Arctic Fox skrev:
Hela förslaget är helt befängt. Det kommer inte hända, en teknikomställning går inte så fort.
Att varenda bil, traktor, motorsåg, gräsklippare, bygghiss, vibraplatta, go-cart, snöslunga, elverk, betongglättare, asfaltskokare, ubåtar, JAS-plan, stridsvagnar, lok, kylanläggning, vägvält, isborr, motorcykel, lastbil, flygplan, finlandsfärja, utombordare, inombordare, kryssare, slagskepp, radiostyrda bilar, grävmaskiner, skotare, skördare, tröskor, väghyvlar, bärgningsbilar, kranbilar, cementbilar, polisbilar, ambulanser, brandbilar, stegbilar, sopmaskiner, pistmaskineretc etc skulle ha sin förbränningsmotor utbytt mot en annan kraftkälla inom 12 år är ju rena idiotin.
Jag läser din lista och konstaterar att mycket är onödigt, en del kan drivas med el, en del drivs redan med biobränslen och resten kan förmodligen också drivas med biobränslen, eventuellt bättre/nya. Mycket kommer att vara utslitet/bytt. Förmodligen kommer viss "samhällsnyttig" intermittent verksamhet få dispenser. Förmodligen blir det inte gjort på 12 år, utan det tar längre tid. Tyvärr.
Det kommer självklart bli MYCKET dyrare med biobränslen än med fossila. Fossila bränslen är ju i princip gratis. Det "enda" som kostar är ju att borra, pumpa upp, raffinera, distribuera och marknadsföra. Själva energin finns där redan.
En hel del fossila bränslen kommer inte att ersättas. Det blir för dyrt, om man inte kan elektrifiera.
Den cement vi har idag bör också förbjudas på sikt. Dagens cement ger ca 5% av de globala utsläppen av CO2. Det är orimligt. Det går att ta fram alternativ baserat på magnesium. Cement baserad på Mg FÖRBRUKAR CO2 vid användning. Dock finns det inte(?) tillgängligt kommersiellt idag. Vanlig cement är för billig.