Jh2312 skrev:Jag har satt ihop en BOB som gör att jag klarar mig någon vecka utan att behöva fylla på lagren, men frågan är vart ska jag ta vägen med min BOB? Jag äger inte någon mark och har inte någon sommarstuga.
"Gäller" allemansrätten även efter SHTF? Vad skulle ni som äger mark säga om folk slog sig ner på er mark eller i er skog i ett sådant läge?
Jh2312 skrev:Jag har satt ihop en BOB som gör att jag klarar mig någon vecka utan att behöva fylla på lagren, men frågan är vart ska jag ta vägen med min BOB? Jag äger inte någon mark och har inte någon sommarstuga.
Scarecrow skrev:Fin tanke att bjuda in allsköns folk som dyker upp och hoppas att de bidrar. Tyvärr tror jag att det är naivt och färgas av den goda tanken att människor fortsätter att uppföra sig ungefär som i ett fungerande samhälle.
Ok, låt oss säga att man accepterar 10 stycken kringflackande individer med löfte om att de skall bidra. De i sin tur känner 10 stycken "schyssta" snubbar var som också "kan hjälpa" till. Sedan går det snabbt utför och den hjälpsamme mördas i sömnen eftersom "-han försökte ju behålla saker för sig själv..."
Nej, hålla sig till familjen, nära vänner/de man känner sedan tidigare och kan lita på. Vara beredd att omedelbart och kraftfullt försvara sitt område.
Zombie skrev:Nja. Det är inte så troligt de bjuder in någon utöver eventuellt närmaste familjen. Kommer de väl in så inser de raskt hur litet det finns och börjar försvara det mot allsköns skumt folk, t ex den där svågern som alltid har skrutit om sina fina bilar och är helt ointressant nu när systern har dött. ("Strunt i att han råkar tro att han är expert på motorer. Han är stöddig så jag vill inte ha hit honom.") Vill de döda någon i sömnen går det bra att göra alldeles på egen hand.
Men du ska inte heller vara säker på att folk är pålitliga bara för att du råkar känna dem och gilla dem. I nöden prövas vännen, inte under normala förhållanden.Scarecrow skrev:Fin tanke att bjuda in allsköns folk som dyker upp och hoppas att de bidrar. Tyvärr tror jag att det är naivt och färgas av den goda tanken att människor fortsätter att uppföra sig ungefär som i ett fungerande samhälle.
Ok, låt oss säga att man accepterar 10 stycken kringflackande individer med löfte om att de skall bidra. De i sin tur känner 10 stycken "schyssta" snubbar var som också "kan hjälpa" till. Sedan går det snabbt utför och den hjälpsamme mördas i sömnen eftersom "-han försökte ju behålla saker för sig själv..."
Nej, hålla sig till familjen, nära vänner/de man känner sedan tidigare och kan lita på. Vara beredd att omedelbart och kraftfullt försvara sitt område.
Jh2312 skrev:Jag bor i en storstadsregion, så jag är nog en i mängden när massorna väller ut ur städerna mot landsbygden när situationen i städerna blir ohållbar. Det som oroar mig mest är nog mängden vapen som finns på landet, och risken för att en "skjut först - fråga sen" mentalitet uppstår efter att för många hungriga stadsbor har försett sig själva från gårdarna på landet.
Skulle man kanske förbereda sig på en bug-in istället som storstadsbo?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst