av Björngrillarn » fre 13 okt 2017, 18:59
Jag tror i slutändan att det är försvarsmekanism, en önskan om att känna en makt över sitt eget öde, inom rimliga ramar.
Om jag tänker på det så preppar jag helt klart för relativt "specifika" scenarion, inte för att jag vill att de ska hända så att jag bli en postapokalyptisk gud och slippa gå till kneget, utan för att de är scenarion som jag känner att jag faktiskt kan preppa för. Jag kan förmodligen inte klara mig genom extremt svåra katastrofer, typ kometer, vulkanvintrar, grava klimatförändringar, tredje världskrig. Det blir för många variabler att lägga ned sin tid och energi på, utan att veta om preppsen faktiskt kommer att vara till nytta, för jag kan inte förutse framtiden, lika lite som någon annan.
Man behöver alltså odla, men hur ska jag odla om det potentiellt inte finns solljus? Jag behöver en säker BOL, men jag vet inte hur denna del av världen kommer att klara sig. Kommer det att bli ett kilometertjockt istäcke, eller blir norden den nya Rivieran med druvor och oliver? Hur kommer alla andra delar av världen att se ut? Var kommer kärnvapnen att träffa? Vilka kommer att vara involverade? Behöver jag lägga ned tiotusentals kronor på radiakskydd och en bunker, eller är det en bättre investering att bara köpa mark mark mark? Alldeles för många frågor och saker som kan gå helt tvärtom mot det man väntar sig, och de allra flesta har nog inte resurser att göra detta om man inte bor i Silicon Valley, alternativt vill lägga ned varje vaken minut till att förbereda sig inför ytterst hypotetiska saker som förmodligen inte ens inträffar under ens livstid.
Och OM man verkligen har pengar och möjlighet att preppa sig igenom flera decenniums atomvintrar, klimatförändringar och annat så kanske man ska fråga sig vad slutmålet med den preppingen är. Att bara överleva? Men sen då? Om du och din lilla familj mot alla odds skulle klara er i trettio års solförmörkelse och till sist se strålarna bryta igenom igen, så att ni kan så era frön och börja om på nytt, vad är poängen? Vad kommer därnäst? För att citera min favoritbok av min favoritförfattare, The Road av C. McCarthy:
“How would you know if you were the last man on Earth? He said.
I don't guess you would know it. You'd just be it.
Nobody would know it.
It wouldn't make any difference. When you die it's the same as if everybody else died too.”