av G-son » fre 11 maj 2018, 21:13
Brukskör sedan många år en 6-växlad vattenkyld moped av offroadtyp från sent 90-tal. Drar 0,4l/mil, kan prestera något omkring 80km/h om man är på det humöret, pålitlig (två stopp under dessa mååånga mil, en kabel som gett upp bägge gångerna - ena gången i tändsystemet, andra gången till varningslampan som säger att det är dags att tanka). Bra lyse, bekväm nog att köra långt på, hyfsat tyst.
Det är något sådant jag skulle rekommendera till de flesta. Hyfsat modernt, kan ha gott om effekt och fart (om man vill) men ändå god bränsleekonomi. God reservdelstillgång. Väljer man en scooter får man oftast ett sadelfack, för hyfsat goda lastmöjligheter.
På nästa plats skulle jag säga någon japansk moped från 70-80-90-talet, t.ex. Yamaha FS1, Yamaha DT, Honda MT. Bränslesnåla så länge man nöjer sig med originalcylindern (men det går inte så fort), brukar vara pålitliga. Börjar gå upp i pris sedan några år, grabbarna som var 15 när dom var nya vill ha dom igen.
Ska man ha något äldre hade jag valt en Puch. Gillar dom motorerna bättre än t.ex. Sachs, som ofta har växellådsstrul på ett eller annat vis. Jag skulle uppgradera till t.ex. Kokusans elektroniska tändning, man slipper brytare med sitt konstanta slitage och underhållsbehov, och man får en kraftig generator som medger bra lyse.
Ciao... Visst, det är en simpel moppe och därmed inte mycket som kan gå sönder. Körglädjen däremot... Den har jag inte hittat.
Men som alltid när det gäller begagande mopeder så har dom oftast utsatts för okunniga 15-åringars försök att meka. Ofta har dom skapat mer problem än dom lagat, så det gäller att kolla skicket före köp.