Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 17:13 
Jag skulle rent av vilja påstå att folket i Sverige inte VILL ha makten. De har avstått viktiga delar av den för att slippa engagera sig.

Kanske det skulle införas en skatterabatt för de som frivilligt deltar i politiskt arbete på något plan? Mycket osäker på hur/om det skulle fungera, men som det är i dag är passiviteten nästan överväldigande och något behöver göras för att bryta denna trend. Kanske införa förbud mot långvariga förtroendeposter så att politiska partier tvingas ragga nya medlemmar? De gamla rävarna kan vara kvar men får arbeta internt inom partiet, utåt får bara "nya och friska krafter" vara med och debattera och rösta inom olika organ. Vet inte... :hm:

Som en del har varit inne på: Kanske vi har det för bra för att det stora flertalet skall bry sig?

En känd devis är att vi har det samhälle och de politiker vi förtjänar, särskilt om vi inte själva engagerar oss politiskt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 17:21 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 12 aug 2017, 23:50
Inlägg: 18
Skogsbonde skrev:
Kanske det skulle införas en skatterabatt för de som frivilligt deltar i politiskt arbete på något plan? Mycket osäker på hur/om det skulle fungera, men som det är i dag är passiviteten nästan överväldigande och något behöver göras för att bryta denna trend. Kanske införa förbud mot långvariga förtroendeposter så att politiska partier tvingas ragga nya medlemmar? De gamla rävarna kan vara kvar men får arbeta internt inom partiet, utåt får bara "nya och friska krafter" vara med och debattera och rösta inom olika organ. Vet inte... :hm:

Jag tror att en stor anledning till att många väljer att inte engagera sig är rädslan för medial uthängning och personliga hot och påhopp. Det är i alla fall anledningen till att jag slutade med politik, och då var jag ändå bara ersättare i en kommunal nämnd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 18:18 
Ja, alla gamla felsteg och brister tas snabbt fram för att smutskasta för duktiga politiska motståndare. Vet inte hur man skulle kunna få slut på sådant. Samtidigt så måste det ju vara en öppenhet som gör att sådan information är lätt tillgänglig för media och alla andra.

Men helt klart gör detta nog att många drar sig för att engagera sig politiskt, trots att spökena i garderoben egentligen inte borde ha någon betydelse för vad de kan åstadkomma för samhället.

Kanske man skulle börja ifrågasätta att personer utan gamla (betalda) skulder hos kronofogden och gammalt (uppklarat) krångel med skattemyndigheten kan vara trovärdiga som företrädare för allmänheten? Så att det blir en tillgång att vara som folk i allmänhet?

Eller att man stenhårt motgranskar och hänger ut de som letar spöken hos andra? Och att man tydligt förklarar vad spökletarnas beteende på sikt leder till när det gäller vilja att engagera sig politiskt. Låt den som är utan skuld kasta första stenen...

OT:
Jag läste en intressant berättelse om en rabbin som sa till folket det här med att den som är utan skuld skall kasta första stenen. Folket lät armarna med stenar sjunka och skämdes och kastade inga stenar på syndaren som brutit mot lagen. Efter en stund kastade då rabbinen en sten på lagbrytaren och förklarade: "Det är viktigare att de som bryter mot lagen straffas än att bara de som är utan synd får kasta första stenen." Och så stenades lagbrytaren till döds av folket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 18:20 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Skogsbonde skrev:
Jag skulle rent av vilja påstå att folket i Sverige inte VILL ha makten. De har avstått viktiga delar av den för att slippa engagera sig.


Jag översätter det där med "fredsskadade" Vi är helt enkelt för fat and happy.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 19:36 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Skogsbonde skrev:
Ett sätt att bromsa utvecklingen mot oligarki kan vara att befolkningen ställer krav på:

Öppenhet. Alltså att så mycket som möjligt skall vara offentligt, särskilt inom myndigheter på olika nivåer.
Fri press, särskilt för opposition och samhällskritiker.
Demokratiska val.

Modern digital teknik borde kunna användas för att underlätta uppfyllnaden av alla dessa krav. Sedan tillkommer naturligtvis sådant som oberoende domstolar, yttrandefrihet och organisationsfrihet.

Förhoppningsvis leder öppenhet, fri press och demokratiska val, till att korruption inte kan fortgå så länge och inte i så stor skala. Med jämna mellanrum blir det "skandaler" och utrensningar. Och regeringsbyten.

En viktig kritik mot EU är att de inte har alls samma öppenhetsprinciper som vi har (haft?) i Sverige. Det ser jag som en stor fara och risk för att samhällets utveckling skall gå bakåt.


I den bästa av världar så vore det det ultimata!! Som det är i dagsläget hukar folk o fä inför att berätta om hur de känner o upplever sin omvärld. Pga pekpinnar som viner likt en gammal lärare som inte vill bli emotsagd av sina uppstudsiga studenter..... Så länge vi står ut med detta överförmynderi ifrån "de rättrogna" så lär nog demokratin självdö alltmer.....
Bättre o rätta in sig i ledet o tiga.......Tycks många tänka! Eller knyta näven i fickan!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: fre 18 aug 2017, 12:27 
I samband med val brukar politiker ställa upp och svara på frågor, mer eller mindre offentligt.

Lämpligt kan då vara att ställa frågor om hur de ser på det här med öppenhet och vad de har gjort tidigare och tänker göra för att öka 8om det nu blir svaret) öppenheten inom det område de vill bli valda. Och sedan bör man stryka namn på valsedlar beroende på hur dåliga svar det blir. Om tillräckligt många, tillräckligt ofta, ställer den typen av frågor och insisterar på svar så torde politiker inse att detta är en viktig fråga.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 01:06 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Makt kan korrumpera. Vår förmåga att hantera eventuell tyranni är väl vad det hela handlar om. Jag litar på bössan och de jag samlat kring mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 13:05 
Det sämsta man kan göra är att bita ihop och knyta näven i fickan. Då är den skit man gnäller på precis den skit man förtjänar...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 20:56 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Skogsbonde skrev:
Jag skulle rent av vilja påstå att folket i Sverige inte VILL ha makten. De har avstått viktiga delar av den för att slippa engagera sig.


Ja visst är det så. Förhållandet makt och ansvar för den enskilde individen står ju i proportion till varandra och lika dant i en representativ demokrati. Om man inte tar ansvar för att engagera sig så får man heller ingen makt att påverka. Vad händer om den enskilde individen/medborgaren avsäger sig ansvaret även över sig själv? Det är något som jag tycker mig se runt om i vårt samhälle. Ansvar är något som man inte "bör" ta om detta skapar någon form av sociala skillnader. Kommer ihåg pensionsreformen under 90-talet då vi skulle få möjligheter att påverka vår pension genom aktiva val. dvs eget ansvar. Då brändes PPM kuvert i protest av en del aktivister för man ville inte bli "delegerad" ansvaret över sin pension och menade att om man tog ansvaret själv så slapp staten ta det ansvaret. En annan sådan aspekt är ju skolpolitiken om läxläsning och friskolor. Enligt många så bidrar läxläsningen till att bidra till sociala skillnader för att några föräldrar är har större kunskaper att hjälpa och motivera barnen med läxorna än andra föräldrar. Samma sak med friskolorna som skulle skapa så mycket orättvisor då de kommunala skolorna skulle förlora de engagerade föräldrarna. Det är ju mycket den av den kritiken som kastas mot oss preppers också, att vi bara ser till oss själva och vårt agerande skapar orättvisor i en samhällskris.

Skogsbonde skrev:
Kanske det skulle införas en skatterabatt för de som frivilligt deltar i politiskt arbete på något plan? Mycket osäker på hur/om det skulle fungera, men som det är i dag är passiviteten nästan överväldigande och något behöver göras för att bryta denna trend. Kanske införa förbud mot långvariga förtroendeposter så att politiska partier tvingas ragga nya medlemmar? De gamla rävarna kan vara kvar men får arbeta internt inom partiet, utåt får bara "nya och friska krafter" vara med och debattera och rösta inom olika organ. Vet inte... :hm:


Här slår du huvudet på spiken. Genom att begränsa antalet mandatperioder skulle fler få möjligheter att få förtroendeposter och där med öka engagemanget och motivationen för fler människor att engagera sig politiskt.

Skogsbonde skrev:
Som en del har varit inne på: Kanske vi har det för bra för att det stora flertalet skall bry sig?

En känd devis är att vi har det samhälle och de politiker vi förtjänar, särskilt om vi inte själva engagerar oss politiskt.


Ja, eller om fler människor kunde få upp ögonen på att de skulle kunna få det bättre om de började med att ta mer ansvar över sina liv och levnadssituationer. Inget kommer av sig självt. Man måste arbeta för förändringar och måste vara beredd på att arbeta hårt för dessa förändringar. Börjar man ta makten över sig själv och sitt liv kommer man ovillkorligen att stöta på patrull. Det är provocerande att få ett större makt och inflytande, genom att börja ta ansvar.

...och visst får vi de politiker och samhälle vi förtjänar!? ...framför allt då vi inte avkräver politiker att hålla fast vid sina vallöften och börja leverera!

Kloka reflektioner från Skogsbonde, han är saknad!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: tis 20 mar 2018, 09:34 
Bra tråd, fin dialog.. Tecknen blir allt fler på att det barkar åt helvete och att klyftan mellan folket och makten ökar.


https://ledarsidorna.se/2018/03/sociald ... atskuppen/


Liksom:

https://ledarsidorna.se/2018/03/efter-b ... kapade-eu/

Liksom:

https://cornucopia.cornubot.se/2015/01/ ... a.html?m=1

Liksom:

https://newsvoice.se/2015/01/19/bankern ... lut-i-g20/

Liksom:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/79 ... gramid=503

Där till alla åsikts poliser i form av privatpersoner och media som springer statens ärenden, ist för att granska den.

Finns långt fler exempel på att kilar slås in för att öka centraliseringen. Min uppfattning är att rädslan för Sverige/Europa i framtiden ökat intresset för prepping.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet