Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: fre 16 feb 2018, 17:05 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
somvanligt skrev:
Det kommer aldrig hända för politikerna själva skulle ju drabbas då.


Politikerna kommer inte att låta samhället gå under som det skulle göra om man förbjöd fossila bränslen att säljas. Ett sånt beslut blir ett politiskt skapat SHTF, vi får tex inte fram ersättare för alla lastbilar på 12 år och utan lastbilar stannar Sverige https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/ ... 6retag.pdf bara som ett exempel, läsvärt om än baserat på en partsinlaga.

Det kommer alltså inte att ske. Inte genom politiska beslut i alla fall. https://ourfiniteworld.com/2017/11/28/a ... edicament/ och http://cassandralegacy.blogspot.se/2011 ... lapse.html blir en fin kombination.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: fre 16 feb 2018, 17:09 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Har tittat på att skapa egna alternativa bränslen, och det som är lättast måste nog vara gengas. Det går ju att göra linolja och rapsolja själv, men det är ett orimligt stort projekt, och ska man sköta odlingen maskinellt går det nog inte ens plus på liten skala. Ett projekt jag faktiskt funderat på, som går att driva på avfall är thermal depolymerization. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_depolymerization


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: fre 16 feb 2018, 18:38 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
pre skrev:
Ett projekt jag faktiskt funderat på, som går att driva på avfall är thermal depolymerization. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_depolymerization


Vad ska du driva processen med? Finns det du tänker driva processen med tillgängligt om fossila bränslen är borta eftersom övriga energiformer kommer då att få ökad efterfrågan? Ger processen mer energi än den gör av med?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: lör 17 feb 2018, 03:59 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Peppar skrev:
pre skrev:
Ett projekt jag faktiskt funderat på, som går att driva på avfall är thermal depolymerization. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_depolymerization


Vad ska du driva processen med? Finns det du tänker driva processen med tillgängligt om fossila bränslen är borta eftersom övriga energiformer kommer då att få ökad efterfrågan? Ger processen mer energi än den gör av med?

Räknar med att olika typer av avfall kommer att gå att få tag på. Även gamla bildäck funkar ju... EROI på anläggningen i USA från kalkonavfall är 5:1 har jag för mig.

Dessutom är detta bara en idé, säger inte alls att jag är övertygad om att jag kan lyckas genomföra detta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 12:59 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Hög tid att man börjar göra något åt fossila bränslen.

Att sluta använda fossila bränslen innebär en ENORM omställning. Hela vårt samhälle och dess välstånd är i grunden baserat på fossila bränslen. Men det är absolut nödvändigt med tanke på klimatet. Klimathotet är mycket, mycket värre.

Och det är inte rimligt att säga att alla andra också måste ställa om innan vi börjar. Det skulle innebära att INGET sker.

Men det vore bra att få med fler. Då skulle ett frihandelsavtal mellan fossilfria stater kunna skapas och koldioxidskatt tas ut på all import från fossilstater.

Klimathotet - sant eller falskt, diskuteras här: klimathotet-sant-eller-logn-t12897.html

Jag anser uppenbart att klimathotet är sant och mycket, mycket värre än de omfattande negativa konsekvenserna med att förbjuda fossila bränslen.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 13:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
https://www.colabitoil.com/om-colabitoil/

De finns de som gör vad de kan

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 17:14 
Hela förslaget är helt befängt. Det kommer inte hända, en teknikomställning går inte så fort.

Att varenda bil, traktor, motorsåg, gräsklippare, bygghiss, vibraplatta, go-cart, snöslunga, elverk, betongglättare, asfaltskokare, ubåtar, JAS-plan, stridsvagnar, lok, kylanläggning, vägvält, isborr, motorcykel, lastbil, flygplan, finlandsfärja, utombordare, inombordare, kryssare, slagskepp, radiostyrda bilar, grävmaskiner, skotare, skördare, tröskor, väghyvlar, bärgningsbilar, kranbilar, cementbilar, polisbilar, ambulanser, brandbilar, stegbilar, sopmaskiner, pistmaskineretc etc skulle ha sin förbränningsmotor utbytt mot en annan kraftkälla inom 12 år är ju rena idiotin.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 17:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vi distribuerar, och producerar även i liten skala, det förnybara drivmedlet HVO100. Genom vår unika metod för hydrogenerering skapar vi en produkt med nästintill identiska egenskaper som den fossila dieseln. Men med en viktig skillnad - HVO100 är 100 procent förnyelsebart och därmed världens renaste drivmedel.

Likheterna med den fossila dieseln gör att den kan användas av alla dieselmotorer. Omställningen till HVO100 kräver inte någon ansträngning för konsumenten och marknadsbasen är därför mycket stor.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 21:11 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Dweomer skrev:
Vi distribuerar, och producerar även i liten skala, det förnybara drivmedlet HVO100. Genom vår unika metod för hydrogenerering skapar vi en produkt med nästintill identiska egenskaper som den fossila dieseln. Men med en viktig skillnad - HVO100 är 100 procent förnyelsebart och därmed världens renaste drivmedel.

Likheterna med den fossila dieseln gör att den kan användas av alla dieselmotorer. Omställningen till HVO100 kräver inte någon ansträngning för konsumenten och marknadsbasen är därför mycket stor.


:up: Låter som en av mina våta drömmar. :)

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 02:38 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Arctic Fox skrev:
Hela förslaget är helt befängt. Det kommer inte hända, en teknikomställning går inte så fort.

Att varenda bil, traktor, motorsåg, gräsklippare, bygghiss, vibraplatta, go-cart, snöslunga, elverk, betongglättare, asfaltskokare, ubåtar, JAS-plan, stridsvagnar, lok, kylanläggning, vägvält, isborr, motorcykel, lastbil, flygplan, finlandsfärja, utombordare, inombordare, kryssare, slagskepp, radiostyrda bilar, grävmaskiner, skotare, skördare, tröskor, väghyvlar, bärgningsbilar, kranbilar, cementbilar, polisbilar, ambulanser, brandbilar, stegbilar, sopmaskiner, pistmaskineretc etc skulle ha sin förbränningsmotor utbytt mot en annan kraftkälla inom 12 år är ju rena idiotin.


Jag läser din lista och konstaterar att mycket är onödigt, en del kan drivas med el, en del drivs redan med biobränslen och resten kan förmodligen också drivas med biobränslen, eventuellt bättre/nya. Mycket kommer att vara utslitet/bytt. Förmodligen kommer viss "samhällsnyttig" intermittent verksamhet få dispenser. Förmodligen blir det inte gjort på 12 år, utan det tar längre tid. Tyvärr.

Det kommer självklart bli MYCKET dyrare med biobränslen än med fossila. Fossila bränslen är ju i princip gratis. Det "enda" som kostar är ju att borra, pumpa upp, raffinera, distribuera och marknadsföra. Själva energin finns där redan.

En hel del fossila bränslen kommer inte att ersättas. Det blir för dyrt, om man inte kan elektrifiera.

Den cement vi har idag bör också förbjudas på sikt. Dagens cement ger ca 5% av de globala utsläppen av CO2. Det är orimligt. Det går att ta fram alternativ baserat på magnesium. Cement baserad på Mg FÖRBRUKAR CO2 vid användning. Dock finns det inte(?) tillgängligt kommersiellt idag. Vanlig cement är för billig.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 03:32 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
EssBe skrev:

Jag läser din lista och konstaterar att mycket är onödigt, en del kan drivas med el, en del drivs redan med biobränslen och resten kan förmodligen också drivas med biobränslen, eventuellt bättre/nya. Mycket kommer att vara utslitet/bytt. Förmodligen kommer viss "samhällsnyttig" intermittent verksamhet få dispenser. Förmodligen blir det inte gjort på 12 år, utan det tar längre tid. Tyvärr.

Det kommer självklart bli MYCKET dyrare med biobränslen än med fossila. Fossila bränslen är ju i princip gratis. Det "enda" som kostar är ju att borra, pumpa upp, raffinera, distribuera och marknadsföra. Själva energin finns där redan.

En hel del fossila bränslen kommer inte att ersättas. Det blir för dyrt, om man inte kan elektrifiera.

Den cement vi har idag bör också förbjudas på sikt. Dagens cement ger ca 5% av de globala utsläppen av CO2. Det är orimligt. Det går att ta fram alternativ baserat på magnesium. Cement baserad på Mg FÖRBRUKAR CO2 vid användning. Dock finns det inte(?) tillgängligt kommersiellt idag. Vanlig cement är för billig.

Att cement slösar massa CO2 är välkänt. Men det måste väl magnesiumvarianten göra också? Du måste bryta stora mängder malm som ska bli rätt kemikalie, och den processen är ju inte direkt energimässigt gratis.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 03:48 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Kalksten består till stor del av kalciumkarbonat, CaCO3. Vid tillverkning av cement avgår koldioxid (CO2) till atmosfären genom uppvärmning av kalkstenen. Kvar blir kalciumoxid (CaO) som sedan används som en råvara i tillverkningen. Koldioxid frigörs även genom förbränning av olika bränslen i ugnen.

Magnesiumbaserat cement härdar genom att ta upp CO2 från atmosfären och råvaran behöver inte värmas lika mycket.

Lite oklart hur mycket mindre CO2 utsläpp det blir, men jag skulle gissa en minskning med 70-80% jämfört med normal cement.

Googla på MgO-cement.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eco-cement

Ett alternativ skulle kunna vara att fånga och lagra koldioxiden som bildas vid bränning av vanlig cement. Men det blir nog dyrare. Svårt att hitta data...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 09:58 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
ordonnansen skrev:
Jag tror att det ligger närmast till hands att de förbjuder bensin och diesel i nyproduktion. Gamla motorer fasas ut eftersom tiden går.

Skulle vara kul att se hur långt en el-snöskoter skulle orka med eldrift... :hm: :hm: Gissar på 3 meter.

Bensin i småmotorer måste ändå vara en droppe i havet i sammanhanget...


Hörde på radion om elsnöskoter. Finns tydligen framtagna prototyper.
Räckvidden var en sjättedel av en bensinare och inköpskostnaden flera gånger så dyr som en vanlig om den skulle produceras.
Företaget som nämndes var BRP, vilket tydligen bland annat gör Evinrude och Rotax motorer.
https://thebarentsobserver.com/en/arcti ... revolution

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 11:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Yvon Martels lilla släde är ju också elektrisk... mycket fascinerande och mångsidig

https://www.youtube.com/watch?v=gcIwrdeP21s&t=64s


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: om dom förbjuder fossila bränslen
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 17:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Klaas skrev:
ordonnansen skrev:
Jag tror att det ligger närmast till hands att de förbjuder bensin och diesel i nyproduktion. Gamla motorer fasas ut eftersom tiden går.

Skulle vara kul att se hur långt en el-snöskoter skulle orka med eldrift... :hm: :hm: Gissar på 3 meter.

Bensin i småmotorer måste ändå vara en droppe i havet i sammanhanget...


Hörde på radion om elsnöskoter. Finns tydligen framtagna prototyper.
Räckvidden var en sjättedel av en bensinare och inköpskostnaden flera gånger så dyr som en vanlig om den skulle produceras.
Företaget som nämndes var BRP, vilket tydligen bland annat gör Evinrude och Rotax motorer.
https://thebarentsobserver.com/en/arcti ... revolution

Låter som någon man fortsätter med gammal förbränningsmotor, men kör biobränsle i istället. Det är inte vettigt att elektrifiera allt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet