James Bonde skrev:Kalorispelet: Jag håller med dig i stort i ditt resonemang och det finns en fara med att samla för samlandets skull. Men att ha t.ex. en uppsättning verktyg, redskap m.m. på ett ställe är inget jag skulle föreslå. Jag säger inte att du gör det, men jag tolkar det så. Att skaffa x antal av ungefär samma grej och sedan sprida ut det tycker jag är målet. Det bästa och mest kompletta finns antagligen hemma men en BOL av något slag är väl ett måste och väl en BOL, någon B-plan (jaktstuga m.m). Vänners/ släktingars hus, catchar är andra möjligheter för att i vart fall ett "start kit". Det viktiga är att utgå ifrån att hemmet/ BOL faktiskt kan ryka av x anledningar, hur perfekt det än kan vara.
För vissa saker tänker jag en spade, en yxa osv för varje familjemedlem. Där kommer vi upp sex av varje grej här hemma.
Som jag nämnde i en tidigare tråd: jag har redundans geografiskt och funktionsmässigt för varje familjemedlem, de kan i en krissituation komma till mig, eller så kan jag åka till någon av dem. Det betyder inte att alla har yxan "bengt" från jula som det råkade vara rea på, utan det är anpassat per individ och för familjens överlevnad, men jag har sett till att utrustningen uppfyller minimikravet för saker som måste kunna göras av någon, sen vem som gör det är ointressant.
Har delat ut massor med prylar den senaste tiden och kommer fortsätta med det på grund av läget i omvärlden. Ingen har hittills klagat på att få gratisprylar.