Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 okt 2018, 18:09 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Problemet som jag ser det med Sveriges "klappa sig på bröstet mentalitet" är att vi bara flyttar på utsläppskällan. Dvs land B tar över produktionen av produktionen "x" då Sverige inte har råd eller klarar av uppställda miljömål. Då Sverige ligger i framkant vad det gäller rening så framför jag en "fördom" att land B inte har samma krav på sig o utför tjänsten till ett lägre/smutsigare pris. Vad blir då vinsten med mitt antagande?

För Sveriges del. Förlorade jobb.
För land B . Nya jobb.

Summa sumarum IOM att Globalister o miljövänner går hand i hand så är det ett nollsummespel vad det gäller miljön då utsläppspunkten flyttats. Dock med en brasklapp att land B kanske inte har lika höga krav vad det gäller rening....?

Bara en fundering eller två.... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 okt 2018, 19:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
EssBe skrev:
Betyder detta att du är OK med att jag fortsätter "predika" för minskade utsläpp av växthusgaser?

Siden Blondie allerede har sagt at hun ignorerer deg så undrer jeg på hva som ligger bak denne formuleringen? Synes det er en morsom catch 22, men kanskje ikke helt redelig i debatten? Svarer hun kan du le av at hun ikke holdt seg til sitt ord om å ignorere deg og svarer hun ikke så blir det din konklusjon?

Forøvrig synes jeg kritikken er legitim. Det slås ned på våpendiskusjoner om hva som er best på jakt fordi våpendiskusjoner er uønsket. Samtidig forsvarer du bruk av ricin for å ta livet av andre. Om jeg la ut mine Alamo planer for forsvar eller hevn fra etter døden, synes du da det ville være innenfor? Tenker ikke på ricin men følgene blir det samme.

Er det å bruke facepalms og memes for å latterliggjøre meningsmotstandere innenfor om man ikke ønsker polarisering?

Resten av det siste innlegget ditt for stå for seg selv, men i lys av postehistorikken din og det vi kan anta om din person på bakgrunn av det (vet gjør vi jo ikke, vi kan bare anta), så ville det være morsomt å forsøke å rive det litt i filler og le litt. Det skal jeg la vær, siden det ville være både personangrep (ansvarliggjøring) og lite konstruktivt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 okt 2018, 20:34 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Min uppfattning är att vi här i Sverige tror att om vi gör rätt så kommer allt att bli bra, globalt, trots att våra föroreningar är högst obetydliga globalt sett. Vi är trots allt ganska få och har redan gjort stora insatser för att minska våra avtryck på miljön. Det som händer när vi tycker att vi ska bli ännu bättre är att vår ekonomi förstörs, medan de som fortsätter att skita ner på hög nivå tjänar storkovan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 okt 2018, 21:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det har varit mycket off topic i tråden. Och jag är själv skyldig till en del. :smack:

Generella frågor om vad som är tillåtet eller inte på forumet, generella synpunkter och svar på sådant bör INTE framföras i tråden. Vill du ha svar på sådant, starta en ny tråd på annan plats, om en lämplig tråd inte finns redan, eller anmäl inlägg som du anser behöver modereras, gärna med en kortfattad beskrivning av varför du anmäler.

Det är möjligt att tråden kommer att rensas så småningom. Då kommer allt, de senaste sidorna, som inte har tydlig koppling till trådens ämne att försvinna. Kolla gärna om där finns något du skrivit som du inte vill skall tas bort utan som bör hamna i en egen tråd.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 okt 2018, 21:49 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Det där med att Sverige är så bra, på pappret, och att det inte spelar nån roll om vi blir lite bättre. Det stämmer att vi exporterat en hel del utsläpp genom att saker produceras på annan plats men det börjar dyka upp statistik som tar med det. Jag vet inte om utlokaliserad produktion är med i den här statistiken som visar att vi gjort av med vår andel av jordens resurser i början av april i år. Oavsett om statistiken inkluderar importgods framstår vi inte som några föredömen jämfört med många andra länder.

Sen det med att göra något bättre än vi redan försöker göra. Är det inte bra att något land visar att det går att leva ganska ok, kanske inte bäst i världen, men helt ok, fast man sänker och fortsätter sänka sin belastning på världens resurser? Nån måste gå i bräschen och vi har det väl så pass bra att vi kan vara det landet?

Men det är väl som slasken skrev, våra politiker (runt om i världen) kommer inte att göra tillräckligt mycket tillräckligt tidigt så det går illa ändå, om klimatproblemen är sanning. Är klimatproblemen inte problem så blir allt fint, är de problem behöver man som enskild göra något för att förbereda för sig och de sina, hur gör man det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 okt 2018, 22:00 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Urd skrev:
Problemet som jag ser det med Sveriges "klappa sig på bröstet mentalitet" är att vi bara flyttar på utsläppskällan. Dvs land B tar över produktionen av produktionen "x" då Sverige inte har råd eller klarar av uppställda miljömål. Då Sverige ligger i framkant vad det gäller rening så framför jag en "fördom" att land B inte har samma krav på sig o utför tjänsten till ett lägre/smutsigare pris. Vad blir då vinsten med mitt antagande?

För Sveriges del. Förlorade jobb.
För land B . Nya jobb.

Summa sumarum IOM att Globalister o miljövänner går hand i hand så är det ett nollsummespel vad det gäller miljön då utsläppspunkten flyttats. Dock med en brasklapp att land B kanske inte har lika höga krav vad det gäller rening....?

Bara en fundering eller två.... :notme:


Ja, detta är helt klart ett problem. Jag misstänker att en "Klimat-deklaration" av all import från utanför EU, med extra CO2e-tull, är enda sättet att komma tillrätta med det. Kan hanteras med höga schablonvärden per vikt för olika typer av varor. Kanske särskilt hög CO2e-tull från länder som inte deltar i avtal om minskade utsläpp, eller som inte klarar målen? Om någon importör vill minska tullen så får de övertygande visa varför. Troligen bara möjligt för mycket stora importörer.

Jag är dock osäker på vad du menar med att "globalister och miljövänner går hand i hand." Det är inte mitt intryck alls. Googlar man "importerade koldioxidutsläpp" får man många träffar som visar att detta är ett uppmärksammat problem.

SCB har rent av en YouTube-video om detta:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... o/utslapp/

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: fre 05 okt 2018, 01:43 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Länk till app för att kolla klimatavtrycken på mer personlig nivå. (Fast jag lyckades inte hitta den via mobilen.)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vattenfall.otf&showAllReviews=true

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 18:33 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 28 sep 2018, 18:32
Inlägg: 2
Extrema väderhändelser är bara extrema väderhändelser. Det är först när man börjar föra statistik över vädret som det "blir" klimat. Men med ett varmare klimat blir det "mer väder" eftersom det är mer energi i atmosfären. Jetströmmar blir intensivare och ger häftigare svängningar. Kan vara åt det kallare hållet också ibland. :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 22:26 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 21:16
Inlägg: 37
Är detta verkligen något att trada om på hela 14 sidor i ett ett survivalist forum?
Alla som har en IQ över 85 fattar att det vi släpper ut har en negativ påverkan på våran planet!
Herre jävlar alltså!!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: mån 08 okt 2018, 11:55 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
Det hänger väl snarare på hur indoktrinerad man är?

Själv tror jag på att klimatet går i cykler som styrs av solen, var vi befinner oss och i vilket läge (planeten).

1976 när jag gick i första klass så sa min skolfröken att ”-om 25 år kommer vi att kunna odla vindruvor i södra sverige” och si så blev det. På den tiden var det ingen som pratade om global uppvärmning utan helt enkelt cykler vilket jag ville framhäva med mitt förra inlägg också men som blev borttaget antagligen för att ingen begrep vad jag egentligen menade?

Min gamla skolfröken sa också att vi efter det kommer att gå in i en ny istid, dvs att det blir varmare innan det blir smällkallt.

Den gamla skolan visste dylikt medan den nya skolan mest verkar ha drabbats av historieförvanskning och amnesi.

Global warming fenomenet började uppträda i början på 1990 talet och innan dess var det inte mycket snack om saken mer än att man ska vara rädd om naturen i största allmänhet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: mån 08 okt 2018, 12:44 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det mäts exakt hur solens instrålning förändras. De senaste decennierna har det varit en svag minskning. Ändå har det blivit varmare. I senaste IPCC-rapporten går de i detalj igenom en massa olika naturliga förändringar och anger hur mycket de har påverkat klimatet. Och de konstaterar att enda förklaringen till den observerade globala uppvärmningen är mänsklig aktivitet. Främst utsläpp av växthusgaser.

Tidigare har säkert jordens "wobbel" i sin bana runt solen utlöst istider och mellanistider. Men det verkar inte vara det vi ser idag.

Att jorden blir varmare av mer CO2 i atmosfären har.varit känt i mer än 100 år. Och var känt på 70 talet också. Men då var uppvärmningen inte lika tydlig som den är idag.

Man eldade då (och tidigare) en hel del olja med svavel. Det hade en tillfällig regional nedkylande effekt som maskerade en del av uppvärmningen på grund av mer CO2. När vi slutade släppa ut så mycket svavel, men fortsatte släppa ut CO2, försvann den maskerande effekten och temperaturen steg snabbt.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: mån 08 okt 2018, 22:31 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
tja, norden är ändå dömt, , snart borde det komma en ny istid, kilometertjockt med is, totalt ömöjligt för allt utom isbjörnar att leva norr om alperna

med lite tur kommer växthuseffekten rädda oss från detta, så jag klimatkompensar för måånga många elbilar med mina surdieslar


under många år så var ju den kommande istiden klimathotet som alla var rädda för

jag skiter i vilket snart, tar ingen tag i grundproblemen med att det är på tok för mycket befolkning på jordklotet kommer ändå inget att fungera
hela ekosystem kommer gå åt helvete, mycket att det som räddat olika arter har varit att det funnits olika ställen där dom levt, och att dom kunnat flytta sig till viss del,, nu är det så djävla mycket folk överallt att det inte funkar och många arter finns bara kvar på några få ställen, med massa människor ivägen

jag hoppas att moder natur slår tillbaka, typ 75% dödlig influensa eller likanande
25% kvar skulle dämpa miljöhoiten ordentligt
hm, kanske 5-10% skulle räcka, , men kommer dom lära sig att inte okupera hela jordklotet igen?

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 12:21 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
slasken skrev:
tja, norden är ändå dömt, , snart borde det komma en ny istid, kilometertjockt med is, totalt ömöjligt för allt utom isbjörnar att leva norr om alperna

med lite tur kommer växthuseffekten rädda oss från detta, så jag klimatkompensar för måånga många elbilar med mina surdieslar


under många år så var ju den kommande istiden klimathotet som alla var rädda för

jag skiter i vilket snart, tar ingen tag i grundproblemen med att det är på tok för mycket befolkning på jordklotet kommer ändå inget att fungera
hela ekosystem kommer gå åt helvete, mycket att det som räddat olika arter har varit att det funnits olika ställen där dom levt, och att dom kunnat flytta sig till viss del,, nu är det så djävla mycket folk överallt att det inte funkar och många arter finns bara kvar på några få ställen, med massa människor ivägen

jag hoppas att moder natur slår tillbaka, typ 75% dödlig influensa eller likanande
25% kvar skulle dämpa miljöhoiten ordentligt
hm, kanske 5-10% skulle räcka, , men kommer dom lära sig att inte okupera hela jordklotet igen?


WORD! Faktiskt.

Det pratas om svunna civilisationer och den stora översvämningen som dränkte klotet i andra forum så med det sagt så tror jag att vår påverkan är obefintlig. Moder jord tar själv hand om problemet när det anses dags.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 13:40 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det här med att man förr var rädda för en ny istid är ett exempel på falsk propaganda från klimatskeptiker.

Denna falska propaganda finns väl beskrivet, och isärplockad, bland annat här:
http://scienceblogs.com/gregladen/2013/ ... d-kirtley/
https://skepticalscience.com/ice-age-pr ... ediate.htm
https://arstechnica.com/science/2016/06 ... g-ice-age/



Samanfattning:
På 70-talet var mycket riktigt några forskare oroliga för att mycket kraftigt ökade framtida utsläpp av svaveloxider från smutsig olja skulle kunna leda till en nedkylning. Och det hamnade i media. Men huvuddelen av forskarna var redan då mer oroliga för en global uppvärmning och/eller ifrågasatte att effekter av utsläpp av svaveloxider skulle kunna vinna över effekter av utsläpp av CO2. Detta avspeglas tydligt i vad forskarna publicerade då.

Det infördes, världen över, krav på rening av avgaser och olja/bränslen och den kraftiga ökningen av utsläpp av svaveloxider uteblev. Det blev istället en kraftig minskning av svaveloxider i atmosfären. Något som avspeglas i diagram över global medeltemperatur.

Syftet med denna propaganda idag är troligen att försöka påskina att om forskarna hade helt fel på 70-talet, varför skulle vi lita på dem nu?

Men forskarna hade inte fel... :smack:

Men fortfarande sprids denna myt, till och med på detta forum.

Ett exempel på hur denna myt sprids är denna facebook-mem med två omslag från Time Magazine:

Bild

Det vänstra omslaget är fejk. Det är från 2007 och ser egentligen ut så här:

Bild

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 13:46 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Polarbear skrev:
Det pratas om svunna civilisationer och den stora översvämningen som dränkte klotet i andra forum så med det sagt så tror jag att vår påverkan är obefintlig. Moder jord tar själv hand om problemet när det anses dags.


Låter intressant. Har du någon länk?

Det med stora globala översvämningar och försvunna civilisationer har varit uppe tidigare i denna tråd. Då hänvisades det till att göra en bildsökning på google. Men det var inte särskilt relevanta bilder som kom fram, när man läste texterna om vad bilderna faktiskt förställde.

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet