Nikenik skrev:Gjorde så när jag började att jag laddade ner flera gigabyte med e-böcker om survivalism, överlevnad och liknande. Men det blev för mycket och kände inte jag hittade något nyttigt eller lärde mig något vettigt.
Varenda kotte och hans moster har skrivit en lista eller gratis e-bok och lagt ut på nätet. Mycket av det är på "amerikanska" med tips på hur man gör hemmagjorda spikmattor och lägger ut i trädgården för att hålla grannar borta och vilka vapenkalibrar som passar bäst att gömma vart i huset.
Min poäng är att många av dessa böcker är skrivna av självutnämnda experter som aldrig varit i närheten av vad dom pratar om. Bättre kolla upp litteraturtråden och kanske fråga om vilka "riktiga" böcker, inte gratis e-böcker, som är värda att läsa.
Polarbear skrev:Ta ryggan och gå ut i skogen, survivalism och psyke går inte att läsa sig till.
Aftersearch skrev:Som alla ämnen är kunskap en stor fördel oavsett vad du vill pyssla med. Att inte dra nytta av andras förmedlade kunskap är bara dumt. Det utesluter inte vikten av att tillämpa kunskaperna sedan. Men att tex gå ut i skogen på vandring utan att ha en susning om hur man gör upp eld, bygger bivack mm bäddar knappast för en trevlig erfarenhet man vill göra om.
Druid skrev:Håller inte riktigt med dig. I
Ingen(?) dör av en vecka i svensk skog från vår till höst även om man har noll koll.
Man kanske fryser, skiter ner sig, bränner sig, skär sig och blir utskrattad av skogsmullegruppen men det blir en jäkligt snabb inlärningskurva
och den sitter betydligt bättre än något du hittar i en bok.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst