Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 14:30 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Parabellum skrev:
Köpte en varnare av denna typen på ali som jag kalibrerar på jobbet. Den driver mycket lite och är defenitivt prisvärd.
http://s.aliexpress.com/IBj26fEf


Att du kalibrerar på jobbet tolkar jag som att du har riktiga grejor att mäta med och har skaffat dig lite koll på hur bra de där lågpriskonsumentgrunkorna egentligen funkar.

Om så är fallet: Vad är din uppfattning om kolmonoxidvarnarna för ett par hundringar? Är de så pass att man törs lita på dem?

(Jag är inte räddhågsen, men när det kommer till koloxid är jag riktigt nojjig)

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 21:16 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Lurker skrev:
Parabellum skrev:
Köpte en varnare av denna typen på ali som jag kalibrerar på jobbet. Den driver mycket lite och är defenitivt prisvärd.
http://s.aliexpress.com/IBj26fEf


Att du kalibrerar på jobbet tolkar jag som att du har riktiga grejor att mäta med och har skaffat dig lite koll på hur bra de där lågpriskonsumentgrunkorna egentligen funkar.

Om så är fallet: Vad är din uppfattning om kolmonoxidvarnarna för ett par hundringar? Är de så pass att man törs lita på dem?

(Jag är inte räddhågsen, men när det kommer till koloxid är jag riktigt nojjig)


Jobbar som kaliberingstekniker och firman har utrustningen i sitt laboratorium.
Sensorn har bara drivit 10-30 ppm per år under den tiden jag haft den vilket är bra.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: mån 01 jan 2018, 02:49 
Online
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tack för den informationen Parabellum. Då blir det mera kinaköp även detta nya år.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: mån 01 jan 2018, 12:29 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
@Parabelum

Hur ofta rekommenderar du att man bör byta sensorn?
Jag har för mig att någon kunnig förklarat att de "förbrukas" även om de inte är i aktiv drift. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: mån 01 jan 2018, 13:00 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Sensor byte på denna produkt tycker jag ej är nödvändig, bättre att köpa en ny då kostnaden är så låg. (Ca 60 :- )
Köp en ny varnare vart tredje år så blir det bra, enligt min mening. Alla sensorer driver oavsätt hur dyra och bra varnare ni köper!
Skulle tro att i alla tillverkare av denna typen av hemma produkter, rekommenderar kalibrering årligen och justering vid behov.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 13:34 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Tack Parabellum för att du delar med dig av välgrundad kunskap.

Jag slog till på en sådan här. Mycket dyrare än att köpa (förmodligen samma grejor) från Kina, men jag tyckte att det var värt den slanten. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... arm-p21188 Den grunkan har ett inbyggt batteri som inte ska bytas. När batteriet är slut så ska apparaten kasseras.

Än har den inte visat annat än nollor i displayen. Jag dra igång några av mina kök och lampor här inne i mitt illa ventilerade kyffe och se om det blir någon indikation

:-g

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 15:11 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
jordbrukaren skrev:
Normal rumsventilation brukar man lägga på cirka 15liter per sekund och person, samt 0,3 liter per sekund och kvadratmeter. Gasol producerar i runda slängar 3kg CO2 per kilo bränsle som förbränns. Om du eldar med 5kW för att värma upp dit hus, så behöver du bränna ungefär 6 gram gasol per minut.

6 gram per minut kommer att generera ungefär 20 gram CO2 som måste vädras ut, dvs 0,01liter per minut. En jämvikt kommer att uppstå i rummet när ventilationen tar bort lika mycket som gasolförbränningen tillför systemet. Om ditt sovrum är dimensionerat för två personer och är 15m2 stort så har det troligen en ventilation på ca 35l/s.

När koncentrationen av CO2 i frånluften är lika hög som tillförseln, så har jämvikt uppstått. Om 0,01liter CO2 återfins i 35x60liter så är koncentrationen 0,0005%. Det betyder att koncentrationen i sovrummet är ungefär 5ppm högre än om man inte hade eldat gasol där. Antaget att atmosfären inehåller 300ppm CO2 så hamnar du på 305ppm CO2. Nivågränsvärdet för CO2 ligger på 5000ppm.

Sent omsider: tack för ett fantastiskt kvalitativt inlägg. Bor man i ett utrymme byggt som bostad (med ventilation) så behövs ingen extra ventilation då.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 15:54 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag delar med mig av det lilla försök jag gjorde alldeles precis. Det är ganska ovetenskapligt och genomfört med enkla medel så ta det för vad det är...

I ett litet utrymme på drygt tio kvadratmeter utan vettig ventilation drog jag igång ett gammalt Radius no 5. Köket gick med god fart, men utan att vara överdrivet välpumpat. Efter en halvtimme visade min koloxidvarnare noll. Vid det laget började luften kännas lite dålig i mitt lilla kyffe.

För att se om det verkligen har en avgörande effekt att man kyler lågan ställde jag en tvåliters kaffehurra full med vatten på köket. Efter några minuter, när vattnet var ungefär ljummet, så visade koloxidmätaren 75 ppm :shock:

Slutsats: Det går kanske bra att använda en gasolkamin eller en gasollampa med normal ventilation. Ska man sätta igång att värma vatten eller laga mat så djävlar se till att vädra.

Jag föreställer mig att fotogenkökets låga är fullt jämförbar med en gaslåga. Jag ska göra om försöket med ett gaskök, men det får vänta några dagar. Det är fint att offra sig för vetenskapen, men det får finnas gränser.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: tor 04 jan 2018, 15:35 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Intressant försök. Tack för ditt offer för vetenskapen.

Jag har övervägt att värma en stor vattenfyld kittel inomhus med en rejäl gasolbrännare (FOKER QP-1, 2500W, varianten med tändsäkring). Förväntar mig att efterlikna en vattenmantlad kamin där värme kan stanna under natten och med mindre energiförlust vid kort vädring.

Men om vattnet sänker förbränningstemperaturen kanske det är kontraproduktivt? Ska bli mycket spännande att höra om ditt kommande försök med gaskök. Undra om det är skillnad på propan och butan i detta hänseende? Och avståndet från lågan till vattnet?


Lurker skrev:
Jag föreställer mig att fotogenkökets låga är fullt jämförbar med en gaslåga. Jag ska göra om försöket med ett gaskök, men det får vänta några dagar. Det är fint att offra sig för vetenskapen, men det får finnas gränser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: tor 04 jan 2018, 15:43 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Minns du om det gick att se någon skillnad på lågorna, med respektive utan vattnet? Exempelvis mer gul och mindre blågrön?

Lurker skrev:
I ett litet utrymme på drygt tio kvadratmeter utan vettig ventilation drog jag igång ett gammalt Radius no 5. Köket gick med god fart, men utan att vara överdrivet välpumpat. Efter en halvtimme visade min koloxidvarnare noll. Vid det laget började luften kännas lite dålig i mitt lilla kyffe.

För att se om det verkligen har en avgörande effekt att man kyler lågan ställde jag en tvåliters kaffehurra full med vatten på köket. Efter några minuter, när vattnet var ungefär ljummet, så visade koloxidmätaren 75 ppm :shock:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: tor 04 jan 2018, 16:21 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Lurker skrev:
Jag delar med mig av det lilla försök jag gjorde alldeles precis. Det är ganska ovetenskapligt och genomfört med enkla medel så ta det för vad det är...

I ett litet utrymme på drygt tio kvadratmeter utan vettig ventilation drog jag igång ett gammalt Radius no 5. Köket gick med god fart, men utan att vara överdrivet välpumpat. Efter en halvtimme visade min koloxidvarnare noll. Vid det laget började luften kännas lite dålig i mitt lilla kyffe.

För att se om det verkligen har en avgörande effekt att man kyler lågan ställde jag en tvåliters kaffehurra full med vatten på köket. Efter några minuter, när vattnet var ungefär ljummet, så visade koloxidmätaren 75 ppm :shock:

Slutsats: Det går kanske bra att använda en gasolkamin eller en gasollampa med normal ventilation. Ska man sätta igång att värma vatten eller laga mat så djävlar se till att vädra.

Jag föreställer mig att fotogenkökets låga är fullt jämförbar med en gaslåga. Jag ska göra om försöket med ett gaskök, men det får vänta några dagar. Det är fint att offra sig för vetenskapen, men det får finnas gränser.

Jag tror inte att vattnet hade någon effekt här. Testa samma uppställning, fast med TOM kaffepanna eller annat objekt med typ samma utseende.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: tor 04 jan 2018, 18:03 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
När jag körde köket utan kaffehurra så var lågan något gulaktig längst ut ifrån brännaren. Trots detta kunde ingen koloxid uppmätas.
Med hurran på kokringen gick det bara att se den biten av lågan som är närmast kokringen så jag kunde inte se om det fanns något gulaktigt. Något sot fanns inte på kaffehurrans botten efter försöket.

Jag läste någon undersökning som var gjord åt eller av den norska försvarsmakten som, om jag begrep det hela rätt, förklarade att det är kärlets nedkylande effekt som ger upphov till koloxiden. Hittar jag en lämplig plåtbit ska jag ta och göra om försöket med denna istället för kaffepannan. Min hurra är i aluminium så jag vill inte ställa den tom över en låga.

Det där med att exempelvis vattnet ska ta värme ifrån lågan är lite av idén med det hela. Någonstans går det förmodligen en gräns och man får en riktigt taskig förbränning. De där bitarna kan jag absolut ingenting om.

Jag ska labba vidare med det här. Jag ska testa med gasol- och spritkök och så ska jag testa att begränsa lågan uppåt utan att ha kylande vatten som pre föreslog.

Finns intresse så delar jag naturligtvis gärna med mig av resultaten.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 22:20 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Lurker skrev:
Jag ska labba vidare med det här. Jag ska testa med gasol- och spritkök och så ska jag testa att begränsa lågan uppåt utan att ha kylande vatten som pre föreslog.

Finns intresse så delar jag naturligtvis gärna med mig av resultaten.


Har du haft tillfälle att labba vidare?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: tor 21 feb 2019, 12:11 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Ska hjälpa en kollega som bor i hyresrätt att preppa för två veckor utan el.

De två frågor som är relevanta här, är:

1. Fotogenkamin eller gasolkamin? Gasol känns mer praktiskt, MEN, om det är ett allvarligt scenario behöver man gasol. Denna skall kunna fyllas på tuber, laddas över etc. med tryck.
Fotogen är som bekant bara att hälla över mellan olika behållare.

2. Lägenheten har FTX-ventilation med "kryddhylleaggregat" och cirkulationsvärmeaggregat.
Det fina är att kryddhylleaggregatet, som är själva FTX-aggregatet, drivs på 230 VAC stickpropp. Min idé är att köra en 12 V DC/230 V AC-omvandlare för att driva FTX-aggregatet, så erhåller man både värmeväxling och ventilation.

Jag har inte räknat på hur mycket detta aggregat drar, men jag tänker mig att man kan använda sig utav 1-2 st konventionella bilbatterier.
Man måste inte köra FTX-aggregatet kontinuerligt, men minst under den tid man kör kaminen.
Har någon erfarenheter av något liknande? Tankar och åsikter?

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin och ventilation
InläggPostat: tor 21 feb 2019, 22:25 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
beror på vad som skall klaras av

om det är bara två veckor eller om man ska kunna fortsätta efter dom två veckorna

har dom dieselbil och en extradunk hadde jag sett till att dom har dieselkök och någon extradunk
finns multifuelkök som funkar bra
ren disel utan rme eller hvo100

skit i ventilationen, om möjligt laga mat i ett rum med lite fönsterventilation, sov i ett annat

om fläktarna är på 50w som minst, så tar det ändå 7A från batteriet, du ska inte ta ut mer än hälften så två batterier är 60Ah och då kanske 9 timmars körning med fläktarna, så det är inte lönt

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet