Förvaring av drivmedel

Här pratar vi om våra fordon, och hur de är inplanerade i våra strategier.

Förvaring av drivmedel

Inläggav kullamannen » mån 04 jun 2018, 05:09

Hej! Tänkte dela med mig av en erfaring:

Kanske det bara är jag som inte tänker till ordentligt, men jag fyllde upp dieseldunkarna så gott som jag kunde i syftet av att ha minimalt med syre och fukt i dunken.

Dock så gjordes detta under vintertid och nu fick jag sen torka upp diesel från golvet - verkar som att vätskan utvidgades mer i värmen än vad dunkarna gjorde.
Winter is coming
kullamannen
Börjar få trångt i skafferiet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Ort: Södertörn

Re: Förvaring av drivmedel

Inläggav Druid » mån 04 jun 2018, 07:27

kullamannen skrev:Hej! Tänkte dela med mig av en erfaring:

Kanske det bara är jag som inte tänker till ordentligt, men jag fyllde upp dieseldunkarna så gott som jag kunde i syftet av att ha minimalt med syre och fukt i dunken.

Dock så gjordes detta under vintertid och nu fick jag sen torka upp diesel från golvet - verkar som att vätskan utvidgades mer i värmen än vad dunkarna gjorde.



Nej inge bra att toppfylla bränsledunkar. Expanderar tre gånger så mycket som vatten med stigande värme
Finns en anledning att en 20l jeepdunk rymmer runt 22 liter.
Också därför man ser så många 5l plastbensindunkar som rundat till sig. Toppfyllt och sen svällt.
Med luftficka blir det bara en viss tryckhöjning.
Toppfyllt blir det högt tryck och dunken som deformeras om inte packningen ger sig. Går ju inte komprimera en vätska
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/jeepdunkar-t8264.html?start=45
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.
Användarvisningsbild
Druid
Skynet fights back!
 
Inlägg: 642
Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51

Re: Förvaring av drivmedel

Inläggav Lodjuret » mån 04 jun 2018, 20:59

Göteborgsskämt på gång:

Det var inte sta-bil att fylla dunkarna fullt upp. :D
Lodjuret
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
 
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11

Re: Förvaring av drivmedel

Inläggav mopar340 » mån 04 jun 2018, 23:18

Ett tips för längre hållbarhet är att köpa diesel utan RME. Kan vara lite klurigt att få tag på, finns oftast på båtmackar.
Ska tydligen bli ännu svårare i sommar då lagstiftningen om bio komponent skärps.
HVO100 diesel är en "syntetisk" bilo diesel, utan RME och har bra hållbarhet.
mopar340
Luktar inte fotogenkök illa?
 
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 04 jun 2018, 00:02

Re: Förvaring av drivmedel

Inläggav Lodjuret » lör 09 jun 2018, 20:41

vadå lagkrav. Posta gärna mera.
Lodjuret
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
 
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11

Re: Förvaring av drivmedel

Inläggav mopar340 » sön 10 jun 2018, 19:10

Lodjuret skrev:vadå lagkrav. Posta gärna mera.


Det kommer att införas en så kallad reduktionsplikt på bränsle, dvs regeringen bestämmer hur många procent man måste reducera utsläppen av fossil CO2. Det bir 19,3 % för diesel och 2,6 % för bensin till att börja med, kommer att höjas senare.


Det bästa sättet är att blanda in HVO, men det är brist på råvara för att göra HVO så det lär nog bli en maxning av RME inblandningen, vilket är mindre bra.

http://www.bilfrakt.se/Nyheter1/Viktig- ... nsplikten/

http://www.akeri.se/aktuelltarkiv/aktue ... -juli-2018
mopar340
Luktar inte fotogenkök illa?
 
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 04 jun 2018, 00:02




Återvänd till Fordonet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst