Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 14:32 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Coolcat skrev:
Tittar man på listan över länder som är "rikare" än sverige så finns det ett antal länder som man inte kan konkurera med. Det är orealistiskt att Sverige skulle kunna vara rikare än ett Oljeland i mellanöstern tex, vi spelar inte i samma liga helt enkelt.

Därför kan man ta bort: Qatar, Brunei, Kuwait, UAE, Saudiarabien, Baharain.

Sverige kan inte heller konkurera med Skatteparadis eller andra små nationer som inte tar fullt socialt ansvar, har en försvarsmakt etc, inte heller samma division.

Därför kan man ta bort: Singapore, Luxemburg, Macau, , Sanmarino, Hong Kong,

Kvar står alltså sverige på en 6.e plats, bakom Norge, Irland, Schweitz, Nederländerna och USA. Inte så tokigt.


Visade nu bara OECD länderna i tabell ovan som avser 35 länder och där ligger Sverige på 10 plats. Visst säger inte att Sverige är fattigt bara att trenden är nedåtgående över tid sedan 70- talet som var slutet på ett 100 årigt uppsving för Sverige där vårt grundvälstånd skapades med blod, svett och sund politik.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 16:25 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Och att vi slapp två världskrig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 18:37 
Rakkuraj skrev:
Och att vi slapp två världskrig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Precis! Sveriges sits efter andra varldskriget baddade for en framgangssaga utan dess like.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 19:21 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
De 2 duckade världskrigen är nu en av orsakerna till Sveriges många problem.

Mycket av problemen utmynnar i en stark förvissning att något ont omöjligen kan hända det fantastiska Sverige.
Verklighetskontakt saknas hos politiker där dessa hela tiden positionerar sig för att slippa ta konkreta beslut.

Händer det ändå något så är det så otroligt ovanligt att det nästan inte ens har hänt, men alla ev. hemskheter ju ändå fixas raskt med manifestationer och handhjärtan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 19:28 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Det är en myt att det ökade välståndet bara kommer dom rika tillgodo, Sverige har fortfarande en mycket hög jämlikhet ekonomiskt. Sverige är ju dessutom en humanitär stormakt, få länder har råd att spendera så mycket som vi gör, på utsatta folkgrupper.

Bild

Att Sverige är/blir fattigt är helt enkelt en faktoid, en osanning som folk tar till sig därför att den känns bra, går i ens med ens egna vilja och önskemål, och för en samman med andra som också är missnöjda. Detta fenomen förekommer med en del saker, tex sjukvården. "Alla vet" att svensk sjukvård är bland de sämsta i Europa, folk dör på väntlistor för operationer och det finns inga organ för donation på grund av våra lagar.

Om man börjar titta lite noggrannare så visar det sig att Svensk sjukvård är i absolut världsklass, få eller inga andra länder kan konkurrera med Sverige om detta. Men visst känns det konstigt, media bombar ju en dagligen med reportage om hur illa ställt det är i Sverige. Det är helt enkelt skillnad på ens egna föreställning och verkligheten ibland.

Bild

http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-075-7.pdf?issuusl=ignore


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 19:31 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
James Bonde skrev:
Rakkuraj skrev:
Och att vi slapp två världskrig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Precis! Sveriges sits efter andra varldskriget baddade for en framgangssaga utan dess like.


Instämmer! Sverige hade lyckats trippa mellan kombattanterna med otrolig skicklighet!
Neutrala nä! Inte mkt mkt! Ena stunden gynna tågen igenom Sverige. För att sedan hjälpa Norska o andra länders stridande. Även min Fars föräldrar huserade nedskjutna piloter ifrån USA.

Tror att Per Albin lyckades med konststycket att dupera/lura motståndarna! Trots att vi var svaga rent militärt. Likaså var ju läget egentligen inför första världskriget för våran del då vi även då var svaga rent militärt."... Men bland annat genom Sven Hedins svett o tårar så lyckades Vi stå utanför krigets hemskheter! Vill inte säga vad som är rätt eller fel.Men troligtvis har Vi lyckats klara oss ifrån mkt hemskheter......


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 21:37 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Sverige sålde bla kullager till England och järnmalm till Tyskland.Tyskarna hade också stora förråd och hamnkapacitet i Sverige.
Väst fick husera och träna och spana i flera år i tex operation Balchen.Beväpnade infanteritrupper övade helt öppet i Sverige.

De flesta av dagens fjällstugor som ägdes av Svenska Turistföreningen användes som spionbaser.
Det gjordes mycket underliga saker och sammarbetet med väst på signalsidan fick ju den svenska DC-3 :an nedskjuten.Det pågår väl fortfarande.

Det var lönsamma affärer så det var ju inte konstigt att Sverige var ekonomiskt starka åren efter andra världskriget.

Att dagens sjukvård är så fantastisk håller jag inte med om,tvärtom..och skolan har ju rasat som en sten...och äldrevården är ju under all kritik.Jag tror att vi kommer att falla platt när lånekarusellen tar slut,då kommer fattigdommen som ett brev på posten,ja just det den funkar ju knappt idag heller :smack:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 22:52 
...och inget av detta spelar någon som helst roll då vi alla är rökta. "Collapse now and avoid the rush!"

Spoiler: visa text
Jag tycker mig ha god anledning att betrakta världshändelserna som ett skådespel. Saker händer, hantera det. I slutänden, som inte är så långt borta, handlar det ändå om att kunna ställa en karott potatis och en skål kråkkött på bordet. :mrgreen: :cry:


/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 09:13 
@Coolcat: det är med stort nöje läser det du skriver, kunde inte instämma mer eller skriva det bättre själv.
Särskilt myten om den förfallande sjukvården är dagens största diskrepans mellan hur verkligheten ser ut, baserat på undersökningar gjorde av oberoende utländska aktörer på ena sidan och självutnämnda Facebook experter på andra sidan.
Det här snacket om PO, ekonomiska bubblor eller samhället som "kommer att kollapsa" börjar kännas minst sagt oseriöst. Att liksom trassigt gramafon upprepa något om och om igen och sen när det äntligen inträffar efter många år och decennier "när den skulle egentligen inträffat" gör det inte till sanning eller fakta. Även en trassig klocka visar tiden rätt två gånger om dagen men många här väntar på den stunden och stirar med bestämd blick mot den digitala klockan vars batteri är slut för längesedan.

Gå ut, ta en promenad till närmsta sjukhuset och gå runt. Titta hur många som egentligen sover runt på korridorerna, se hur personalen jobbar och hur man (tyvärr ganska ineffektivt och ganska dyrt) bygger nytt eller bygger om på flesta sjukhus idag. Hitta någon som nyligen genomgåt operation eller avancerad cancerbehandling...du kommer bli chockad över hur verkligheten ser ut.
Nej man behöver inte fler sängplatser, det är inte dagens sjukvård handlar om längre. En släkting fick hjärtat nedkyld, trippel bypass utfört och skickades hem fyra dagar sennare med tydliga rekomendationen att han ska gå ut och promenera varje dag. Det är så sjukvården ser ut idag...liksom ekonomin i landet Sverige.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 14:38 
Den enskilt bästa indikatorn på hur mycket kol en individ eller ett helt samhälle släpper ut i atmosfären är konsumtionsnivån.

Och konsumtionsnivån är ju direkt kopplad till produktivitet och sysselsättning.

Så vill man göra en individ miljövänlig så skall man göra honom/henne arbetslös och fattig. Eller se till att hela samhället blir mindre produktivt för att sänka konsumtionsnivån. På samhällsnivå skulle det kunna ske med kraftigt minskad arbetstid.

Alltså klara miljön genom att tjäna och jobba mindre... :lol:

Ett uppenbart problem med detta är att en del individer/samhällen snarare har som mål att jobba mer, tjäna mer, öka sysselsättningen och BNP. Individer och samhällen som inte vill växa och tjäna mer trängs snabbt ut och görs irrelevanta.

Ett (möjligt?) alternativ skulle kanske kunna vara en progressiv skatt på konsumtionsnivån mätt i hur mycket koldoxid man släpper ut genom sin konsumtion. Det skulle troligen få intressanta effekter, särskilt om man försökte sätta skatten på en nivå som innebär noll-utsläpp för hela samhället.

Exempelvis cement skulle behöva beskattas väldigt högt. Och därmed troligen kraftigt belasta boende i hus som är gjorda med hög andel cement. I grund och/eller väggar. Flygresor skulle bli löjligt dyra. Om du vill ha biokol som jordförbättring i din trädgård får du betalt för det. Att plöja en åker blir dyrt. Mjölk och hamburgare blir väldigt dyra.

Det hade varit intressant om man kunde få till en utveckling som innebar att ekonomisk tillväxt inte innebär ökade utsläpp av kol i atmosfären som följd av ökad konsumtion.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 15:39 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
öTzi skrev:
Det här snacket om PO, ekonomiska bubblor eller samhället som "kommer att kollapsa" börjar kännas minst sagt oseriöst. Att liksom trassigt gramafon upprepa något om och om igen och sen när det äntligen inträffar efter många år och decennier "när den skulle egentligen inträffat" gör det inte till sanning eller fakta.

Kollaps är som en råttfälla. Först händer inget, sen händer inget, och då fällan slår igen är det för sent att göra nåt.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 04:02 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Det finns väldigt få exempel på länder som "kollapsat", inte ens Spanien och Grekland har slutat att fungera trots deras arbetslöshet på uppåt 25% och bedrövliga ekonomier. Eftersom Sverige har en väldigt bra och stabil ekonomi jämfört med dom flesta andra länder är det fullt rimligt att förvänta sig att Sverige också är ett av dom sista länderna att kollapsa, förmodligen skulle vi klara av att ha en arbetslöshet på uppåt 40-50% innan vi inte längre kan upprätthålla lag och ordning, och tillhandahålla livsviktig samhällsservice. Men inte ens den "stora depressionen" kom ju i närheten av att ställa till med så stora problem.

Det finns ett fåtal "Failed states" i världen, eller länder som är på god väg dit. Men dom förutsättningarna finns inte i Sverige, saker som behövs är diktatur, korruption, fattigdom etc...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 06:07 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det jag tycker att vi ser när det gäller sjukvården är "de stigande förväntningarnas missnöje". Något som yttrades av Tage Erlander redan på 60-talet. Akutsjukvården är fantastiskt bra i Sverige idag. Samtidigt har vi en förväntning om att alla småkrämpor och sjukdomar vi har ska fixas och att varje patient ska tas omhand direkt när de kräver det. Den resursen finns helt enkelt inte och hur mycket vi än förbättrar kommer folk aldrig någonsin att bli nöjda. Förr fick man helt enkelt gilla läget om man hade ont och värk, idag kräver man att det ska fixas, att det är vår medborgerliga rättighet.

Detta har dock inget att göra med den resursbrist vi har framför oss, den har en helt annan förklaring.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 14:19 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
"Det finns Lögn förbannad lögn och statistik" som någon sade...

Säg till när vi är på 80 talets nivå igen så skall jag lyssna.
Men den som säger IRL till mig att "det går bra för Sverige" kommer i allafall att få ett perfekt tillfälle att prova vår sjukvård...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 14:20 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Anledningen till att vår sjukvård är bra är bland annat att vi varit snabba med att utveckla och ta till oss ny teknologi och andra framsteg.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet