Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 00:03 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
oldie skrev:
Jag tycker att hela diskussionen med utgångspunkt i Sveriges roll är totalt meningslös. Vår del av påverkan på klimatet är så liten att jag skulle vilja kalla den betydelselös. Något som man tydligen inte (av PK-skäl?) får beröra är överbefolkningen som påverkar mycket mera än vad vi vill erkänna. Många nya människor som vill ha samma levnadsstandard som Europa/Nordamerika osv gör förstås att systemet ansträngs mycket mer än vad våra besparingar för klimaträddning kan göra.
Min åsikt är att barnbegränsning i de länder vars befolkning ökar snabbast är den enda rimliga vägen för att ge både klimatet och jordens möjlighet till matproduktion för alla en chans. Hur den begränsningen ska gå till har jag inte en aning om.


Därför gäller det att vi som är rika och har kunskaper, vilja och resurser försöker visa på ett sätt att leva som är uthålligt. Och attraktivt. Vår insats har i sig globalt en mycket liten effekt. Men kan vi visa på ett uthålligt sätt att ha välstånd så är det något som kan spridas. Liksom att vi visar en vilja och förmåga att försöka överleva. Det är där våra trevande insatser är avgörande. Och som förebild, eller bara som demonstrerad möjlighet, kan få mångdubbelt större betydelse. Om inte vi kan göra det, vem skulle då göra det?

Det finns nog inget annat alternativ som är värdigt. Inte vad jag kan se. Allt annat är att visa att man förtjänar förakt och avsky. Att man saknar värde för världen och andra eller att man rent av skulle vara mer värd som död. Att man är ett primitivt djur utan mer mental förmåga att övervinna sina mest primitiva skadliga instinkter än en amöba. :hm:

Sedan är jag osäker på om det kan lyckas. Kanske delvis? Men att inte ens försöka vore fruktansvärt.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 10:50 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Lista över några städer i Kina med en befolkning mindre än Sveriges.
Stad Befolkning
Dongguan 8 220 207
Nanjing 8 003 744
Chongqing 7 457 600
Chengdu 7 415 590
Foshan 7 194 311
Hongkong 7 100 000
Xi'an 6 501 190
Shenyang 6 255 921
Hangzhou 6 241 971

Om Sverige inte behöver göra något för att vi är så få kan varje stad i listan ovan säga samma sak. Orimligt. Även vi behöver göra vad vi kan i relation till de resurser vi har. Gör vi det kan andra göra vad de kan i förhållande till sina resurser. Är det ok om den rikaste promillen av Sveriges befolkning får fördelar jämfört med resten av befolkningen bara för att de är få?

Gällande barn i barnrika länder så gör en svensk av med ca 4 ggr så mycket resurser som en u-landsmänniska https://www.overshootday.org/newsroom/c ... hoot-days/. Så länge vi skaffar två barn per par är det därför orimligt att gny så länge de skaffar färre än 8.

Kanske dags att sluta peka finger och att varje samhälle städar framför egen dörr så gott de kan. Själv försöker jag men lyckas halvdant, samtidigt undviker jag att peka finger.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 11:38 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Om vi visste att "de andra" gjorde lika mycket som vi kanske det skulle vara lättare att acceptera. Tyvärr fungerar det inte så. Vad gäller barnafödande så är ju ett sätt för de som nu bor i de länder som har många barn att migrera till länder med högre levnadsstandard med alla sina barn som då vill ha samma standard som övriga i landet, dvs man gör ett större klimatavtryck per person än i sitt ursprungsland. Detta märks förstås extra mycket i nordliga länder med stora behov av uppvärmning av bostäder och ofta långa avstånd mellan befolkningscentra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 13:37 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Grisfarmarn skrev:
Det kan ju vara värt att anta en lätt skeptisk position mot vem som helst som med säkerhet anser sig kunna förutsäga utvecklingen i ett multivariabelt scenario... just sayin´....


Jag menar inte att inte att de växthusgaser vi människor släpper ut inte påverkar klimatet, allt påverkar rimligtvis klimatet. Det finns dock alltid en risk att vara för tvärsäker i sin prediktion om framtiden. Jag köper gärna argument såsom "allt tyder på" eller "det mesta pekar på" etc. Fenomen som t ex istider påverkas ju, om jag förstår det rätt, av andra faktorer än andelen koldioxid i atmosfären?

Låt oss anta att jorden värms upp och polarisarna smälter till största del(Antarktis och Grönland) Då skulle en massa is skickas ut i haven och kyla ner dessa varpå vi skulle kunna uppleva en lång period med ytterst svala hav som då i större utsträckning än vi är vana vid täcks av havsis. Denna is reflekterar i sin tur väldigt mycket mer av den instrålade energin (albedo) varpå mindre energi ackumuleras på jorden under en tid. Rent praktiskt skulle detta kanske innebära en lång och kall period framöver, kanske tusentals år? Summan blir ju dock densamma, att vi genom extremt användande av fossil energi höjt havsnivån och "pajat vår nisch" etc...

Eller?

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 14:39 
oldie skrev:
Om vi visste att "de andra" gjorde lika mycket som vi kanske det skulle vara lättare att acceptera. Tyvärr fungerar det inte så. Vad gäller barnafödande så är ju ett sätt för de som nu bor i de länder som har många barn att migrera till länder med högre levnadsstandard med alla sina barn som då vill ha samma standard som övriga i landet, dvs man gör ett större klimatavtryck per person än i sitt ursprungsland. Detta märks förstås extra mycket i nordliga länder med stora behov av uppvärmning av bostäder och ofta långa avstånd mellan befolkningscentra.


Vilka siffror/ källor bygger du dina antaganden på?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 16:55 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Grisfarmarn skrev:
Jag menar inte att inte att de växthusgaser vi människor släpper ut inte påverkar klimatet, allt påverkar rimligtvis klimatet. Det finns dock alltid en risk att vara för tvärsäker i sin prediktion om framtiden. Jag köper gärna argument såsom "allt tyder på" eller "det mesta pekar på" etc. Fenomen som t ex istider påverkas ju, om jag förstår det rätt, av andra faktorer än andelen koldioxid i atmosfären?


Nja. Koldioxid spelar en mycket stor roll vad gäller istiders kommande och gående. Men inte alltid som utlösande faktor. Men om något påverkar energibalansen, så kan det påverka temperaturen i haven. Värms haven så släpper de ut koldioxid till atmosfären. Kyls haven tar de upp koldioxid från atmosfären. Det kan verka som en mycket kraftfull "förstärkare" av andra faktorer. Utan den förstärkande effekten från koldioxid så är jag osäker på om det skulle vara särskilt stora svängningar. Förändringar av istäcken och moln är andra mekanismer som kan påverka på liknande sätt och även varandra.

Grisfarmarn skrev:
Låt oss anta att jorden värms upp och polarisarna smälter till största del(Antarktis och Grönland) Då skulle en massa is skickas ut i haven och kyla ner dessa varpå vi skulle kunna uppleva en lång period med ytterst svala hav som då i större utsträckning än vi är vana vid täcks av havsis. Denna is reflekterar i sin tur väldigt mycket mer av den instrålade energin (albedo) varpå mindre energi ackumuleras på jorden under en tid. Rent praktiskt skulle detta kanske innebära en lång och kall period framöver, kanske tusentals år? Summan blir ju dock densamma, att vi genom extremt användande av fossil energi höjt havsnivån och "pajat vår nisch" etc...

Eller?


Om plötsligt all polaris skulle hamna utspridd i haven så tror jag nog att det skulle ha en kraftigt avkylande effekt. Men jag tror att den främsta effekten, utöver 60(?) meter högre havsyta, vore att isen snabbt smälter på grund av det varma havsvattnet och att jordens totala albedo plötsligt faller och jordklotet snabbt börjar suga upp mycket mer solstrålning. Förmodligen skulle också havsströmmar och biologin i haven påverkas kraftigt. Jag har dock inte räknat på hur mycket det skulle påverka den genomsnittliga temperaturen i haven. Men det är fullt möjligt att räkna ut ganska exakt.

Men det är inte det vi ser idag. Vi ser istället ett hyfsat jämnt, men ökande, flöde av vatten och is från glaciärer som rinner ut från Grönland och Antarktis. Och en långsam höjning av havsytan. Och ett varmare hav. Samtidigt minskar havsisarna i omfång, särskilt sommartid vid Nordpolen, vilket lokalt kraftigt ökar hur mycket solstrålning som absorberas istället för att reflekteras. Vintertid kan det vara mer havsis runt Antarktis på grund av ökade volymer sötvatten och is. Den isen smälter bort på sommaren.

Det finns, som tur är, en inneboende tröghet i klimatet. Och det beror till stor del på haven och polarisarna. Det tar tid och går åt energi att smälta is och att värma vatten. Och det tar tid och frigör energi när is fryser eller vatten kyls. Detta tar klimatforskarna hänsyn till i sina klimatmodeller.

Ofta hör man om hur klimatet eller havsytan beräknas påverkas till 2100. Men det slutar inte där. Det är bara början. De utsläpp av växthusgaser som vi redan gjort fortsätter påverka energibalansen i många tusen år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_inertia

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: fre 08 feb 2019, 22:35 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Koldioxid som frigörs när haven värms är en faktor som kan verka som förstärkning av andra saker som ökar energibalansen till över 1,0. Alltså som minskar utstrålningen eller ökar instrålningen och därmed leder till uppvärmning av jordklotets yta, atmosfär och hav.

En annan faktor som också kan verka som förstärkning, och ytterligare förvärra energibalansen, är när permafrost tinar och tjocka lager av tidigare djupfrysta växter börjar ruttna och brytas ner. Det frigörs då mycket metan som på kort sikt är en mycket kraftfullt verkande växthusgas. Det bubblar redan ur marken på många håll där det tidigare var permafrost.

Sju minuter sansad beskrivning av "Metanbomben" och hur vi kan påverka hur allvarlig den blir:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 18:12 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Såg häromkvällen filmen Day after tomorrow "2004" som tar upp klimataspekten ur ett Hollywood perspektiv. Där vart lösningen o fly söderöver mot Mexico. Tur att inte Trump hunnit bygga muren då!

Kontentan av mitt svammel är att vi säkerligen står för omvälvande förändringar i vår livstid.
Frågan är nog bara om vi befinner oss på rätt planhalva när det börjar "skita" sig.... :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 18:35 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Citera:
Det torde väl bygga på ganska enkel logik, eller hur?
Om vi i västvärlden nu har en X gånger högre förbrukning av resurser än i U-länder, så hjälper det ju inte att det migrerar hit fler människor som i längden skall leva med mer eller mindre vår levnadsstandard? Då är vi ju ännu fler individer i västvärlden som förbrukar ännu mer resurser än de som blev kvar i U-länderna.


Nu ser jag i efterhand att det fetade som jag skrev tidigare mycket väl kan uppfattas som spydigt, och om du; År 2, tog illa vid dig med det här ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Det var inte min mening att låta arrogant, och jag hoppas att du godtar detta.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Senast redigerad av Björne Redux sön 10 feb 2019, 12:25, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 18:56 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Om vi i den utvecklade västvärlden verkligen lyckas göra om våra moderna och attraktiva samhällen så att de blir (mycket mer) uthålliga och fortfarande är attraktiva, hur ändras logiken då?

Och om vi inte lyckas eller ens försöker?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 19:51 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
EssBe skrev:
Om vi i den utvecklade västvärlden verkligen lyckas göra om våra moderna och attraktiva samhällen så att de blir (mycket mer) uthålliga och fortfarande är attraktiva, hur ändras logiken då?

Och om vi inte lyckas eller ens försöker?


Tvivlar på att vi kommer att lyckas. Viljan finns hos många individer, men saknas hos de som har faktisk makt.

Därav preppar jag. Är på det stora hela likgiltig inför utvecklingen.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 01:29 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Innebär det att du inte har något att invända emot att Sverige tar emot några miljoner (utomeuropeiska?) klimatflyktingar? Rent logiskt kan det ju bli en följd av den utveckling du säger att du är likgiltig inför. Om vi inte lyckas göra något åt den.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 01:58 
Björne Redux skrev:
Det torde väl bygga på ganska enkel logik, eller hur?
Om vi i västvärlden nu har en X gånger högre förbrukning av resurser än i U-länder, så hjälper det ju inte att det migrerar hit fler människor som i längden skall leva med mer eller mindre vår levnadsstandard? Då är vi ju ännu fler individer i västvärlden som förbrukar ännu mer resurser än de som blev kvar i U-länderna.


Ja, det var ju ett riktigt redneck-svar...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 09:26 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
EssBe skrev:
Innebär det att du inte har något att invända emot att Sverige tar emot några miljoner (utomeuropeiska?) klimatflyktingar? Rent logiskt kan det ju bli en följd av den utveckling du säger att du är likgiltig inför. Om vi inte lyckas göra något åt den.


Jag har inget att säga till om det, för jag tar inte dessa beslut. Jag påpekar bara att det kanske vore en bättre idé att försöka ge människor förutsättningar att lösa problemen på hemmaplan. Att flytta runt jordens (till synes evigt växande) befolkning allt eftersom fler och fler delar av världen blir obeboeliga är en ganska närsynt och kortsiktig lösning, så som jag ser det. För tillfället kanske det är ekvatorländer som mest lider av torka och missväxt, men vad säger att västvärlden kommer att vara en bättre plats över ett lite längre tidsspann än några decennier? När kustlinjerna har höjts och våra största städer och bördigaste jordar ligger under havsvatten? Var ska vi då flytta?

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 09:37 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
År 2 skrev:
Ja, det var ju ett riktigt redneck-svar...


Tråkigt att alla forum på internet idag alltid följer samma mönster. Så fort någon möter en åsikt som diffar det minsta från deras egna så är det ad hominem hela vägen oavsett vilken politisk hemhörighet man har; kan inte minnas att det var så för bara tio år sedan. Är det skickligt orkestrerad psyops av okänd part eller bara en naturlig förlängning av tribalism som spökar? Du bidrar bara till den polarisering som sliter världen itu mer och mer för var dag som går, med detta. Jag vill dig inget illa, förlåt om jag har sagt något som du tagit personligt.

Inte konstigt att forumet är så dött jmf med när jag lämnade sist. Verkar vara allmänt dålig stämning här i var och varannan tråd. Ännu ett litet tecken i tiden på samhällets krackelering?

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet