Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: sön 17 dec 2017, 00:13 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
En svaghet jag ser med sparare är att man alltid löper en potentiell risk att förlora mycket av sina resurser, vilket som jag ser det blir en vek punkt om man gjort sig beroende av det.

Styrka, om du själv blir skadar dig och blir oförmögen kan du i bästa fall köpa dig en andra chans, vilket man torde ha mindre chans att göra om byggare.

--
Flödare och byggare.
Utan flödet idag skulle jag göra mig beroende av civilisationens weak spots, vilket jag inte vill.
Jag är beredd att betala priset för att inte springa i lämmeltåget utför stupet.

Edit, kanske inte stupen, men vandringen mellan de ruttna äppelkorgarnas börd och skådespel.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Senast redigerad av Mizzarrogh sön 17 dec 2017, 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: sön 17 dec 2017, 00:47 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Sparare.

Lättare att svänga om till Byggare senare.
Svänga från Byggare till Sparare är svårare senare om resurser blivit en bristvara

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: sön 17 dec 2017, 22:50 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Vill nog hävda att jag är en sparare som strävar efter att vara byggare. Jag tror inte att det ena utesluter det andra utan snarare så går dessa in i varandra oavsett vad man är från början. Är man mer av det ena så kompletterar detta bristerna av det andra.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 00:07 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Beror ju på vad som händer men jag ser mig som sparare. Man köper sig lite tid där det inte är någon som helst betydelse om samhället omkring helt har slutat fungera. Kanske några veckor till att minska den första chocken så att man sedan kan nyorientera sig i tillvaron och förhoppningsvis sedan ta dom besluten som krävs då, om man ska stanna, eller vart man ska ta vägen eller hur man ska införskaffa förnödenheter. Helst skulle man ju vilja ha en plats där man kunde stanna säkert och tryggt kanske flera månader eller år om det krisade sig men det kräver en helt annan livsstil och resurser än den jag lever nu och förfogar över. Tänker man igenom tuffa tänkbara scenarios blir det väldigt fort komplicerat och dyrt om man ska ha någon större chans att klara sig längre tid. Man får förmodligen försöka liera sig med någon grupp, visa att man har egenskaper som kan komma gruppen tillhanda och sedan bygga vidare på det.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 10:48 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Rätt är ju att spara och sen kunna bygga. Det lär aldrig vara fördelaktigt att bygga framför att plocka fram en färdig grej. Så om man är byggare så bör man ändå spara och sen har man fördel över de som är helt opraktiskt lagda.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 12:46 
Båda två.

Sparare kan alla bli, men byggare kräver kunskaper, och kunskaper har jag skaffat mig en hel del av på senare.

Att bli flödare kräver ansträngning så det vette sjutton, men har en del frön på lager "i fall att".


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet