De motorer vi pratar om heter OM 615 Om 616 och OM 617. 220D ,240D och 300D
OM 615 tillverkades mellan 1968-1985 och fick som jag redan sagt effektuppdateringar liksom alla de andra motorerna ,detta börjades redan på slutet 70-talet.Grunden är samma och det är inga dåliga motorer,de behöver kontroll och justering av ventilerna med ganska tät regelbundenhet för att vara lättstartade.De ska inte vara för snävt ställda.Dessa motorer är kända för sin långa livslängd
och är i princip outslitliga.100 000 mil eller mer är inget ovanligt,de flesta har gått idag mellan 35-50000 mil.
Miltalen är lite lurigt i äldre Mercedes då mätarna slår över till 0 alldeles för fort.I W123 går den till 100 000 och det är ju bättre,men som sagt är det en gammal taxi eller liknande så kan det hända att de slagit över där också och börjat om.Taxibilar kan kännas igen på taxameteruttaget på intrumentpanelen och även spår av radioknappar lite här och var.Det var inte alla bilar som hade taxameter.En lampa i taket över baksätet är också ett taxispår.Förarstolarna böts ofta bort mot Volvo eller Saab och stolarna kan bära spår av de personalskydden i plast som kom på 80-talet.På taklisten invändigt vid förarplats så brukar det vara 2 skruvhål efter högtalaren till taxiradion.Skoltaxi brukar ha nött taklist på utsidan efter skolskylten.
OM615 eller OM 616 är slöa och drar ganska mycket bränsle mot sin effekt men de håller!
OM 617 3.0 eller 300D där ska man välja den nyare 300D,man ser skillnad på monteringen av oljefilret,det står upp mot torpedväggen på 300D och äldre 3.0 är det vinklat neråt/framåt.
Angående 190D-88 så har de inte så mycket elektronik heller så de funkar nog också ganska bra,det är ju däremot en ganska trång bil..
Insprutningspumparna på alla äldre MB tex 615 616 617 reglerades först mekaniskt sedan med vaccum och el.Detta är inget bekymmer,de går alla att stanna med en mekanisk stoppknapp i motorrummet om det skulle behövas.
Man kan använda spillolja som bränsle,men vet man inte hur så ska man inte göra det heller..Så är det
Det är ett bra sätt att sabotera insprutningspumpen om man gör fel..Insprutningspumparna håller annars väldigt länge,spridarna kan man provtrycka/justera vid 15000-20000 mil intervaller.
Låt karossvalet bestämma vilken motor du får,det kan inte bli fel..Karosserna är oftast mer medfarna än motorerna