Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 111 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 00:50 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
År2, ingen kul situation och tack för dina tankar och råd.
Bra att fundera på och ta med i tankar runt den egna bättre hälften :hm:

Jag är lite kluven i om man skall jobba på/med en partner som det finns lite eller inget hopp om skall förstå detta ämnet. Varför? Jo, för OM det skiter sig så kan man i värsta fall ha en bojja som sänker en, eller med lite tur blir människan en annan och allt funkar som det ska....

I kris/krig/renoveringar testas partnerskap...

///Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 07:37 
Ja Tank, det är bra knepigt.

Jag tycker tråden är viktig, egentligen en grundläggande fråga, och jag hoppas att ni som inte hamnat i min situation kan klara ut det bättre med en oförstående/ motsträvig andra hälft.

Du har helt rätt om bojan. Jag har trott att det skulle kunna gå att vända med tiden, att det skulle gå steg för steg. Att det med tiden skulle sjunka in, gå upp ett ljus. Men faktum är att vi befinner oss på två olika planeter i frågan. Och den är så grundläggande trots allt. Sant är att det är jag som farit iväg till den andra planeten. Jag var inte så här för en 10-15 år sedan, med något undantag (när det gäller prepprelaterade intressen). Jag är väl samtidigt gammalmodig och och har dumtrögt hållt fast i "nöd och lust".

En skilsmässa är inte svart och vit och en komplicerad historia och det låter kanske som om allt rör sig om prepping, vilket inte är fallet. Men tillräckligt, och mycket som gnagt och skavt kommer ju fram när fördämningarna väl har öppnats. Om något är positivt i allt detta, är att ett och annat angående prepping trots allt kanske går in, hur sent det än kan vara i vårt gemensamma liv. Några gånger har hon återkommit någon dag senare till något jag sagt om prepping, som en följdfråga, som inte verkat vara retorisk eller bara en återkoppling till att jag är dum i huvudet.

Ja, jag är kluven. I vårt fall är det hon som vill ha skilsmässa. Känslomässigt vill jag försöka gå tillbaka och lappa ihop detta. Men samtidigt finns det gränser och det verkar som om det är kört. Men OM vi skulle förbli ett par, så måste hon acceptera att min omtanke om barnens framtid kan sammanfattas med ordet prepping. Hur man sedan preppar kan man diskutera.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 15:00 
Så här i backspegeln hade jag uppskattat om jag hade "fulsparat" mer, d.v.s. i hemlighet lagt undan lite mer pengar i madrassen för oförutsett utgifter. Jag menar inte att man i första hand nu ska fulspara ifall man skiljer sig- känns väl inte helt rätt- men det finns ju mycket annat man kan motivera med att ha en buffert hemmavid.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 15:37 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
År 2 skrev:
Så här i backspegeln hade jag uppskattat om jag hade "fulsparat" mer, d.v.s. i hemlighet lagt undan lite mer pengar i madrassen för oförutsett utgifter. Jag menar inte att man i första hand nu ska fulspara ifall man skiljer sig- känns väl inte helt rätt- men det finns ju mycket annat man kan motivera med att ha en buffert hemmavid.

Nu är jag förvisso singel, men jag tycker definitivt att man ska ha en pott pengar man inte rör om det inte är absolut kris. Inget "ta semester lite tidigare" eller så. Även om man är gift så måste man ju få ha iaf lite pengaratt själv röra sig med, av dessa kan man ju bygga upp ett sparkapital.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: sön 11 mar 2018, 21:38 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 13 apr 2010, 22:00
Inlägg: 55
Wildthing skrev:
Vi diskuterade hotet om militär konflikt i vårt närområde här hemma ikväll. Frugan tog på eget initiativ upp att vi borde ha mer kontanter hemma, bra så långt.

Jag föreslog att vi kanske även borde öka på matförråden. Hon såg inte vitsen eftersom "vad ska vi göra med massa mat om inte någon av våra vänner el släktingar har? Vi kan ju inte sitta och äta om de inte har". Jag försökte med att vi måste tänka på oss och våra barn först. Vi kan inte ta ansvar för alla.

Det föll inte i jättegod jord...

Någon som har tips om hur jag kan gå vidare? Att inte preppa för att våra vänner inte gör det känns inte OK.

Jag försöker sprida kunskap och medvetenhet till i alla fall släkt och närmaste vänner (tex en present bestående av fotogenlykta och Civilförsvarets checklista för strömavbrott, brukar få igång snacket). Däremot tror jag inte någon verkligen tagit tag i saken och börjat preppa.


Varför måste du ha godkännande av din fru? Det är väl bara att köpa och lägga upp ett lager. Så har jag gjort. Frugan är tacksam att det finns varor att hämta i förrådet och sen bryr hon sig inte om varför de finns där. Kvinnor i allmänhet tänker inte långsiktigt (även om det naturligtvis finns massor av undantag) och det är därför vår uppgift och skyldighet - som män - att planera långsiktigt för familjens överlevnad. Om du gör ett bra förråd - som jag har gjort - så är din fru bara tacksam för att det finns ett lager att ta av.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: sön 11 mar 2018, 21:53 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Balder skrev:
Varför måste du ha godkännande av din fru? Det är väl bara att köpa och lägga upp ett lager. Så har jag gjort. Frugan är tacksam att det finns varor att hämta i förrådet och sen bryr hon sig inte om varför de finns där. Kvinnor i allmänhet tänker inte långsiktigt (även om det naturligtvis finns massor av undantag) och det är därför vår uppgift och skyldighet - som män - att planera långsiktigt för familjens överlevnad. Om du gör ett bra förråd - som jag har gjort - så är din fru bara tacksam för att det finns ett lager att ta av.

Att män skulle vara vara i medel mer långsiktiga än kvinnor får du allt källhänvisa på. Enstaka exempel personlig erfarenhet duger inte här.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: sön 11 mar 2018, 21:59 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Balder skrev:
Wildthing skrev:
Vi diskuterade hotet om militär konflikt i vårt närområde här hemma ikväll. Frugan tog på eget initiativ upp att vi borde ha mer kontanter hemma, bra så långt.

Jag föreslog att vi kanske även borde öka på matförråden. Hon såg inte vitsen eftersom "vad ska vi göra med massa mat om inte någon av våra vänner el släktingar har? Vi kan ju inte sitta och äta om de inte har". Jag försökte med att vi måste tänka på oss och våra barn först. Vi kan inte ta ansvar för alla.

Det föll inte i jättegod jord...

Någon som har tips om hur jag kan gå vidare? Att inte preppa för att våra vänner inte gör det känns inte OK.

Jag försöker sprida kunskap och medvetenhet till i alla fall släkt och närmaste vänner (tex en present bestående av fotogenlykta och Civilförsvarets checklista för strömavbrott, brukar få igång snacket). Däremot tror jag inte någon verkligen tagit tag i saken och börjat preppa.


Varför måste du ha godkännande av din fru? Det är väl bara att köpa och lägga upp ett lager. Så har jag gjort. Frugan är tacksam att det finns varor att hämta i förrådet och sen bryr hon sig inte om varför de finns där. Kvinnor i allmänhet tänker inte långsiktigt (även om det naturligtvis finns massor av undantag) och det är därför vår uppgift och skyldighet - som män - att planera långsiktigt för familjens överlevnad. Om du gör ett bra förråd - som jag har gjort - så är din fru bara tacksam för att det finns ett lager att ta av.

Bollat det här fram och tillbaka genom åren. Ibland är stora lager positivt och nästa år är det helt onödigt. Försökt bygga lager med konserver och samtidigt försökt odla mer, nu har vi såpass med egenodlat att hon gick häxjakt på konserverna. ”Hela frysen är ju full”.
damned if you do damned if you don't
Fortsätter att fylla det hemliga lagret, det må bli gammalt och allt får slängas men vill inte stå där en dag med brallorna nere och utan mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 11:29 
Nu när vi bråkar om det mesta dyker prepping upp. Sist bad jag henne berätta vad prepping innebär, vad hon vet/ tror att det är. Hon duckade och förbannade bara konserverna, som inte är vidare mycket men de är symbolen för matförrådet som i bästa fall räcker för 4-5 månader. All mat äter vi upp inom sinom tid.

Jag har tröttnat på att ta all skit och att få knäppstämpeln på mig och tänker på allvar ta itu med preppfrågan. För barnens skull är det förstås viktigt att mamman, mot alla odds, vaknar upp. Inte minst om vi nu kommer att ha skilda adresser, troligtvis i skilda städer.

Jag tänker berätta- om det går- och skicka länkar mm (som hon förstås kan strunta i, men i bästa fall läser vid ett bättre tillfälle). Utgångspunkten är att ta det så mainstreamigt som möjligt. En del material från MSB kan vara bra. Cornucopia, med tanke på att han/den är så väletablerad och känd. Jag är tacksam för konkreta preppanledningar (alltid bra med upprepningar) och gärna med bra länkar/ artiklar/ boktips.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 12:13 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
För att hon ska ta det på allvar måste det väl dels ha varaktighet och dels inte allt för, i hennes ögon, otroligt. Så strunta i solstormar, krig, terror, pandemier och motivera med sådant du tror att hon kan tro är möjligt att det händer. Antagligen kan du inte få henne att tro på att något blir mer långvarigt än några dagar till någon vecka. Hellre lite prepp än inget?

Strömavbrott
Datahaveri
Oväder (så att man inte kan eller vill gå ut eller så att transporter avstannar)
Inbrott
Rån (extra pengar, reservID, reservköpkort hemma så man klarar sig tills nya IDt och plastkorten kommer)
Brand

Jag tror det är så långt man kommer, det är saker som hänt som de flesta kan relatera till. Många har svårt att föreställa sig saker de inte har erfarenhet av, åtminstone indirekt erfarenhet.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 21:11 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Sängläge i 14 dagar eller åtminstone en vecka pga influensa, magsjuka eller vinterkräksjuka. Eller för all del ryggskott, ischias, komplicerat benbrott eller annat läge då man inte heller klarar av att gå ut och handla mat. Betydligt större risk om man är ensam vuxen i hushållet. (Beror förstås på hur gamla barnen är. Större barn klarar ju av att sköta sådant vid behov.)

Trafikolycka, allvarlig sjukdom och även arbetslöshet kan också ställa till det.

Peppar skrev:
klipp

Strömavbrott
Datahaveri
Oväder (så att man inte kan eller vill gå ut eller så att transporter avstannar)
Inbrott
Rån (extra pengar, reservID, reservköpkort hemma så man klarar sig tills nya IDt och plastkorten kommer)
Brand

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 21:14 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Se:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/officiella-kampanjer-for-att-klara-72-timmar-krislada-t11291.html

År 2 skrev:
klipp

Jag tänker berätta- om det går- och skicka länkar mm (som hon förstås kan strunta i, men i bästa fall läser vid ett bättre tillfälle). Utgångspunkten är att ta det så mainstreamigt som möjligt. En del material från MSB kan vara bra. Cornucopia, med tanke på att han/den är så väletablerad och känd. Jag är tacksam för konkreta preppanledningar (alltid bra med upprepningar) och gärna med bra länkar/ artiklar/ boktips.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: sön 18 mar 2018, 18:33 
Tack Peppar och Zombie.

Här har jag skissat på något till henne (och kanske andra behövande). Jag trycker lite på att vissa aspekter inte var (så) aktuella om man blickar lite bakåt, som svar på hennes undran vadan mitt "plötsliga" intresse för prepping. Tacksam för mer input.

KORT INLEDNING

-Prepping är ett mycket vidsträckt begrepp, där man kan få in det mesta när det gäller problem som kan dyka upp i tillvaron. En hel del av ”prepping” är rent vanligt bondförnuft. Det mest extrema är klichébilden av amerikaner med vapen och bunker som väntar på domedagen/ invasionen från yttre rymden.

-Fram till ca slutet av 70-talet, var många som bodde på landet ”prepper” per automatik: de skulle kunna klara sig själva om strömmen gick och annat strul inträffade.

-Fram till i början på 90-talet fanns det en nationell beredskap i händelse av kris. Det fanns också en medvetenhet bland allmänheten att ha en viss beredskap.

-I och med murens fall upphörde det mesta av samhällelig planering för kris. Det som har tillkommit i dag- oavsett var vi bor- är vår sårbarhet eftersom vi är helt beroende av ett fungerande datasystem (och förstås elektricitet). Ett strömavbrott i dag får större och allvarligare konsekvenser än för 10/ 20/ 30 år sedan.

PREPPING I VARDAGEN

-Mycket av prepping borde vara självklara saker för de flesta- inte minst om man har barn. Det handlar om att tänka på vad som skulle kunna drabba en själv och/ eller familjen, och hur man kan förbereda sig på bästa sätt. Jag borde ha tagit upp det här tidigare, för det borde vara bägges ansvar och intresse att ha tänkt på punkterna här nedan och gjort förberedelser. Gärna tillsammans.

-En del av prepping handlar mycket om att skaffa sådant som man ändå kommer att behöva skaffa längre fram. Det handlar med andra ord om att ha framförhållning.

-Lika självklart som att ha kläder hemma för rätt väder/ årstid- som alla har- lika självklart borde det vara att ha t.ex. mat och medicin hemma i fall man blir sjuk. När det snöar går man inte ut och köper vinterskor- de har man redan. När man blir sängliggande ska man inte behöva ge sig ut i onödan för att köpa mat eller medicin.

-En preppanledning är alltså sjukdom: en vecka eller två till sängs p.g.a. influensa, magsjuka etc. Man kan råka ut för ryggskott, bryta armen eller benet eller långvarigare sjukdom. Man kan råka ut för en trafikolycka. Detta är inget man går omkring och tänker på, men samtidigt drabbas de allra flesta någon gång av något av dessa sjukdomar/ olyckor. Det är bara att titta på sin vänkrets. Är man den enda vuxna i hushållet blir det genast komplicerat, även om barnen kan hjälpa till/ klara sig delvis själva. Att du lärt barnen matlagning är t.ex. ett stort plus här.

-I en familj handlar det om avlastning och att underlätta detta: det du inte kan göra just nu gör andra och du kan därmed fokusera på annat och eftersom du haft (viss) framförhållning (mat hemma t.ex.) underlättar du nu för barnen som fått större ansvar. Det kan finnas annat som du kanske inte kan förbereda dig för lika lätt (jobb, andra praktiska problem), men med t.ex. mat hemma har du försökt minimera extra stress/ arbete.

-En preppanledning är strömavbrott. Det är inte ovanligt och det kan vara tämligen odramatiskt, men hur länge ett strömavbrott varar vet man ju aldrig. Att ha mat, ljus, ficklampor, batterier m.m, hemma är en självklarhet. Om strömavbrottet skulle vara längre än någon dag måste man också ha tänkt på hur man gör med matlagning, hygien och värme.

-En preppanledning är datahaveri. Datahaveri, p.g.a. den mänskliga faktorn eller hackerattacker är inte ovanligt idag, men inte något man talade så mycket om för 10-15 år sedan. Samma förberedelser som för ett strömavbrott kan också gälla datahaveri. Det kan också t.ex. vara bra att ha kontanter hemma om betalkort inte fungerar. Det är viktigt att tänka på vad man gör om telefoni och/ eller internet inte fungerar. Är det ett större datahaveri, t.ex. hackerattacker riktade mot vitala samhällsfunktioner, bör man återigen tänka på att ha mat och medicin hemma för ett tag. Några dunkar bensin kan också vara viktigt. En annan störning i sammanhanget kan vara oväder, begreppet ”extremväder” användes knappast för 10-20 år sedan.

-En preppanledning är om man förlorar plånboken/ väskan/ blir bestulen/ rånad.
Är man två finns ju ett betalkort till, annars kanske ett reservköpkort hemma är bra att ha. Kontaktuppgifter till bank (spärra och beställa nytt kort) och försäkringsbolag är viktigt att ha till hands. Att ha ett annat ID-kort är viktigt. Att ha kontanter hemma/ på hotellet etc kan vara viktigt. Likaså om mobilen också försvinner: att ha viktiga telefonnummer nerskrivna och till hands.

-En preppanledning är brand. Att veta- och se till att alla i huset vet- vad man ska göra vid brand är förstås viktigt. Att ha och se över brandlarm, att ha brandfilt och veta var den finns och hur man använder den, att ha brandsläckare och se över den och veta var den finns och hur den fungerar är viktigt. Att veta var det finns brandfarliga ämnen är viktigt. Att tänka på vad man ska göra om viktiga papper, foton mm förstörs är viktigt.

-En preppanledning är kärnkraftverket. Vad gör man vid en evakuering? Vart tar man vägen? Vad ska man ta med sig? Hur kan man förbereda sig? Var finns joddtabletterna? Hur ska de doseras? Här kan t.ex. en göra-ta med-sig-lista var bra. I ett allvarligt läge kan man missa mycket p.g.a. stress. En lista kan vara bra i andra lägen också som t.ex. strömavbrott.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: sön 18 mar 2018, 18:41 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jättebra! :up:

Själv kör jag även hela biten runt fordonshaveri eftersom jag bor utanför storstan och vintern kan spela oss ett spratt här nere i Skåne. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: sön 18 mar 2018, 19:06 
Tank skrev:
Jättebra! :up:

Själv kör jag även hela biten runt fordonshaveri eftersom jag bor utanför storstan och vintern kan spela oss ett spratt här nere i Skåne. :hm:

//Tank


Tack. Om inte annat så blir det en del länge bilresor mellan varven, så jag ska skriva ner mitt tänk kring det. Hon reser ibland i jobbet med tåg så där finns ju också lite att ta upp.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 19 mar 2018, 07:40 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Jag är ledsen men...

År 2 skrev:

KORT INLEDNING

-Prepping är ett my......


Om din fru är som jag tror med tanke på vad du berättat kommer hon att slänga ditt brev i papperskorgen så fort hon ser "prepping". För min egen del tycker jag att det du skrivit är lysande men jag är ju redan frälst om man säger så.
Det gör mig ont om dig.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 111 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet