Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 08:49 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Tråden om kravställningen på EDCn (post183314.html#p183314) blev bra så tänkte göra ett försök med BoB också. Detaljerade listor kan va bra som inspiration och förklaring men är inte huvudfokus för denna tråd, jag är mer nyfiken på vad ni tänkt klara av med hjälp av er BoB. Hur långt ska ni ta er? I vilket väder? Vilka situationer ska ni kunna hantera?

Personligen har jag ingen egentlig BoB just nu bl a för att jag inte kan ge vettiga svar på dessa frågor (har ingen vettig BOL som jag kan nå till fots eller ens med en tank), men jag hoppas få råd, idéer och nya tankar i den här tråden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 09:24 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Min BOB skall klara minst 3 dagar och även fungera som en modern stridspackning.
Sträckan är under 2 mil från hem till alternativ ort. Normalt regn, snö, hagel, sol inga problem, färdvägen är också till 2/3 helt genomförbar både till fots, cykel samt bil.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 09:47 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
denna fråga är inte snorkig utan ärligt menad för att jag vill förstå bättre

Menar du att du tänker att det kan ta upp till 3 dagar att gå två mil? Eller planerar du att använda din BoB även i andra scenarion än för att ta dig till tillflykten, vilka?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 10:47 
Kärt ämne för mig.. :oops:
Ser BOB som en del i en flerstagsraket.
Har inget absolut definierat mål/BOL att ta mig till men har planer för några alternativ.
Bor inte i stad så räknar/hoppas på att fordon kommer vara förstasteget i raketen.
Behöver jag lämna fordonet går jag över till BOB/INCH som är packat för oberoende med skydd och mat även för "vinter" i södra Sverige.
Innehållet modifieras lite beroende på årstid. (Dags att vintermodifiera nu för övrigt)


Senast redigerad av Exodus sön 17 sep 2017, 17:44, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 14:52 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
DrJekyll skrev:
Menar du att du tänker att det kan ta upp till 3 dagar att gå två mil? Eller planerar du att använda din BoB även i andra scenarion än för att ta dig till tillflykten, vilka?

Väskan är gjord för 3dagar + och är en multipurpose bag, kan användas i icke fredstid, bug out, camp med familj, vandring, rucking, träning osv. Dessa två mil är en plats jag kan ta mig till enkelt om jag inte kan stanna hemma och skall absolut inte ta 3dagar snarare 1.5-2,5h.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 16:51 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 mar 2017, 12:27
Inlägg: 33
Min BOB ska jag använda när jag behöver ta mig från bug in till BOL om en långvarigare kris uppstår. Jag har då dryga 10 mil att förflytta mig och primärt är tanken att jag ska använda ett fordon, men om det inte funkar hela eller del av sträckan så tar jag BOB och apostlahästarna.
Krav är att BOB har ett riktigt bra bärsystem och måste jag gå en längre sträcka vill jag inte vara iögonfallande. Så BOBs utseende ska vara nedtonad, dvs inte ha överdrivet taktiskt utseende och heller inte skrikiga pastellfärger.
Den ska användas även i vardagliga friluftslivsaktiviteter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 22:42 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Grundkravet på min(a) BOBar är att de i första hand är bra att bära.
Sen skall innehållet i grund göra att jag klarar en "4 mil per dag vandring" i 3 till 5 dagar i den årstiden som gäller under perioden BOBen är aktiv.
Allt detta då på ett typiskt "fjällvandrings stuk" som förhoppningsvis gör att man är lite mera grå :hm:

Har en sommar respektive vinterbob som då skiljer sig åt en del (för södra Sverige)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 13 jan 2019, 11:27 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 11 jan 2019, 13:16
Inlägg: 15
Varför är ni så noga med att vara grå? Jag förstår att man inte vill ha pastellfärger för att kunna uppträda lite dolt i spenaten. Är man rädd för att bli rånade? I ett läge där bob.en skall användas så kanske rånrisken är stor oavsett om du har det mest möpiga och taktiska som finns. Att ha möpiga prylar kanske kan avskräcka någon då motståndet som kan komma att erbjudas inte är värt besväret. Lättare att råna någon med hello kittypackning. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 13 jan 2019, 11:48 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Militärt inspirererad utrustning kan antyda förmåga, vilja och utrustning för att använda våld.

Det kan göra det svårare att få hjälp. Och göra att man blir rånad av någon som vill komma över (mer) vapen och ammo. Kanske efter att förstärkning tillkallats.

Därmed inte sagt att man är trygg med en rosa ryggsäck. ;)

Här är en gammal tråd som behandlar ämnet. Kanske dags att dra igång en ny diskussion om det?

tacticool-fjallvandrare-eller-sopsack-t1548.html

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 13 jan 2019, 11:55 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
DrJekyll skrev:
Dessa två mil är en plats jag kan ta mig till enkelt om jag inte kan stanna hemma och skall absolut inte ta 3dagar snarare 1.5-2,5h.

Hade du tänkt gå 2 mil på 1,5-2,5 timmar? Du menar rusa en halvmara med packning?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 13 jan 2019, 17:45 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Kunna klara en vecka utan kontakt med civila samhället.

Mer då kopplat till längre strömavbrott eller vattenbrist.

Vid ofred, så ingår jag i ett rörligt insatsförband, så då har jag strids+trosspackning i stället. Och en jäkla massa ammo. :lol:


Senast redigerad av Guld sön 13 jan 2019, 18:26, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er BoB?
InläggPostat: sön 13 jan 2019, 18:08 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
jag kan fylla i lite tydligare här min BOL är under 2mil från mig
körsträcka med bil är 17km från mig dit
gång/cykelvägen är enligt test 9september2016 13,45km rucktiden/bug out är 2h23min20sek med BOB samt barnvagn hastighet var 5,63km/h kalorier brända var 846

detta test tog utan hinder angiven tid ovan men försvårande omständigheter på vägen räknar jag med längre restid

packningens vikt i ovan scenario var 12kg BOB respektive barnvagn Vikt sittdel: 5,3 kg. Vikt chassi: 7 kg barn 7kg

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet