Arctic Fox skrev:Jag läser flera som menar att det inte går att ockupera mark med vapenmakt för då kommer minsann grannarna med bössor och tar över den marken. Men då har ju grannarna precis gjort det som ni sa inte gick att göra?
EssBe skrev:Arctic Fox skrev:Jag läser flera som menar att det inte går att ockupera mark med vapenmakt för då kommer minsann grannarna med bössor och tar över den marken. Men då har ju grannarna precis gjort det som ni sa inte gick att göra?
Du kan göra anspråk på mark genom att du råkar bo på eller vid marken. Oavsett om du är ensam eller många i grupp. Oavsett om du bott där länge eller är nyanländ utan lokalkännedom.
Det är troligen mer sannolikt att du kan försvara dina anspråk på mark om du är del av en stor grupp än om du är ensam.
En nyanländ utomstående har ingen aning om vem som gör anspråk på vilken mark, baserat på vad de redan bofasta grannarna och markägarna hävdar och kommit överens om. Och kanske till och med kan styrka med gamla fastighetsgränser. Det innebär att nyanlända utomstående hotar äganderätten för alla redan befintliga markägare.
Hot mot äganderätten är en VÄLDIGT bra grund för att bilda en stor grupp med hög kapacitet att utöva våld mot en mindre grupp, eller individer, som utpekas som ursprung till hotet.
tiwaz skrev:Om man tror att man kan ockupera mark gör man det nog lätt för sig. i byarna känner folk varandra, försök ockupera en mark som någon annan äger, men bli inte förvånad om det plötsligt står 70 man med hagelbrakare o studsare utanför dörren...
Mosi skrev:Bondesamhället var dödsdömt redan för flera hundra år sedan. När den genomsnittliga bonden har 4st barn och gården bara räcker för att försörja 1st familj, inte 4st, och all annan odlingsbar mark redan är upptagen.
Dessutom uppstår snabbt problemet med kortsiktiga lösningar, om man i hunger slaktar ut alla gårdens hästar, så finns det inget dragdjur för att driva gården året efter. Ungefär som att koka gröt på utsädet.
EssBe skrev:klipp
Det är märkligt. En del tycks tro att när centralsamhället brakar samman så öppnas det helt nya möjligheter och det blir enklare och friare att göra som man vill och att flytta på sig och förändra sin roll och position i samhället.
Jag tror det blir precis tvärtom. Det blir mindre frihet, mer tvång och mycket svårare att förbättra en redan utsatt belägenhet om man saknar grundläggande resurser. Mark. Verktyg. Kunskap. Arbetskraft. Det enda som det med säkerhet blir överflöd av i händelse av ett sammanbrott är okunnig hungrig billig arbetskraft. De som har möjlighet kommer självklart att exploatera detta. Det är inte ondska. Det är antingen det eller att bli utnyttjad och exploaterad själv. Det är inte ett nollsummespel. Det är ett spel med en negativ summa av alla möjliga spelutgångar. Det handlar inte längre om att fördela ett överskott utan om att fördela ett underskott. Iaf tills förhållanden börjar stabiliseras.
Det är en bidragande orsak till varför jag preppar och varför jag äger odlingsbar mark redan idag. Och redan har ett litet lager med verktyg och odlar för husbehov. Jag ser det som väldigt viktiga resurser i framtiden. Resurser som kan innebära liv eller död. Och som jag är beredd att kämpa för att behålla.
Zombie skrev:Visst öppnas det nya möjligheter och visst blir det enklare och friare att göra som man vill och förändra sin roll och position i samhället. ...
EssBe skrev:Anser du att det är intressant att med våld kunna ockupera mark några dagar så har du helt rätt.
Annars behöver du nog beakta grannar och redan befintliga markägare i närheten. De anser troligen att de har mer rätt till marken än vad utomstående har. Men hys ingen oro. De behöver troligen hjälp med att odla sin mark med manuella metoder. Troligen är de villiga att låta dig hjälpa till mot mat för dagen och kanske en liten, liten åkerplätt för egna odlingar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Statare
Eller se till att ha stöd av en större och starkare grupp än vad lokalbefolkningen utgör. Exempelvis be om hjälp från Staten, om den existerar. Eller från någon krigsherre/rövarbaron med en rörlig styrka, som du är villig att betala regelbunden tribut till, som tack för hjälp att hävda dina anspråk gentemot lokalbefolkningen.
Det är märkligt. En del tycks tro att när centralsamhället brakar samman så öppnas det helt nya möjligheter och det blir enklare och friare att göra som man vill och att flytta på sig och förändra sin roll och position i samhället.
Jag tror det blir precis tvärtom. Det blir mindre frihet, mer tvång och mycket svårare att förbättra en redan utsatt belägenhet om man saknar grundläggande resurser. Mark. Verktyg. Kunskap. Arbetskraft. Det enda som det med säkerhet blir överflöd av i händelse av ett sammanbrott är okunnig hungrig billig arbetskraft. De som har möjlighet kommer självklart att exploatera detta. Det är inte ondska. Det är antingen det eller att bli utnyttjad och exploaterad själv. Det är inte ett nollsummespel. Det är ett spel med en negativ summa av alla möjliga spelutgångar. Det handlar inte längre om att fördela ett överskott utan om att fördela ett underskott. Iaf tills förhållanden börjar stabiliseras.
Det är en bidragande orsak till varför jag preppar och varför jag äger odlingsbar mark redan idag. Och redan har ett litet lager med verktyg och odlar för husbehov. Jag ser det som väldigt viktiga resurser i framtiden. Resurser som kan innebära liv eller död. Och som jag är beredd att kämpa för att behålla.
Återvänd till Överlevnadstänkande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst