Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 08:25 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
öTzi skrev:
Ok, du gör fodrade! Då förstår jag priset. Vad hamnar vikten för en stor på? Kör du med ärmar eller gör du såsom Helsports Fjällduk där man har bara öpning för armarna?

Lite bilder, tips från tillverkning och funderingar över hur man kan förbätra designen uppskattas.

Jag vill göra en som är 150x220 med "armar". Dvs utan möjlighet att göra den till tarp eller något annat. Man ska kunna välja att sitta i den elle sova. Om man går så dubbelviker man den runt midjan och har den som lång anorak. En meters dragkedja som är högst upp framför ansiktet så att man kan kryppa ur eller ventilera.


Bild


Det blir som en sovsäck med armar och öppning längst ner om jag läser bilden rätt?
Tappar man inte många användningsområden om man designar den på det viset? :hm:
En rejäl Vindrock känns smidigare ihop med en lätt sovsäck. Alla blir saliga på sitt :mrgreen:

Vad jag tycker är viktigt är ett bra, smidigt kantband ihop med stark tråd t. ex. Mara 70 eller Mara 50. kantbandet håller ihop hela skapelsen och tar det mesta av dragkraften när man spänner upp duken som vindskydd.

Här är min inspiration när jag designade mina fjelledukar. (Jag har börjat kalla dem för "Fjanteduk" :) )
http://snigeldesign.nordicshops.com/pro ... dsfilt--10

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 08:50 
ordonnansen skrev:
öTzi skrev:
Här har vi ett företag till som har tyget:
https://scandinavianoutdoor.com/sos/gea ... avukangas/

Sen får man inte heller förbise att titta här också:
https://www.extremtextil.de/


Tycker att Water column: 1000mm är för lite på tyger som man ska kunna ligga direkt på blöt backe.
M05 regntyget är 10000mm, dessutom väldigt lätt och smidigt.
extremtextil brukar jag använda. De har bra saker men inte komplett utbud.


Men är M05 "aluminiumfodrad" på insidan? Samtliga Fjällduk jag har använder sig just av den här typen av beläggning på insidan och för mig har den reflekterande funktionen varit väsentlig del av själva konceptet.
Annars finns de andra allternativ som man kan titta på bla den klassiska Ponchon (mängder med olika allternativ hos asmc.de) ihop med poncho liner. Får Googla efter Ranger bedroll poncho liner; som dem säger "travel light freeze at night".

Annan prisvärd allternativ finns hos Snugpak med deras Insulated Poncho liner som går att kombinera med deras Patrol Poncho, dock urvalet hos asmc.de ger oss liknande billigare produkter. Har själv bla Österikiska försvarets poncho som jag är väldigt nöjd med.

Sen har vi riktiga tacticool'a Hazard4's Poncho Villa (ordlek med den berömda Pancho Villa så var noga med stavningen annars får du läsa om de la revolucione) som ser otroligt häftigt ut men enligt samtliga recensioner den suger (vatten).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 08:54 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Nej, M05 är inte alufodrad på insidan.

Om man har foder i duken eller ens 2 lager t. ex. M05 utsida och nylon insida är väl den funktionen helt verkningslös eller har jag missat någonting? :oops:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 09:00 
Jag har testat olika konstellationer och att använda min Fjällduk såsom tarp är inget jag kommer att göra. Tanken är Fjällduk som jag snabbt drar över mig och ryggsäcken, sätter ner mig eller lutar mig mot något för att hämta andan, motverka nedkylning eller ta en liten tupplur. Vill jag somna så bara sträcker ut mig och somnar en stund (så klart med något isolerande under mig).
Öpningen nere vid fötterna är ska vara dragsnöre. Vid behov så viker man inåt och drar den runt midjan vilket gör att den blir knälång och med hjälp av damasker man är ganska så skyddad mot regn vid förflyttning eller när man syslar runt. Men inget att använda vid längre sträckor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 09:06 
ordonnansen skrev:
Nej, M05 är inte alufodrad på insidan.

Om man har foder i duken eller ens 2 lager t. ex. M05 utsida och nylon insida är väl den funktionen helt verkningslös eller har jag missat någonting? :oops:


Tror inte du missat något utan det handlar om att ta tillvara om den reflekterande värmen och minska behovet av extra isolering. Typ som man gör med sk rädningsfiltar eller när NASA klär sina satelliter med liknande materiel.

Du kör med ordentligt isolering istället och "straffet" blir ju bara några hundra grams extra vikt, vilket egentligen spelar ingen roll (om man inte är UL som sågar tandborsten för att sen ska vara 6,5 gram lättare).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 09:12 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
öTzi skrev:
Jag har testat olika konstellationer och att använda min Fjällduk såsom tarp är inget jag kommer att göra. Tanken är Fjällduk som jag snabbt drar över mig och ryggsäcken, sätter ner mig eller lutar mig mot något för att hämta andan, motverka nedkylning eller ta en liten tupplur. Vill jag somna så bara sträcker ut mig och somnar en stund (så klart med något isolerande under mig).
Öpningen nere vid fötterna är ska vara dragsnöre. Vid behov så viker man inåt och drar den runt midjan vilket gör att den blir knälång och med hjälp av damasker man är ganska så skyddad mot regn vid förflyttning eller när man syslar runt. Men inget att använda vid längre sträckor.


Ok då fattar jag
Mina som är 150x150 duger inte till tarp men gott till litet vindskydd. Bästa är dock att hänga den över axlarna.
Vad har du tänkt använda för material? Enkelt eller dubbelt?

Det här har alu-insida och är väldigt lätt och smidigt. Har man liggunderlag när man lägger sig ner kan det nog vara väldigt bra.
https://www.shelbyoutdoor.com/product_i ... ts_id=2888

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 09:14 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
öTzi skrev:
ordonnansen skrev:
Nej, M05 är inte alufodrad på insidan.

Om man har foder i duken eller ens 2 lager t. ex. M05 utsida och nylon insida är väl den funktionen helt verkningslös eller har jag missat någonting? :oops:


Tror inte du missat något utan det handlar om att ta tillvara om den reflekterande värmen och minska behovet av extra isolering. Typ som man gör med sk rädningsfiltar eller när NASA klär sina satelliter med liknande materiel.

Du kör med ordentligt isolering istället och "straffet" blir ju bara några hundra grams extra vikt, vilket egentligen spelar ingen roll (om man inte är UL som sågar tandborsten för att sen ska vara 6,5 gram lättare).


Men hur fungerar alu-insida utan foder mot vinden?
Kylningseffekten måste öka utan foder eller?

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 10:52 
Jag växlar mellan Snugpak poncho liner, Carinthia G loft reversible jacket (-15C) eller bara använder fjällduken över min ryggsäck och jacka. Allt beroende på det jag har med mig eller på mig.
Själva aluminiumet är endast där för att agera Vapor barier och reflektera värmen tillbaka (vilket motsvarar förmodligen 8-10% av värmeförlusterna). Risken är stor att man börjar bli fuktig och det bildas kondens på insidan. Det kräver lite mera att tänka på.

Fjälldukar som du tillverkat själv känns bättre allroundlösning som man bara packar ner och tar med sig även vid kortare utflykter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 21:21 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Alltid intressant att se egentillverkade saker. Mer av det på forumet tack. :-)
Det finns många produkter som jag anser inte är helt perfekta. Ofta gör man själv om och modifierar grejerna.
Dock utan att dokumentera det tyvärr. :-/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: mån 18 sep 2017, 18:44 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Rafe skrev:
Alltid intressant att se egentillverkade saker. Mer av det på forumet tack. :-)
Det finns många produkter som jag anser inte är helt perfekta. Ofta gör man själv om och modifierar grejerna.
Dock utan att dokumentera det tyvärr. :-/


Håller med föregående talare. Nu kommer jag dock att köpa en Jerven Fjellduken Thermo Hunter så får vi se hur den är.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjellduk
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 00:55 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Testat Fjellduken på en liten utflykt och på älgpass. Den levererar!

Det är som att ha med sig ett tält/filt/sovsäck/vindpåse. Med ett bälte runt midjan är man direkt skjutklar utan att vara klumpig. Den är snabb att få fram och snabb att stoppa undan.

Nu är det fortfarande plusgrader ute och det ska bli spännande att testa den sent i höst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet