Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 23:01 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Jag: "Ett antal kompisar har erbjudit att hjälpa till att skydda stugan. Jag har tackat nej, flera skäl. Men hur mkt ställer det till för räddningsledningen om en grupp personer gör en inbrytning i spärrat område för att skydda en fastighet undrar jag."

Kompis som är involverad på ledningsnivå i släckningsarbetet: "Kräver en längre utläggning men ett kort svar är JÄTTEMYCKET."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 10:31 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
som jag ser det

har samhället givit upp och inte kan ta och erbjuda hjälp ska dom heller inte hindra mitt arbete att skydda min egendom

jag får då skylla mig själv o.s.v

det här börjar gälla på flera områden där vi har betalt för service
som det är nu så sviker samhället oss i
polisiärt arbete
sjukvård
och som ovan brand

det skall inte vara så att dom kan evakuera utan att erbjuda hjälp, annars kan man stanna kvar och lösa det på plats för dom som kan

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 14:25 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Du kan få skylla dig själv.

Men samhället resonerar inte så.

Om det blir känt att någon brutit avspärrningarna så kommer det att antas att det handlar om någon med bristande mental förmåga, eventuellt tillfälligt på grund av stress, och stora resurser kan komma att avdelas för att rädda dig. Resurser som troligen kunde användas mycket bättre till något annat. Och som en följd KAN eventuellt enormt stora materiella förluster uppstå. Kanske rent av att personal som söker hjälpa dig förolyckas.

Om du verkar tillräknelig, och överlever, kommer ditt agerande troligen leda till rättsliga efterföljder. Då får du VERKLIGEN skylla dig själv.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 16:36 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
om staten både hindrar dig från att rädda din egendom och inte vill/kan göra något åt detsamma så har dom inget rättmätigande som stat och problemet är löst

som det är nu så lovar staten att lösa problemen och du skall sitta passiv, när staten hindrar dig från att själv göra något är det förbjudet

det går inte ihop, moment 22 om man säger så

nu är det veligt och det kommer kosta , även i försäkringspremier

du talar emot dig själv då du i andra tråden, torkan, säger att skogsägarna skall ha det fulla ansvaret, och här ska man inte få ta sitt eget ansvar..

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 19:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det var ett gäng brandmän på väg till ljusdal från falun och de blev stoppade vid länsgränsen , de tillhörde inte samma fack så de var inte välkomna :-g :-g

Alla brandflyg var tvungna att lämna igår och flyga ner till örebro , anledning de behövde skriva på papper om arbetstillstånd i sverige .

En campingägare i ljusdal fick order om evakuering och fick löften om att räddningstjänsten skulle göra allt de kunde . Man satt upp en bensindriven brandspruta och sprinkler . Campingägaren ville återvända för att se över sin egendom och blev stoppad av polis men som boende i området visste han bakvägar . När han kom fram var elden ca 50 meter från byggnaderna och pumpen hade soppatorsk och stod still . Han tankade och startade upp allt igen . Av räddningstjänsten som lovat sköta tankning av pump mm syntes nada . Om han inte återvänt hade stället varit borta .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 19:42 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Det är viktigt att alla papper är i sin ordning. Annars kan ju staten bli stämda av EU för utnyttjande av svart arbetskraft.

Låter som skrönor det du berättar.
Olika facktillhörighet kan väl inte påverka var man arbetar?

Åka till Uppsala för att skriva på arbetstillstånd. Varför åker inte berörd myndighet upp till brandpersonalen och fixar papper om det nu är så viktigt?

Campingägaren är nog korrekt. Låter vettigt, den brandman som lovat att sköta brandpumpen kanske är skadad beordrad på annat? Sen försvinner denna information i alla frågor som brandbefälen behöver ta ställning till.
Men han var väl försäkrad då löser det sig (ironi).

Såg hur brandfacklan var konstruerad via facebook (som inte polis velat berätta) som någon idiot åker runt i Arbogatrakten och slänger ut i naturen. Var enkel att göra, men borde inte spridas så fler dårar får tokerier i huvudet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 22:30 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Skottpengar på såna mordbrännare.

Nu är inte stugan utspärrad än så det var ett hypotetiskt scenario. Hur dumt det än är att man inte får skydda sitt eget så är det ett faktum att om ett gäng ger sig in i ett spärrat område och ansvariga får kännedom om det så måste de avsätta resurser för att skydda och rädda gänget. Resurser som då inte blir tillgängliga för annat och därmed försämrar för alla. Tradgedy of the commons.

Har anmält mig som frivillig istället.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 06:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Palle500 skrev:
Det är viktigt att alla papper är i sin ordning. Annars kan ju staten bli stämda av EU för utnyttjande av svart arbetskraft.

Låter som skrönor det du berättar.
Olika facktillhörighet kan väl inte påverka var man arbetar?

Åka till Uppsala för att skriva på arbetstillstånd. Varför åker inte berörd myndighet upp till brandpersonalen och fixar papper om det nu är så viktigt?

Campingägaren är nog korrekt. Låter vettigt, den brandman som lovat att sköta brandpumpen kanske är skadad beordrad på annat? Sen försvinner denna information i alla frågor som brandbefälen behöver ta ställning till.
Men han var väl försäkrad då löser det sig (ironi).

Såg hur brandfacklan var konstruerad via facebook (som inte polis velat berätta) som någon idiot åker runt i Arbogatrakten och slänger ut i naturen. Var enkel att göra, men borde inte spridas så fler dårar får tokerier i huvudet.


Vi fick uppgifterna på flyget och brandmännen från en som jobbar inom ledningsgruppen uppe i ljusdal .
Och varför skulle flyget behöva gå ner till örebo då man har ställt iordning två flygplatser här . En fd civil inrikes samt en militär . På båda flygfälten har man ställt upp extra tankstationer och fyllt upp med bränsle .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 08:51 
Dweomer skrev:
Palle500 skrev:
Det är viktigt att alla papper är i sin ordning. Annars kan ju staten bli stämda av EU för utnyttjande av svart arbetskraft.

Låter som skrönor det du berättar.
Olika facktillhörighet kan väl inte påverka var man arbetar?

Åka till Uppsala för att skriva på arbetstillstånd. Varför åker inte berörd myndighet upp till brandpersonalen och fixar papper om det nu är så viktigt?

Campingägaren är nog korrekt. Låter vettigt, den brandman som lovat att sköta brandpumpen kanske är skadad beordrad på annat? Sen försvinner denna information i alla frågor som brandbefälen behöver ta ställning till.
Men han var väl försäkrad då löser det sig (ironi).

Såg hur brandfacklan var konstruerad via facebook (som inte polis velat berätta) som någon idiot åker runt i Arbogatrakten och slänger ut i naturen. Var enkel att göra, men borde inte spridas så fler dårar får tokerier i huvudet.


Vi fick uppgifterna på flyget och brandmännen från en som jobbar inom ledningsgruppen uppe i ljusdal .
Och varför skulle flyget behöva gå ner till örebo då man har ställt iordning två flygplatser här . En fd civil inrikes samt en militär . På båda flygfälten har man ställt upp extra tankstationer och fyllt upp med bränsle .


Tack för din källa. Samtidigt tycker jag allt låter mycket märkligt och väljer att se det som någon form av desinformation/ rykten innan det kan bekräftas från andra håll.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 08:59 
År 2 skrev:
Tack för din källa. Samtidigt tycker jag allt låter mycket märkligt och väljer att se det som någon form av desinformation/ rykten innan det kan bekräftas från andra håll.


Det börjar sannerligen vara obehagliga tider om allt som låter märkligt ska ses som desinformation eller fake news. Vem vet vad som är sant längre? Vem talar sanning? Svensson, media, stat? Något håller på att gå väldigt fel i världen, säger min magkänsla.

Den sista tiden är här. Det där med en rejäl bunker börjar låta som en bra ide.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 09:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det går inte att lita på media . Det kommer hela tiden nya uppgifter som inte rimmar med tidigare uppgifter . Även om man haft exakta fakta så har det skiftat rejält .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 09:35 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Jag litar på dig Dweomer du har alltid bra inlägg.
Menade absolut inte att du sprider rykten, skrev otydligt ang skrönor.
Olika facktillhörighet låter inte klokt och det var detta jag anser som osannolikt i detta krisläge. Kan helt klart tänka mig detta senario vid normalt läge och det handlar tex om hjälp med beredskaps bemanning.
Flyga till Örebro (fel av mig att skriva Uppsala) tror och trodde jag helt på. Svårt att få myndigheter att vara flexibla (anställda vill hem och mysa runt grillen).
Och som jag skrev, campingägaren är helt korrekt. Jag bara spekulerar vad som var orsaken till att dom inte skötte motorsprutan.

Dweomer skrev:
Palle500 skrev:
Det är viktigt att alla papper är i sin ordning. Annars kan ju staten bli stämda av EU för utnyttjande av svart arbetskraft.

Låter som skrönor det du berättar.
Olika facktillhörighet kan väl inte påverka var man arbetar?

Åka till Uppsala för att skriva på arbetstillstånd. Varför åker inte berörd myndighet upp till brandpersonalen och fixar papper om det nu är så viktigt?

Campingägaren är nog korrekt. Låter vettigt, den brandman som lovat att sköta brandpumpen kanske är skadad beordrad på annat? Sen försvinner denna information i alla frågor som brandbefälen behöver ta ställning till.
Men han var väl försäkrad då löser det sig (ironi).

Såg hur brandfacklan var konstruerad via facebook (som inte polis velat berätta) som någon idiot åker runt i Arbogatrakten och slänger ut i naturen. Var enkel att göra, men borde inte spridas så fler dårar får tokerier i huvudet.


Vi fick uppgifterna på flyget och brandmännen från en som jobbar inom ledningsgruppen uppe i ljusdal .
Och varför skulle flyget behöva gå ner till örebo då man har ställt iordning två flygplatser här . En fd civil inrikes samt en militär . På båda flygfälten har man ställt upp extra tankstationer och fyllt upp med bränsle .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 11:01 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
slasken skrev:
du talar emot dig själv då du i andra tråden, torkan, säger att skogsägarna skall ha det fulla ansvaret, och här ska man inte få ta sitt eget ansvar..


Fulla ansvaret, inom lagens råmärken. Bära den ekonomiska bördan. Inte nödvändigtvis släcka/rädda allt själv.

Sedan, det jag skrev var hur det är. Inte nödvändigtvis hur det borde vara. Jag tycker personligen att personer som vill utsätta sig för dumma/onödiga/förbjudna risker skall få göra det. Men sedan skall de inte få tillgång till fri sjukvård och skall få betala hela kostnaden för att rädda dem om de senare ber om hjälp, och alla försäkringar för egna skador skall sluta gälla. Dock inte ersättning till andra.

Sedan pratar vi om snabba lägen där ej ofelbara individer under press har att lösa en knepig uppgift de har tagit på sig för det gemensammas bästa och fått befogenheter av samhället, Staten. Det kommer att göras fel. Det är priset man betalar för att kunna göra rätt. Det man kan hoppas på är att mängden rätt är större än mängden fel.

Och man kommer att försöka rädda även de som SKRIKER att de tar risken och får skylla sig själva.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 11:56 
Dweomer skrev:
Det går inte att lita på media . Det kommer hela tiden nya uppgifter som inte rimmar med tidigare uppgifter . Även om man haft exakta fakta så har det skiftat rejält .


För att förtydliga mig: Som Palle500 skriver så litar jag på dig. Jag ser dig inte som någon som skriver vad som helst. Tvärtom. Det du skriver om stoppade brandmän mm är intressant- och upprörande- och just därför försöker jag ta den informationen med viss reservation. Det kan givetvis var helt rätt, men också bygga på felaktigheter. Eller helt enkelt vara spritt för att t.ex. smutskasta myndigheter, att försvaga förtroendet för myndigheterna.

GMan: Som i alla kritiska situationer ska man inte tappa det kritiska tänkandet. Jag säger det utan att gå i polemik med någon. Bara en lite påminnelse. Idag kan ju vem som helst skriva vad som helst och nå hur många som helst.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Låt proffsen jobba ifred
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 12:12 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Dweomer skrev:
Alla brandflyg var tvungna att lämna igår och flyga ner till örebro , anledning de behövde skriva på papper om arbetstillstånd i sverige .


Det kan nog med säkerhet konstateras vara en skröna / fake news.

EU-medborgare behöver inte arbetstillstånd för att jobba i ett annat EU-land. Fri rörlighet och allt det där. Jag har svårt att tro att besättningen på flygen inte är EU-medborgare.

https://www.migrationsverket.se/Andra-a ... rgare.html

Sedan är det iofs fullt möjligt att planen ändå flög till Örebro, jag har ingen aning. Men då av någon annan anledning än att skriva på arbetstillstånd. En bra lögn blandar sant och falskt...

Det vore intressant att få reda på varför någon/några skapar/sprider sådana här rykten/fake news. Är det gjort med avsikt med något dunkelt syfte? Utnyttjar bränderna och upprörda känslor. Politiskt motiverat? Främmande makt? Någon med erfarenhet av att skriva på arbetstillstånd? Eller bara missförstånd?

Och om det är gjort med avsikt, är det fler "rykten" som är lika fake med samma syften? Brandmännen och facket var samma källa? :hm:

(Detta är inte menat som kritik mot dig, Dweomer! Du berättade bara vad du hört.)

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet