Palle500 skrev:
Edit
Finns flera trådar på olika forum som hävdar att CTEK underhållsladdning förstört deras batterier. Det är inget hokus pokus som CTEK gör och temperaturkompenseringen är väl endast att man kan välja en högre laddspänning om batteriet är kallt.
Det kan vara ”recond” funktionen i CTEK-laddarna som kan skada slutna bly-syra batterier (SLA-batteries (Sealed Lead Acid))
Recond är egentligen ett vilseledande namn på equalizing/balancing i ett typ 12V batteri med 6celler i serie.
Efter en tid kan en viss obalans uppstå i spänningen mellan cellerna, vilket hindrar någon cell att få fullladdning vid normal 14,4V (2,4V/cell) laddning.
Laddaren ger då i recondläget på stort batteri över 15V (CTEK 15,8V max 1,8A) under en begränsad tid för att komma upp till 2,4 V även över den sämsta cellerna.
Det ger då överladdning och gasbildning i de bästa cellerna och funkar bra på öppna batterier med kapsylerna avskruvade och möjlighet att fylla på dest.vatten samt kolla syradensiteten i varje cell.
I ett slutet batteri, standard eller AGM kan det ökade gastrycket från överladdningen då istället öppna säkerhetsventilerna och släppa ut gas från de bästa cellerna. Det ger en vätskeförlust och batteriet förlorar kapacitet, då det inte går att fylla på vatten i de batterierna.
Min slutsats av detta är att inte köra ”recond”-programmet för stort slutet bil-(AGM/SLA)-batteri överhuvudtaget. Bara användas på batterier med öppningsbara/påfyllbara celler.
Vill man balansera ett större AGM/SLA-batteri någon gång i halvåret, så ställ då CTEK:en på litet ”motorcyckel”-batteri, som begränsar strömmen till max 0,3A i stället för 1,8A.
Det ger kanske inte full balans mellan cellerna, men minskar gasbildningen så att de hinner återbildas till vatten i batteriet.
För små slutna typ motorcykel-batterier ska man vara väldigt restriktiv med recond......
Detta är min utvärdering, så andra synpunker på detta känsliga ämne är välkommna.