Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 15:28 
Polarbear skrev:
Det pratas om svunna civilisationer och den stora översvämningen som dränkte klotet i andra forum så med det sagt så tror jag att vår påverkan är obefintlig. Moder jord tar själv hand om problemet när det anses dags.


Vad skönt att höra. Man har lust att sjunga halleluja.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 16:21 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Moder jord tar nog hand om alla bekymmer med tiden, men vi är på ett survivalistforum så vi vill ju survive... Annars är det bara att köra på, luta sig tillbaka och se på när världen brinner. Ingen är orolig för jorden, det är jordens förmåga att hysa mänskligt liv och någon form av civilisation som oroar.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 20:53 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
EssBe skrev:
Polarbear skrev:
Det pratas om svunna civilisationer och den stora översvämningen som dränkte klotet i andra forum så med det sagt så tror jag att vår påverkan är obefintlig. Moder jord tar själv hand om problemet när det anses dags.


Låter intressant. Har du någon länk?

Det med stora globala översvämningar och försvunna civilisationer har varit uppe tidigare i denna tråd. Då hänvisades det till att göra en bildsökning på google. Men det var inte särskilt relevanta bilder som kom fram, när man läste texterna om vad bilderna faktiskt förställde.


Fördjupa dig i arkeologen Graham Hankook antingen via hans dokumentärer som finns på youtube eller på nätet. Mycket intressant och vetenskapligt grundat på fasta bevisgrunder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 21:12 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Polarbear skrev:
Fördjupa dig i arkeologen Graham Hankook antingen via hans dokumentärer som finns på youtube eller på nätet. Mycket intressant och vetenskapligt grundat på fasta bevisgrunder.


:hm: Vi har uppenbarligen en smula olika syn på vad som menas med "arkeolog", "dokumentär", "vetenskapligt grundat" och "fasta bevisgrunder."

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 21:24 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
klimatet har alltid varit ett hot mot människan, utan det människan kan tillverka så är döden från ögonblickligen till en långsam svält eller frysen, för många satällen

människan har visat sin överlevnadsförmåga många gånger, att leva i kyla, och värme, även överleva i rymden med hardcore förberedelser

människan påverkar sin omgivning, betydligt mer dom sista hundratalet år
men eftersom mänskligheten inte kan samarbeta så kommer vi inte sluta med saker som ändrar miljön runt om oss innan det är , kanske för sent, kanske vi överlever något som borde kommit, ex istider, sjukdommar eller kosmiska dumheter

en del av jorden kan få fördelar av en ändrad miljö, men det mesta troligen sämre eftersom djur och natur inte kan anpassa sig till ändrade förhållanden, dom kan inte heller flytta numera då det är en djävla massa människor som gjort om planeten till sin fördel, eller kanske nackdel

men det är skit samma, i forumets inrikting borde vi istället fokusera på hur vi förbereder oss för det vi tror vi behöver förbereda oss för, det är olika för olika personer,
med stor sannolikhet så hjälper inte det heller i det långa loppet, men det skiter jag i för då kommer jag göra ändå, sannolikt före det går riktigt åt helvete
om inte så kan man spara en gyttorps röd

för min del så borde politikerna ta tag i överbefolningen först, inget kul att göra, men med lite tur tar naturen hand om det själv, det brukar hända överallt där djur är för för många
svält sjukdommar

jag förbereder mig lite för småsakerna, sedan får ni göra vad ni känner för ..

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 22:27 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
EssBe skrev:
Polarbear skrev:
Fördjupa dig i arkeologen Graham Hankook antingen via hans dokumentärer som finns på youtube eller på nätet. Mycket intressant och vetenskapligt grundat på fasta bevisgrunder.


:hm: Vi har uppenbarligen en smula olika syn på vad som menas med "arkeolog", "dokumentär", "vetenskapligt grundat" och "fasta bevisgrunder."


Det är i historia man hittar lösningen och svaren eftersom att den alltid upprepar sig. Antagligen för att man låter dig hänföras av andras vilja och inte sin egen.
Allt går i cykler helt enkelt.
Eller som man säger ’preparatus survivet’.

Oavsett människans klimatpåverkan eller inte så är det få saker vi som individer kan göra för att styra klimatet enligt min mening då därför försöker jag inte heller göra det.
Den dagen jag tar TIME som faktahäfte har nog aldrig funnits och kommer aldrig att finnas men visst var och en är salig på sin egen tro.

Med det känner jag mig klar med den här tråden. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 22:56 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
+1 på den Peppar.

Peppar skrev:
Moder jord tar nog hand om alla bekymmer med tiden, men vi är på ett survivalistforum så vi vill ju survive... Annars är det bara att köra på, luta sig tillbaka och se på när världen brinner. Ingen är orolig för jorden, det är jordens förmåga att hysa mänskligt liv och någon form av civilisation som oroar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 12:19 
Polarbear skrev:

Med det känner jag mig klar med den här tråden. :)


Menar du allvar? En länk och lite klyschor....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 12:45 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Visst finns det många hot som det är rimligt att som prepper försöka förbereda sig på.

Jag blir dock mer och mer övertygad om att många av dessa hot är en direkt följd av klimatförändringen vi orsakat/orsakar genom vår konsumtion. Eller att klimatförändringen gör redan existerande hot mycket allvarligare.

Detta kan gälla allt från krig och framtida enorma flyktingströmmar till missväxt och nya sjukdomar. Religiös extremism och terrorism. Social oro och sammanbrott av viktiga samhällsfunktioner. Skogsbränder och vattenbrist.

Visst är överbefolkningen ett allvarligt problem. Men det är inte de många fattiga som orsakar/orsakat den globala uppvärmningen. Det är de få rika som genom sin höga konsumtion varit/är orsaken. Det inkluderar oss i Sverige. Men det hela blir naturligtvis väldigt mycket värre av att en stor del av de många fattiga håller på att få det bättre och strävar efter att öka sin konsumtion för att få det lika bra som vi har det. Och lyckas med det.

Det enda jag kan komma på som kan vända detta, utan en farsot eller ett världskrig som dödar huvuddelen av mänskligheten - i första hand vi rika, är om det går att visa att det är möjligt att skapa ett gott och rikt samhälle som människor vill leva i, men som inte är gott och rikt på bekostnad av naturen, klimatet eller andra människor. Det innebär förmodligen att "rik" inte längre kan likställas med hög konsumtion på samma sätt som idag.

Jag inbillar mig att denna omsvängning i någon liten mån pågår på en del håll, även om det inte är så uttalat. Om detta är möjligt eller rimligt vet jag inte. Eller bara naivt? Men jag vet att det är VÄLDIGT mycket bättre och hoppingivande än något annat jag hört någon föreslå.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 18:36 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
År 2 skrev:
Polarbear skrev:

Med det känner jag mig klar med den här tråden. :)


Menar du allvar? En länk och lite klyschor....


Ja faktiskt!

Jag är snart 50 bast och har en son på strax över ett. Tala gärna om för mig var jag ska bränna mitt krut?

Jag är trots att runt trettio år passerat sedan det börjades tjata i ämnet fortfarande ganska övertygad om att det jag fick lära mig ifrån början är det mest vettiga alternativet.

Jag var med från start och innan dess. Var du?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 18:45 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
@ mod

inga personliga påhopp tack, det finns en hel värd som behöver dom bättre ;)

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 18:56 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
slasken skrev:
@ mod

inga personliga påhopp tack, det finns en hel värd som behöver dom bättre ;)


Tack.

(Bara för att)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 apr 2019, 09:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Klimathotet... Lögn

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 apr 2019, 17:03 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Här är en artikel skriven av Lennart Bengtsson som är professor i dynamisk meteorologi.
Texten är väldigt positivt skriven gällande klimatet och våra utsläpp i Sverige.
Vet någon här om snubben är helt yr eller det som skrivs är sant. Om det är som han skriver så finns det ingen anledning till oro eller klimatångest för oss Svenskar.
Och att lägga massa pengar på att minska utsläpp i vårat Sverige känns helt onödigt.

https://detgodasamhallet.com/2019/03/05 ... more-15237

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 04 apr 2019, 18:57 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
den var småintressant att läsa

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet