Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 13:23 
Urd skrev:
Allemansrätten tror jag i ett brunt läge blir endast lite text på något skithuspapper.....


...precis som äganderätten till mark.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 18:07 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 09 feb 2018, 18:28
Inlägg: 19
Tittar man på statistik från Syrien, där enkla saker som mat och medicin är svåra att få tag på, så verkar det som att man ofta flyr från dom platser man bor på för att söka bättre lycka på andra platser. I fallet med Syrien har ungefär halva befolkningen flytt sina hem, 7 miljoner inom Syrien och 4 miljoner till andra länder. Därför tror jag att många i Sverige skulle göra samma sak om det blev svårt att klara sig i städerna.

Rent krasst ser det ut som att det kommer att bli trångt på landet, bara 15% bor i glesbyggd(förmodligen i norland), och bara runt 1-2% är bönder. I de landskap som har storstäder kommer det blir mycket människor på gårdarna.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 21:34 
folk från stan har en ganska udda tro på att landet består av massa obygd som ingen rör sin fot i


det är oftast gravt fel, det rör sig mycket mer folk i markerna än vad man tror
kan säga att man råkat störa stadsfolk som hållt på med gumnasial akrobatik i baksätet när man gått förbi ett antal gånger :mrgreen:

jag vet några få ställen där jag tror jag kan få vara i fred en månad om jag tältar diskret

man kan ha tur, men jag tror inte på tur om det är skit i fläkten...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: lör 03 mar 2018, 15:06 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
En WROL-situation kan uppstå på grund av att populationen minskat kraftigt. Då kan det kanske bli en period då äganderätt inte hävdas särskilt kraftfullt. Men efterhand kommer konflikter rörande äganderätt till mark att "utredas" av lokalsamhället. Lokala "Ting". Då kan man nog räkna med att släkt som bor i lokalsamhället, eller angränsande markägare, får rätt mycket lättare än inflyttare utan lokal anknytning. Även om inflyttare får vara kvar och bruka jorden blir det som arrendatorer/torpare och inte som markägare.

Om en WROL-situation inte är kopplad till en kraftig minskning av populationen, utan sådant som social oro i städer eller livsmedelsbrist, kan man anta att värdet/nyttan av odlingsbar mark med bostad på landet stiger kraftigt. Det kommer naturligtvis leda till att äganderätten till mark hävdas med ökad intensitet. Detta eftersom markägare i första hand kommer att gynna släkt och vänner och inte okända inflyttare utan anknytning. Förmodligen kommer lokala markägare samarbeta för att gemensamt med kraft kunna hävda sin äganderätt. Dessutom kan man anta att antalet ögon ute på landet, som kan upptäcka ovälkomna ockupanter, ökar kraftigt.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 06:59 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mja, det beror på hur illa det är. Blir det dramatisk SHTF med tvärstopp i all import vid fel årstid så kommer nog många att svälta och frysa ihjäl första vintern, så folkmängden sjunker dramatiskt.

Historiskt sett är mark som inte odlas rätt värdelös. Under feodaltiden etc var bönder/torpare lågt värderade eller livegna, men det blev brist på dem vid digerdöden och då fick de bättre villkor. De som ägde marken behövde någon som brukade den. Då flyttade bönderna/torparna de till de bästa jordarna och en del tidigare odlad (men sämre) mark övergavs.

Det är väl osäkert hur det blir i praktiken, hur lång tid det tar innan det blir balans. Men försvinner drivmedel, konstgödsel och bevattning blir jordbruket mer arbetskrävande och behöver mer arbetskraft för lägre produktion. Blir det "plötsligt" slut mat kommer många att svälta ihjäl (eller dö av kyla och sjukdomar) och andra att dö i oroligheter. Sjunker folkmängden tillräckligt kommer det sedan att finnas tillräckligt med jord, såvida det inte tar så pass många år att det blir för igenväxt, då det blir arbetskrävande att få det i hävd igen. Men jag gissar att utsäde kommer att bli ett stort problem. Dels kommer det raskt att bli uppätet, och dels är det flesta moderna högavkastande sorterna antagligen inte så bra vid ett äldre jordbruk utan självbindare, fläktar, konstgödsel besprutningsmedel, bevattning och andra moderniteter. Moderna hårt avlade djur behöver modernt kraftfoder för att vara högavkastande, och de lär de inte få.

EssBe skrev:
En WROL-situation kan uppstå på grund av att populationen minskat kraftigt. Då kan det kanske bli en period då äganderätt inte hävdas särskilt kraftfullt. Men efterhand kommer konflikter rörande äganderätt till mark att "utredas" av lokalsamhället. Lokala "Ting". Då kan man nog räkna med att släkt som bor i lokalsamhället, eller angränsande markägare, får rätt mycket lättare än inflyttare utan lokal anknytning. Även om inflyttare får vara kvar och bruka jorden blir det som arrendatorer/torpare och inte som markägare.

Om en WROL-situation inte är kopplad till en kraftig minskning av populationen, utan sådant som social oro i städer eller livsmedelsbrist, kan man anta att värdet/nyttan av odlingsbar mark med bostad på landet stiger kraftigt. Det kommer naturligtvis leda till att äganderätten till mark hävdas med ökad intensitet. Detta eftersom markägare i första hand kommer att gynna släkt och vänner och inte okända inflyttare utan anknytning. Förmodligen kommer lokala markägare samarbeta för att gemensamt med kraft kunna hävda sin äganderätt. Dessutom kan man anta att antalet ögon ute på landet, som kan upptäcka ovälkomna ockupanter, ökar kraftigt.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 10:44 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 09 feb 2018, 18:28
Inlägg: 19
I Sydafrika är det dagligen som familjer på bondgårdar blir brutalt mördade, man har försökt att organisera sig på många sätt men det verkar inte hjälpa. Det är ju som tidigare nämnts svårt att försvara en gård när man samtidigt måste arbeta på den och inte har resurser i överflöd.

https://youtu.be/AnD_3alP6fE

Idoliserandet av landsbygden och hur livet var förr i tiden är vanligt här på forumet, men jag tror att verkligheten efter SHTF snabbt förvandlas till något helt annat än en lantlig sommaridyll.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 10:57 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag föredrar att odla framför att svälta eller plundra... :hm:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 13:47 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Jh2312 skrev:
I Sydafrika är det dagligen som familjer på bondgårdar blir brutalt mördade, man har försökt att organisera sig på många sätt men det verkar inte hjälpa. Det är ju som tidigare nämnts svårt att försvara en gård när man samtidigt måste arbeta på den och inte har resurser i överflöd.

https://youtu.be/AnD_3alP6fE

Idoliserandet av landsbygden och hur livet var förr i tiden är vanligt här på forumet, men jag tror att verkligheten efter SHTF snabbt förvandlas till något helt annat än en lantlig sommaridyll.


Klart att det inte blir/är en lantlig idyll. De som bor på landsbygden, där det finns resurser kommer att gå samman för att försvara sig och sina tillgångar. Och nu pratar jag inte om en ensam storbonde utan om alla som bor på mindre orter, landsbygd och glesbygd. Om man då ser till ren förmåga att försvara sig/utöva våld är kompetensen högre hos de som inte bor i storstaden, tillgång till vapen, vana att hantera dem, Hemvärnssoldat, jägare, rent generellt en lite tuffare grundinställning, högre medelålder vilket i många fall innebär genomförd värnplikt. Mycket talar för att när lattepappor, millenials, SJW strömmar ut ur staden och "kräver" sin rätt, tja, då lär de blir de förvånade. Handlar inte om att någon har rätt eller fel, handlar bara om kampen om resurser.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 13:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En intressant fråga är hur hög procent som stannar kvar och svälter ihjäl, eller dör av sjukdomar och kyla. Det är ju inte sagt att man får läget fullt klart för sig medan man är frisk och stark och känner hungern gnaga. Väntar man för länge blir man svag och hungern ger sig. Då går man väl bara till sängs och stannar där tills man dör...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 14:08 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det kommer förmodligen att finnas någon form av läger där man kan värma sig, hämta vatten, wifi, fungerande nödtelefon, ladda mobilen och få lite mat. Det fanns det ute på landet vid Gudrun, men det utnyttjades mycket lite. Idrottsanläggningar, kyrkor, skolor och andra offentliga lokaler. Men de som söker sig dit riskerar också att råka ut för olika former av övergrepp, "tvångsvärvning" eller smitta i olika former som kan verka mycket snabbt försvagande.

Det är detta som gör att många preppers vill ha en förberedd/planerad BOL.

Att bara ge sig ut på måfå på vischan verkar mer än lite märkligt och desperat. Kan innebära att man utsätter sig för risk för övergrepp eller plundring, inte minst av andra som tidigare gett sig av ut på landet och som hunnit bli än mer desperata och som skaffat sig erfarenhet av att plundra. Andra flyktingar med packning kan inledningsvis vara lättare byte än lantisar?

Jag tror inte att lantisarna börjar angripa med mindre än att det varit några incidenter med plundring först. Men det är inte heller särskilt troligt att lantisarna har stora överskott de vill dela med sig av till främmande... Det blir stor risk för avhumanisering. "Skadedjur". "Gökungar". "Parasiter". "Råttor" som lämnat skeppet. "Löskefolk". "Snowflakes". Eller, med hänvisning till en annan tråd, tvåbenta grisar...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 18:09 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 09 feb 2018, 18:28
Inlägg: 19
Många lattepappor är i väldigt bra fysisk form, och springer maraton med bra tider. De flesta bönder springer inte maraton på bra tider, och har vissa problem med övervikt. Dessa är bara mina observervationer, men dom backas upp av mycket forskning. Personer i landsbygd är i sämre fysisk form än de som bor i städerna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=1131710
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/17424/LKT1149s2566_2568.pdf
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fetma-vanligare-pa-landsbygden

Jag har träffat många som har tillhört lite tuffare förband inom det militära, men kan inte minnas att någon därifrån skulle ha kommit från glesbyggd. Tvärtom var de flesta från någon av storstäderna. Förvisso anekdotbaserat, men eftersom 85% av alla svenskar bor i städer så är det väl rimligt att tänka sig att ungefär lika stor del av operatörer och andra militärer på tjänster med lite större krav är från städerna.

Eftersom stadsbor är i bättre fysisk form, så är det kanske troligt att fler av dessa återfinns inom våra elitförband.

Människor från landet har oftast lägre utbildning än de som är från storstad, det är vetenskapligt bevisat. Detta får också räknas som en fördel till stadsborna.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:703864/FULLTEXT01.pdf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 20:03 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Jh2312 skrev:
Många lattepappor är i väldigt bra fysisk form, och springer maraton med bra tider. De flesta bönder springer inte maraton på bra tider, och har vissa problem med övervikt. Dessa är bara mina observervationer, men dom backas upp av mycket forskning. Personer i landsbygd är i sämre fysisk form än de som bor i städerna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=1131710
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/17424/LKT1149s2566_2568.pdf
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fetma-vanligare-pa-landsbygden

Jag har träffat många som har tillhört lite tuffare förband inom det militära, men kan inte minnas att någon därifrån skulle ha kommit från glesbyggd. Tvärtom var de flesta från någon av storstäderna. Förvisso anekdotbaserat, men eftersom 85% av alla svenskar bor i städer så är det väl rimligt att tänka sig att ungefär lika stor del av operatörer och andra militärer på tjänster med lite större krav är från städerna.

Eftersom stadsbor är i bättre fysisk form, så är det kanske troligt att fler av dessa återfinns inom våra elitförband.

Människor från landet har oftast lägre utbildning än de som är från storstad, det är vetenskapligt bevisat. Detta får också räknas som en fördel till stadsborna.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:703864/FULLTEXT01.pdf


Då får man undvika att hamna i ett maratonlopp vid shtf...

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 21:30 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Vidare kan man kanske anta att de smartare, väl förberedda och ofta rikare stadsborna undviker att röra sig på måfå ute på landsbygden? De har inga skäl att göra det. De har ju en BOL med lagerställda resurser, brunn, vedpanna och odlingsbar mark, i form av en sommarstuga, torp eller gård, dit de tidigt tar sig enligt en planerad och rekad BOR med sin BOV. De stadsbor som trots allt rör sig på måfå ute på vischan, och som plundrar och som blir plundrade, kan kanske antas vara den mest desperata och sämst förberedda andelen stadsbor?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 21:37 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Jh2312 skrev:
Människor från landet har oftast lägre utbildning än de som är från storstad, det är vetenskapligt bevisat. Detta får också räknas som en fördel till stadsborna.


Korrekt att människor på landsbygden statistiskt har färre högskolepoäng än storstadsbor men har svårt att se det som en fördel
efter SHTF att man har tex 120 poäng i mediateknik...
Teoretisk utbildning kommer inte ha mycket värde då förutom vissa grenar såsom läkare osv
Generellaliserar man som du gör ordentligt här - ju mer högskolepoäng desto mindre praktiskt kunnig.
10 x hellre en duktig mekaniker med bara gymnasieutbildning än en välutbildad arkitekt / ekonom...

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 21:48 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
EssBe skrev:
Vidare kan man kanske anta att de smartare, väl förberedda och ofta rikare stadsborna undviker att röra sig på måfå ute på landsbygden? De har inga skäl att göra det. De har ju en BOL med lagerställda resurser, brunn, vedpanna och odlingsbar mark, i form av en sommarstuga, torp eller gård, dit de tidigt tar sig enligt en planerad och rekad BOR med sin BOV. De stadsbor som trots allt rör sig på måfå ute på vischan, och som plundrar och som blir plundrade, kan kanske antas vara den mest desperata och sämst förberedda andelen stadsbor?


Jupp.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet