Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 00:52 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Funderat en del på rening av vatten och då primärt fokuserat på vad jag själv skulle kunna tänkas behöva för Svenska förhållanden. Då jag vill ha momentant drickbart vatten faller kemisk vattenbehandling bort och likaså kokning. Med detta som grund har jag kommit fram till följande grundläggande kravspecifikation:
- Filtret skall klara av både bakterier samt virus och liknande.
- Filtret bör ha ett utbytbart förfilter, önskvärt att detta även går att underhålla, då detta kommer att förlänga livslängden på huvudfiltret.
- Huvudfiltret skall kunna bytas ut utan särskilda verktyg under "fältmässiga förhållanden".
- Filtret skall inte vara gravitationsbaserat utan med möjlighet att suga/pumpa vatten genom filtret.
- Vårt klimat gör att filtret helst bör klara av frysning. Detta bör naturligtvis undvikas men jag tror inte att det är rimligt att undvika detta under en längre tid alternativt att det blir liggande "blött" i ett fordon eller liknande.
- Att filtret har låg vikt är av större betydelse än filtrets pack volym.
- Hyfsat lång livslängd >2000l.
- Det är önskvärt att filtret har möjlighet att till exempel med aktivt kol, genom en utbytbar del, hantera mindre kemisk förorening samt gifter. Tänker mig här mest restprodukter från bland annat jordbruk.
- Minst 1l per minut i genomflöde.
- Tydlig separation av ingående kontaminerat vatten och utgående renat vatten.
- Möjlighet att skruva på flaska/vätskeblåsa via standard skruvgänga på utgående renat vatten.
- Enkel hantering och om möjligt inga ytterligare separata delar för rengöring eller backspolning av filtret.

Hittills, är det MSR Guardian https://www.msrgear.com/ie/water/backpacking-water-filters/guardian-purifier, det enda filter som jag sett som uppfyller flest av dessa kriterier. Några nackdelar är dock:
- Relativt högt pris (man kommer något billigare undan om man väljer att köpa det utomlands).
- Ingen kemisk rening.

Katadyn Pocket https://www.katadyn.com/us/us/470-8013618-katadyn-pocket_usa har å andra sidan en på pappret en imponerande livslängd med ca 50.000l, och även garanti, men hanterar inte virus och på grund av sin keramiska filter konstruktion löper den stor risk att skadas vid frysning. Det är också bland de dyraste filtret på marknaden.

Hade MSR TrailShot https://www.msrgear.com/ie/water/backpacking-water-filters/trailshot klarat virus hade det varit ett alternativ. Den har någon form av förfilter men verkar vara av en enklare konstruktion. Om man skulle få drömma lite, tänk om teknologin i storebror Guardian på sikt skulle dyka upp i en version av TrailShot formatet tror jag det skulle det vara ett intressant alternativ.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 11:17 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Jag tror att ni är lite väl rädda för vårt vatten här på forumet.. Om vi tar jordbrukslandskap så tar många fortfarande dricksvatten direkt ur sjön Båven i Sörmland, mitt i bördig jordbruksmark.. Mälaren är ju vattentäkt för i princip hela Stockholm och det är ingen superduperextraspecialrening på det vattnet.. Det är nog värre att ta vatten från mindre vattendrag där det är risk för kadaversmitta el dyl? Sjövatten kan oftast drickas med en enkel mekanisk filtrering..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 14:49 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
nkvm skrev:
Jag tror att ni är lite väl rädda för vårt vatten här på forumet.. Om vi tar jordbrukslandskap så tar många fortfarande dricksvatten direkt ur sjön Båven i Sörmland, mitt i bördig jordbruksmark.. Mälaren är ju vattentäkt för i princip hela Stockholm och det är ingen superduperextraspecialrening på det vattnet.. Det är nog värre att ta vatten från mindre vattendrag där det är risk för kadaversmitta el dyl? Sjövatten kan oftast drickas med en enkel mekanisk filtrering..



Hehe, inte rädd, försiktig :lol: Vill inte ha rännskita i onödan.
Filtrerar hellre en gång för mycket än en gång för lite så att säga.
Men visst, har man inget val så är det bara att dricka enligt de vanliga råden. :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: ons 28 feb 2018, 01:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Tank skrev:
nkvm skrev:
Jag tror att ni är lite väl rädda för vårt vatten här på forumet.. Om vi tar jordbrukslandskap så tar många fortfarande dricksvatten direkt ur sjön Båven i Sörmland, mitt i bördig jordbruksmark.. Mälaren är ju vattentäkt för i princip hela Stockholm och det är ingen superduperextraspecialrening på det vattnet.. Det är nog värre att ta vatten från mindre vattendrag där det är risk för kadaversmitta el dyl? Sjövatten kan oftast drickas med en enkel mekanisk filtrering..



Hehe, inte rädd, försiktig :lol: Vill inte ha rännskita i onödan.
Filtrerar hellre en gång för mycket än en gång för lite så att säga.
Men visst, har man inget val så är det bara att dricka enligt de vanliga råden. :notme:

//Tank



Har ni hört talas om då cryptosporidiumerna anföll Östersund för ett par år sedan? ...dessa småtroll finns fortfarande kvar i Storsjön där kommunen tar sitt vatten och jag tror de har funnits länge där. Jag drack sjövattnet en gång då jag var liten och jag blev svårt spy- och skitsjuk i en hel vecka. Vinterkräksjukan är en ömsint smekning i jämförelse.

...jag kommer nog att filtrera vattnet vid behov. (:)

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet