Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: ons 18 okt 2017, 21:39 
för att få lite rätsida på fuktproblem i lager så kan jag säga några få saker om vad som händer

börja med att bildgoogla
mollierdiagram vatten

kan man förstå det diagrammet så är man långt kommen, finns program med
mollier sketcher

det mest grundläggande är detta
luft försöker att hålla samma mängd vatten i luften
är omgivningen med 3.77 gram vatten per kilo luft (100% luftfuktighet vid 0 grader eller 26%rf vid 20)
så kommer en uppvärmt utrymme försöka stabilisera sig med samma 3.77 gram per kilo
värmer man upp utrymmet så kommer det ex bli 26%rf vid 20 grader, exempelvis en enkel sak som en husvagn som värms upp

det finns lite saker man ska ha koll på om man vill förändra rf i ett utrymme

som ovan, man kan värma upp och ändra rf på det sättet

man kan ha en luftavfuktare och ändra, men om inte utrymmet är med en fuktspärr kommer avfuktaren jobba i all evighet och hur långt ner man kommer beror på hur pass fort fukten går genom väggen

det är i praktiken dom två sätten man kan ändra rf till det lägre

vill man ha ett tort utrymme så kan man även göra lite saker för att hålla rf innom rimliga nivåer
det som man inte vill ha är kondens, som ger problem på mycket av saker
samma sak med hög rf som ex ger rost , mögel eller fördärvar saker

det som är verkligen jobbigt med mollierdiagrammet, tje egenteligen vattnets egenskaper i luft är
om man har en viss mängd vatten i luft och sänker temperaturen så ökar rf tills man når 100% och sedan så faller vattnet ut som kondens

detta är något som man har praktiska problem med


det som finns som man inte riktigt tänker på är material som kan hantera fukt
det som är mest special för detta är silicagel, keramik med massor av håligheter som lätt binder fukten om silicagelen är torr
ex dom där påsarna som fåljer med olika saker som man köper för att hålla fukten låg

men silicagelen är inget magiskt, bara en sak som är väl torkad och då tar åt sig fukt

det finns andra saker som funkar likadant, ex tegel eller trä

och det är till detta jag vill komma,
om ni ska ha saker i en tät behållare, från container till ammocan, och vill hålla rf i den på rimlig nivå även om det förekommer temperaturvariationer, så är det bra att ha något som kan hantera fukten i dom

som silicagel för småsker, eller trä för större
sågspån har mycket stor yta i förhållande till vikten och har då lätt att både ta emot och lämna vatten mot luft

även en container som har trä i sig är mycket bättre än en naken sådan, några skivor bäverspya hjälper mycket

naturligtvis har trä problem om rf blir för hög, ex mögel och någonstans måste man ha koll på att man håller fukthalten i vettig nivå, ex genom att torka silicagelen eller trä i kontrollerde former

men, en träbyggnad som sakta går ner i tempertur få sällen kondensproblem om den var torr när den var varm


och en sista sak, kom ihåg att människor avger en hel del vatten vid andning, som man ska ha koll på


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: tor 19 okt 2017, 07:58 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Fantastisk läsning med snabbguide till vad som händer och hur man kan lösa det.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 10:38 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
En kanonfin sammanställning!

Det finns många konstiga myter och vanföreställningar kring det här med fukt inomhus och jag förvånar mig ofta hur seglivade en del direkta felaktigheter är. Det är uppfriskade att grym angriper detta med vetenskapen i ryggen och slår fast att det är fysik och inte woodoo som ligger bakom mekanismerna.
Fukten är verkligen en fiende när man förvarar saker och ting över tid och det förvånar mig lite att denna sak inte diskuteras mer här på forat.

Följande har jag dock synpunkter på:

grym skrev:
...
man kan ha en luftavfuktare och ändra, men om inte utrymmet är med en fuktspärr kommer avfuktaren jobba i all evighet och hur långt ner man kommer beror på hur pass fort fukten går genom väggen..


Är utrymmet man vill sänka luftfuktigheten inte hermetiskt tätt och helt fritt från fuktalstrare så kommer en avfuktare att få arbeta över tid. Min erfarenhet är dock att i ett mindre utrymme (under 30 kubikmeter) så kan en vanlig enkel luftavfuktare sänka och hålla den relativa luftfuktigheten gott och väl under 50% vid 15-20 grader Celsius, även om utrymmet saknar fuktspärr i egentlig mening. Detta utan att den stackars avfuktaren behöver arbeta för fullt kontinuerligt.
Ställer man en avfuktare i ett utrymme som man vill ha torrare så får den ofta gå ganska hårt en tid (dagar, veckor) innan fuktöverskottet har kondenserats ut, speciellt om det finns mycket trä i utrymmet. När prylar och byggnadsmaterial väl har torkat upp ordentligt och avfuktaren bara behöver få väck det lilla vatten som ändå tillförs är det lätt att förvåna sig över hur lite som krävs för att hålla fuktigheten i schack.

Min erfarenhet är att en avfuktare för några tusenlappar gör all skillnad även i ett utrymme som skulle kunna betraktas som problematiskt.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 17:37 
jag håller med dig om funktionen

sommartid är det sällan bekymmer med att få ner luftfuktigheten
men kompressoravfuktare funkar inte vid minusgrader och funktionen är usel vid låga temperaturer
och dom tenderar att jobba hårt för knappt något när det börjar bli under 5 grader

när jag gjorde slag i saken och ordnade garaget för mindre fukt så tog det veckor innan man fått ur fukten ur byggnaden och sedan så kunde avfuktaren jobba mindre

finns andra typer av luftavfuktare som funkar i kyla, men dom kostar både i inköp och drift

men, en avfuktad byggnad kan även absorvera en del fukt och på det sättet hjälpa till med att hålla lägre fukthalt ex vid kyla


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 18:51 
Ett alternativ till avfuktare kan vara uppvärming + ventilation. Eventuellt kan man sätta ventiler högt och lågt och få självdrag med lite måttlig uppvärmning. Värmer man luft aldrig så lite så verkar den avfuktande, om man kan se till att få ut luften innan den kallnar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: lör 02 dec 2017, 12:16 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Att hålla ett kallt utrymme torrt har jag aldrig gett mig på och det blir såklart knepigare än om det är rumstempererat.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: lör 02 dec 2017, 19:23 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Har haft en sådan här liggande i bilen ett år eller så utan att ladda om den. Verkar fungera bra :-).
https://www.harald-nyborg.se/bil-slap/bilvard-underhall/diverse/imfritt.html

Vet inte hur den skulle fungera med större volymer, men att den klarar att hålla torrare rutor än tidigare år i fuktigt klimat är värt en hel del.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 23:10 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Zombie skrev:
Har haft en sådan här liggande i bilen ett år eller så utan att ladda om den. Verkar fungera bra :-).
https://www.harald-nyborg.se/bil-slap/bilvard-underhall/diverse/imfritt.html

Vet inte hur den skulle fungera med större volymer, men att den klarar att hålla torrare rutor än tidigare år i fuktigt klimat är värt en hel del.

Åh, alternativ till torrboll, tack för tipset!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 23:16 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 19:42
Inlägg: 75
pre skrev:
Zombie skrev:
Har haft en sådan här liggande i bilen ett år eller så utan att ladda om den. Verkar fungera bra :-).
https://www.harald-nyborg.se/bil-slap/bilvard-underhall/diverse/imfritt.html

Vet inte hur den skulle fungera med större volymer, men att den klarar att hålla torrare rutor än tidigare år i fuktigt klimat är värt en hel del.

Åh, alternativ till torrboll, tack för tipset!


Kattsand gjort av kisel brukar också ha ganska bra kilopriser. Lägg i en gammal strumpa och sy igen så har du en torrboll.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: mån 04 dec 2017, 01:48 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
greyman skrev:
pre skrev:
Åh, alternativ till torrboll, tack för tipset!


Kattsand gjort av kisel brukar också ha ganska bra kilopriser. Lägg i en gammal strumpa och sy igen så har du en torrboll.

Men kommer inte strumpan mögla?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: mån 04 dec 2017, 11:27 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 19:42
Inlägg: 75
pre skrev:
Men kommer inte strumpan mögla?


Oklart, har bara hunnit köpa hem kattsanden, inte gjort i ordning ännu. Jag killgissar att det borde vara lugnt om strumpan är ren, men kanske säkrare att köpa en ny i syntet. Eller ta något helt annat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: mån 04 dec 2017, 22:04 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
greyman skrev:
pre skrev:
Men kommer inte strumpan mögla?


Oklart, har bara hunnit köpa hem kattsanden, inte gjort i ordning ännu. Jag killgissar att det borde vara lugnt om strumpan är ren, men kanske säkrare att köpa en ny i syntet. Eller ta något helt annat.

Jag tänker testa polyester eller vad det är, syntetfibrer iaf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite om fukt i förvaring
InläggPostat: ons 06 dec 2017, 23:19 
annvänd brandfilt av vävd glasfiber, dubbelvik och häfta ihop så kan man torka dom i ugn i 150 grader utan bekymmer


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet