Knappast. Det går nog bra att trycka ned folk med härskartekniker, men det är svårt att övertyga dem. Ska man manipulera folk är det nog bättre med att utmåla yttre hot. Andra människor, t ex, eller svält, sjukdomar och förfrysning. Det är väldigt mycket lättare att tro på att det är extremt viktigt att fortsätta att tillhöra gruppen och att alla andra utgör ett hot.
Jämför:
"Jag tycker inte"
"Hugg veden nu."
"Men vore det inte"
"Hugg veden nu!"
"Fast om man"
"Du är en idiot, och lat är du också. Se till att hugga veden!"
"Men om"
"Klant. Det här är en yxa, det där är en vedklabb. Man lägger klabben på huggkubben och slår den vassa sidan mot klabben. Och sedan lägger man vedträna där borta. Förstår du det eller ska jag förklara det tydligare? VA? VA?"
"(suck)
ok (suck)"
"Hugg veden och trava därborta."
"Men yxan är slö. Är det inte bättre att vi går till gården därnere. Jag tror att det fanns en slipsten där."
"Ja, det vore ju bra. Kolla om den är hel. I så fall får vi hjälpas åt att bära hit den. Provlyft men var försiktigt så att du inte tappar den. Har det gått skärvor ur den får du försöka lägga den på marken och använda den som ett bryne. Men kolla först att det inte finns någon annan där."
"Ok."
Urd skrev:
Detta ämne är ganska intressant! Är ingen expert på att tyda alla varianter...
Men tycks vara ett synnerligen effektivt sätt att "döda" diskussioner som inte går i motståndarens spår.
Kan tänka mig att det kan vara nyttigt o lära sig? I låt oss säga en miljö där flera medlemmar/grupp skall samarbeta.