst-före för att de alltid har gjort det. (För all del, är det varm sommar är nog en hel del i kyl och frys otjänligt ganska snart.) Eller lämna rum upplysta med batteridrivna ljuskällor tomma.

Mr_Nurse skrev:
Min tro på mänskligheten är trots allt ganska positiv. Även efter flera dagar utan el kommer folk att hjälpas åt. De flesta har en tro på samhällets institutioner och är rotade i att allt kommer att ordna sig.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 08:57 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 18 jul 2017, 13:08
Inlägg: 6
När jag och sambon flyttade ut till vårt hus i skogen så fick vi strömavbrott första vintern. Strömavbrottet varade i två dygn. Det blev kallt i huset och det jäkligt snabbt! Som tur är har vi fyra eldstäder i huset som kunde värma upp huset. Maten i kylen flyttade vi ner i matkällaren och maten i frysen la vi i en träningsväska och satte ut.
Behövde man tömma blåsan gick man ut, att tömma tarmen passade man på att göra på jobbet, men hade avbrottet varat längre hade man fått gräva en grop i skogen.

Vatten köpte vi på flaska från lidl.
Mat köpte vi färdig och man åt som sagt på jobbet/tog med sig hem efteråt.


Ps: Är ny här och har gått i Preppertankar sedan tre år tillbaka :)

_________________
Läs om supersolstormar. Det är inte jag som är galen, det är du som är obildad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenarier vid elbortfall
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 15:47 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Hittade den här videon i mitt twitterflöde. Intressant och tänkvärd. Positivt att det finns folk i elfenbenstornen som åtminstone ägnar en tanke åt ett scenarier typ carrington event eller nuclear EMP.

http://www.eiscouncil.com/Video


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet