Klimatfrågan, vad göra?

Allmänt snack som ej passar på övriga forum

Klimatfrågan, vad göra?

Inläggav sprithitler » tor 10 maj 2007, 11:30

I att vara förberedd och att förbereda sig så borde även samhällsansvaret och försöken att påverka samhället i en mindre självdestruktiv riktning ingå. Så vad anser ni att bör göras i klimatfrågan? Vad gör ni själva?

Själv anser jag att det behövs politiska krafttag, "marknadskrafterna" gör ingenting själva och den enskilda konsumentens makt är ringa. Konsumentens makt blir påtaglig först när han eller hon är med i en sammanslutning eller h*n agerar i linje med statliga påbud. Man har förslag på gång om begränsningar i hur mycket co2 en tillverkares hela produktion får släppa ut i genomsnitt per kilometer. begränsningar som kommer att slå hårt mot svensk bilindustri. Men är det rätt väg att gå? är det inte för lite för sent.
Fick jag råda skulle man ta i med hårdhandskarna istället. beskatta alla nysålda fordon som enbart kan drivas med fossila bränslen med en extra försäljningsskatt på 50% på slutpriset från första januari 2009. Och beskatta alla nysålda fordon som utöver förnyelsebara bränslen kan drivas med fossila bränslen med en extra försäljningsskatt på 25% från samma datum. Öronmärk de pengar som genom dessa skatter kommer in till forskning om förnyelsebara energikällor samt transmutation och fusion.
Med dessa skatter kommer man inte att behöva höja drivmedelsskatterna för att styra utvecklingen mot energisnåla fordon, vilket innebär att vi som är hänvisade till äldre fordon kommer att ha råd att köra även framgent.
Styr sedan genom konsumentupplysning och transportmärkning över konsumtionen av förbrukningsvaror till lokalt producerade sådana, dels bra ur klimatsynpunkt och även förbannat bra då det ger sverige och dess olika län och landskap möjlighet till självförsörjningen när TSHTF och den internationella infrastrukturen faller sönder.
För att göra samhället mer robust ser jag även gärna en politisk styrning för att få stopp på inflyttningen till de största städerna och istället gynna småsamhällena så att det blir lättare att arbeta och leva i dessa. En målsättning bör vara att varje län skall klara att försörja sina invånare med mat och energi. En målsättning som givetvis inte är möjlig att nå fram till, och med tanke på norrlands vattenkraft inte heller helt önskvärd att nå fram till, men som är bra som vision.

Vad gör jag själv för klimatfrågan? Jo, jag kör taxi och hjälper på så vis till att hålla nere andra människors utsläpp av växthusgaser då de slipper köra egen bil på ineffektiva sätt och de dessutom i vissa fall kan avstå från att äga egen bil, något som är bra då det krävs enorma mängder energi i produktionen av en ny bil. Själv håller jag liv i gamla fordon och låter på så vis bli att bidra med den miljöskada som produktionen av en ny bil ger, en miljöskada som jag inte tror att kan hämtas hem på en ny bils lägre utsläppsvärden över en 25000 mils körcykel som får anses vara normal för en bils livslängd om den används som normal svensk slit och släng. Jag har även i förekommande fall kört mina bilar på etanol istället för på bensin och därigenom minskat min påverkan på klimatet.
Cyklar gör jag inte då jag tycker det är så förbannat tråkigt och obekvämt att cykla på en vanlig cykel, men jag överväger att investera i en liggcykel för att komma igång med cyklandet och på så vis ytterligare minska mina bidrag till växthusutsläpp. www.liggister.org
sprithitler
Chefen

Inläggav Tundra Man » tor 24 maj 2007, 22:32

hejsan !! håller med om att de finns en övertro på att nya fordon är hela lösningen på utsläppsproblemen . Dagens slit o släng politik på alla områden är vansinne , men den heliga tillväxten får inte ifrågasättas , man kommer att nöja sig med lite kosmetiska åtgärder men masstillverkningen av grejer av låg kvalitet fortsätter och sopberget växer . Min svåger som är Hi Fi intresserad har bärgat en hel del kvalitets stereo grejor från 70 -80 talet när dom var som bäst , på soptippen alltså ?? Folk slänger fungerande kvalitets hi Fi och köper dagens billiga skitgrejer i stället för att dom tror att " dom måste ju vara bättre " , tror detta gäller fler områden, folk slänger fina saker av bara farten för att de ska vara så . Vad gäller fordon så håller jag på att ställa i ordning min gamla trogna 245 igen efter 6-7 år i Opel träsket ,, var en 1.3a combi bränslesnål o rymlig men nu är den helt slut efter 30 000 mil , så istället för att slanta upp till nått nyare så fixar jag opp volvon i stället ,vi kör så lite så tillgång på billiga beg delar uppväger nog att den vill ha en del soppa .Kan man hålla rosten i schack så kan man hålla igång en sån bil hur länge som helst ,sen har jag min gamla R100 och den funderar jag på att konvertera till etanol drift bara vi får en mack på byn som har E85 ,borde ju ge nåra extra hästar åxå , har du kvar dina yamma triplar sprithitler?
Tundra Man
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Inläggav sprithitler » fre 25 maj 2007, 08:29

Jupp, trepiparna finns kvar, ska få tummen ur och fixa dem någon gång när jag har lite mer tid.
Får jag komma med ett litet förslag, konvertera även 245an till E85. Är det en insprutare så bör det ju räcka med att höja bränsletrycket, är det en förgasarbil, så är det inte heller svårt egentligen, nya munstycken och ändrad tändpunkt. Bor man sedan uppe på tundran så borde det ju inte vara omöjligt att koka bränsle själv, kanske inte så ekonomiskt idag, men efter samhällets kollaps.
sprithitler
Chefen

Inläggav Ålkraft » tor 31 maj 2007, 21:56

Själv införskaffade jag mej en elmoppe för att pendla till och från jobbet med då jag tar och flyttar ut ur stan om nån månad, man kommer ungefär mellan 4-7 mil med den beroende på last och körsätt, och en bra grej är att verkningsgraden är mycket högre på en elmotor än på en förbränningsmotor, istället för att elda för kråkorna använder man spillvärmen till fjärrvärme istället.
Det är en del på jobbet som går i funderingar på att skaffa elfordon att pendla till jobbet med sen dom sett min elmoppe, då dom är rätt billiga i drift också. 8)
Men jag funderar även på att skaffa mej en gammal bil för vecko/månadsinköp och div annat och konvertera till gengas, delvis för att minska oljeberoendet och delvis för att det är kul.
I övrigt så brukar jag ofta diskutera miljö och energifrågor med folk då jag tycker det är väldigt intressant, men tyvärr är inte folk alltid lika intresserade som jag är, då suckar dom ofta och säjer lite förstrött "jaa, det är så mycket med det där" och börjar diskutera sport eller beklaga sej över bensinpriserna, mycket frustrerande...
Användarvisningsbild
Ålkraft
Har lärt mig äta med spork!

Inläggav Tundra Man » tor 31 maj 2007, 21:57

Hej !! Ja vi får se vad som händer med etanolen , Eu kommer väl att kräva att den beskattas som andra bränslen när en viss procent av fordonen drivs med den , redan i dag körs ju många nya etanolbilar på bensin för att den kan vara billigare . Om man nu värnade om miljön så mycket som man säger så borde väl etanolen alltid vara billigast ? Min misstanke är ju att man är mer intresserade av att få in skatt än att styra om till etanol . Egentligen skulle man väl bygga om till gengas då åker man billigt o miljövänligt , men är ju lite bökigt när man är van att bara vrida om nyckeln o åka , fast när det krisar till på allvar då blir de kanske enda sättet komma nån vart !!
Tundra Man

Inläggav Tundra Man » ons 06 jun 2007, 00:01

Vi blev sugna på elmoppen frugan o jag ,perfekt för henne att pendla på jobbet med när vädret tillåter , den är ju utvecklad i Tyskland men förmodar den är tillverkad i Kina ? Hur verkar kvaliten i material o montering ? Är den byggd för fullvuxna ? Annars är de ju perfekt med underhållsfri elmotor , måste hänt en hel del med batteritekniken på sistone, upp till 70 km på en laddning ,sen var ju priset på en battpack faktiskt rimligt .får hoppas på återförsäljare norröver så man kan provköra !!
Tundra Man

Inläggav Ålkraft » ons 06 jun 2007, 21:55

Var mopeden tillverkas någonstans har jag ingen aning om, förmodligen någonstans i Asien. Vad gäller kvalitén, det har ju använts rätt mycket plast för att spara in på vikten men den känns rätt stabil ändå faktiskt, det skulle väl isåfall vara att inte är såder inbrottssäkert som man skulle kunna önska, jag skulle med lätthet kunna slita upp sadeln/locket till förvaringsutrymmet trots att det är låst, men ni har väl knappast några större problem med folk som inte kan skilja på mitt och ditt där uppe i Junsele va?
Moppen är byggd för att klara 143 kg, jag själv väger rätt mycket (115 kg :oops: ) och med full packning blir det ungefär en 125-130 kg last, och på raksträckor kommer jag upp i 35 km/H fast den ska gå i 45 km/H ! I långa och/eller branta uppförsbackar kan den gå väldigt segt, ca 10-15, då får jag trycka på "powerknappen" så det blir lite mer kraft i motorn, och jag kommer ungefär en 4-5 mil med den med blandad körning, så man bör väl köra med högst 90-100 kg last för att den ska gå 45 km/H.
Jag köpte moppen med 1500 wattsmotorn (ca 2,2 hk) för dom hade slut på den starkare modellen, den har dessutom slutat tillverkas då det kommer en ny modell nästa med 4000 wattare :P , den funderar jag på att skaffa då, får se hur mycket den kostar bara.
Men om ni kör i jämn takt så ska det nog inte vara några större problem tror jag, fråga på arbetsplatsen om ni får ladda moppen inför hemresan också då batterierna kan gå sönder om man laddar ur dom alltför ofta!
Får hoppas på återförsäljare norröver så man kan provköra !
Ni kan ju alltid ringa och fråga om dom inte kan ta och beställa hem ett exemplar utan något köptvång, alltid finns det någon annan som vill köpa om inte ni vill.

Hoppas ni fick något vettigt ur det jag skrev. MVH Ålkraft
Användarvisningsbild
Ålkraft
Har lärt mig äta med spork!

Inläggav Tundra Man » sön 10 jun 2007, 23:38

Hej ålkraft ,, tack för informationen ,så det är nya modeller på gång då kanske man ska avvakta lite o se vad som händer , borde ju komma till nån återförsäljare norrut åxå vad de lider .Själv är jag inte så tung men ganska lång så är bäst kolla om man får plats på moppen innan man slår till ,,4kw låter ju bra den borde bli skapligt pigg ,,
Tundra Man

Inläggav Tundra Man » lör 23 jun 2007, 11:55

hejsan !!Så är de midsommar o alla lever kvar i illusionen om Sverige ,,vårt kära fosterland som säljs ut i lagom portioner så det inte märks så mycket !! Ska dock inte bli politisk här av respekt för forumet o dess intention som väckarklocka för oss som ser att nu är de nära !!

Tips !! Googla på Oil Peak o lycka till att få sova utan Mardrömmar i Natt !!

Men hindrar ju inte alls att du är glad o ger hals och firar att ljuset är på topp nu som det alltid varit den här tiden , med och utan människans enfald,girighet,och totala likgiltighet för Planeten o dess olika varelser !!
Tundra Man

Inläggav Gubbrejsarn » ons 14 nov 2007, 09:36

För 30 år sedan hade vi chansen att utveckla gasdriften i Sverige. Tyvärr kräver spjälkningen mycket energi och forskningen är inte alltför intensiv.
slutprodukten av förbränd vätgas är vatten...

Etanolen är ett djävulens påfund. Den kräver ohyggligt stora arealer av majs och sockerrörsfält. Massaverkningen av skogar för att få till odlingsmark frigör astronomiska mängder koldioxid, samtidigt som skogsarealen som skulle tagit hand om koldioxiden försvinner. Istället har haven börjat ta upp koldioxid!
Etanolen avger ca 30% koldioxid jämfört med bensinen. Men eftersom en bilmotor förbrukar 30 - 40% mer etanol än bensin, kan den logiske se att etanolbilen banne mej inte är särskilt ren. Tvärtom är en dieselbil renare...men den går ju inte på förnyelsebart bränsle bevars.

Själv flyger jag inte, utan tar tåg, åker kollektivt när jag kan, släcker/stänger av alla strömförbrukare jag inte använder. Har loggat ut alla stand-bylägen.

I övrigt hoppas jag att världen skall vakna...
Gubbrejsarn
Strömavbrott? Hjälp!

Inläggav sprithitler » ons 14 nov 2007, 19:12

Etanolen är jättebra, men då som en småskalig lösning bland andra småskaliga lösningar. En annan bra lösning tror jag att elsbettmotorn representerar, den körs på rå vegetabilisk olja, pressad ur exempelvis Raps och där man sedan kör restprodukterna från framställningen i ett kraftvärmeverk eller liknande. Även vätgas är bra, men vi måste få igång den komersiellt, det är först när den är i komersiell drift och distribution som vi får fart på den tekniska utvecklingen. Elbilar är yttterligare en jättebra lösning, eller kanske hellre en el- Vätgas pluginhybrid som på batterier kan gå 5-7 mil och för längre resor tankas med vätgas som genererar el endera via en ottomotor med generator, eller genom en bränslecell. Något som jag glatts åt är den pelletseldade Stirling-el hybrid som byggts och provkörs i värmland.
Givetvis måste transporterna reduceras och bli smartare, exempelvis genom att planera samhället så att man kan bo på cykelavstånd till jobbet, gärna i småstäder, istället för att som nu bilpendla 90 minuter åt varje håll från förorten till innerstaden.
Långväga transporter måste läggas om från Landsväg till Järnväg och sjöffart så att de dynamiska lastbilarna används där de är bäst, i slutet på transportkedjan, istället för att användas ineffektivt på långa landsvägsrullningar.
sprithitler
Chefen

Återvänd till Ljugarbänken