Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 22:53 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Polarbear skrev:
Elbilar, ja i en fungerande värld.
Var ska du ladda den och när batterierna kasseras för att de är för gamla är den en bunke skrot...
Förrbränningsmotorn kommer att leva länge till, så är det bara.
Fyrhjulsdrivet och en gammal bil fungerar bäst men man behöver inte gå mer än 10 år tillbaka för att hitta en vettig.



Diesel / Bensin då i en icke fungerande värld. Var skall du tanka den?

Visst man kan ha en kubik diesel liggande hemma om man har råd nu men sen då?
Förbränningsmotorn kommer mycket riktigt finnas länge men kommer det finnas bränsle och kommer du har råd köpa det?
Det där med - så är det bara - förutsätter också ett fungerande samhälle.

Jag försöker inte käfta emot utan pekar bara på risken med oljeberoendet

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 23:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man kan göra egen rme-diesel eller tanka rapsolja direkt om man har rätt bil .
Biogas går att använda som drivmedel i bensinmotorer utan allt för mycket ombyggnad .
På sjuttiotalet testades några traktormärken hur de presterade på ren rapsolja .
Då räknade man fram att för att bruka sin egen gård på eget drivmedel så krävde det 10% av arealen . Raps , rybs , rovfröolja och cammelina/oljedådra ger olja som går att använda direkt . Kan man framställa metanol kan man rena ett steg längre och få rme .
Har sina sidor vintertid men går att lösa med värme i tanken och uppvärmning av motor och bränsle innan start .

Och det där med rostmasken så har jag sett nyare bilar med mindre plåt kvar än de gamla 40-50-åringarna . Beror på hur bilen skötts .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 00:30 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
2017 var det ca 18% biodrivmedel för fordonsdrift
försökte kolla för 2018 men hittade inget, kommer troligen snart

kanske inte låter så mycket, men det är ändå myckjet trafik man kan ha igång med det, det är inte bom stopp

och för elen
som det ser ut nu så är kraven för bilarna nätsa och nästnästa år löjligt låga co2
så elbilar tvingas ut på marknaden

om några år så kommer det finnas mycket mera elbilar
det är först senare vi ser livslängden på batterierna

för den som är totalt (:) så får dom skaffa nifebatterier som brukade hålla 30-50 år
sopig laddfaktor , stort och tungt, men funkis

jag tar det lite lugnt nu, miljömupparn kommer driva fram teknik till för hög kostnad, dom som är pk hjälper till att ta första smällen ekonomiskt, sedan får vi se hur stora volymer och vilka priser det bli i framtiden

en sak är säker, det forskas frenetiskt i batteriteknik, om det görs framsteg så kommer det märkas

jag ser inget som säkert kort i forumets inrikting, så då får man väl spela med på båda sidorna vad tiden lider

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 08:31 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
slasken skrev:
om några år så kommer det finnas mycket mera elbilar
det är först senare vi ser livslängden på batterierna

jag tar det lite lugnt nu, miljömupparn kommer driva fram teknik till för hög kostnad, dom som är pk hjälper till att ta första smällen ekonomiskt, sedan får vi se hur stora volymer och vilka priser det bli i framtiden

Jag har aldrig haft ett laptop-batteri som hållit mer än 10 år, och aldrig haft en TV mer än 12 år.
Jag har haft bilar som varit äldre än 20 år.

Om en bil innehåller samma batterier som en laptop, samma elektronik som en tv, så borde batterierna bytas före bilen är 10 år gammal, men det lönar sej inte ifall elektroniken inte håller två batterilivslängder.
Det här gör i värsta fall att en elbil är värdelös och färdig för skroten vid 10 års ålder även om karossen skulle hålla det dubbla.
Det finns också risk för att det inte kommer att finnas billiga begagnade bilar för mindre bemedlade.

Efter vad jag sett med hybridbilar lyser motorlampa då batteriet är förbrukat, bilen ger felkod och det blir problem vid besiktning. Även om bilen fungerar med enbart förbränningsmotorn går bilen inte att besikta utan att förnya batteriet.

Jag väljer att skynda långsamt då det gäller batteridrivna bilar. Låt de andra hoppa före.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 09:30 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
Jaakko skrev:
Jag har aldrig haft ett laptop-batteri som hållit mer än 10 år, och aldrig haft en TV mer än 12 år.
Jag har haft bilar som varit äldre än 20 år.

Om en bil innehåller samma batterier som en laptop, samma elektronik som en tv, så borde batterierna bytas före bilen är 10 år gammal, men det lönar sej inte ifall elektroniken inte håller två batterilivslängder.
Det här gör i värsta fall att en elbil är värdelös och färdig för skroten vid 10 års ålder även om karossen skulle hålla det dubbla.
Det finns också risk för att det inte kommer att finnas billiga begagnade bilar för mindre bemedlade.

Efter vad jag sett med hybridbilar lyser motorlampa då batteriet är förbrukat, bilen ger felkod och det blir problem vid besiktning. Även om bilen fungerar med enbart förbränningsmotorn går bilen inte att besikta utan att förnya batteriet.

Jag väljer att skynda långsamt då det gäller batteridrivna bilar. Låt de andra hoppa före.


håller med om att låta andra få prova först

har en skruvdragare som annvänts hyggligt mycket
den är 12 år nu och det märks att batterierna börjar bli slitna, men den funkar bra fortfarande

elektronik kan mycket väl hålla 100 år
med en del undantag, saker som inte håller länge är exemelvis elektrolytkondensatorer vid hög temperatur och även för klent tilltagna vid konstruktion, lysdioder mattas en del genom åren

så det finns en möjlighet att det kommer fungera mer än 10 år
på bilar kan man fundera en del på hur man minimerar batterislitaget, batterierna kostar en hel del så det är lönt

svårigheterna på batteridelen är att ha koll på dom, det är vääääldigt många små batterier, och krasst sett borde dom provas en och en med jämna mellanrum, bytas runt så dom är matchade så skulle det hålla längre

innan det kommer mer standaliserade batteripack som går att byta till rimlig kostnad kommer endrahandsvärdet på elbilar vara mediokert, eller så köper dom som inget kan och åker på stora ekonomiska baksmällor...

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 13:21 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Backar ett par steg... :)

Jag var visserligen och provkörde en e-niro för en vecka sen men tankar på att köpa en? Nej!
Ville mest se hur reaktionerna skulle bli :notme: och få lite diskussion

Dom elbilarna som sålts hittills har haft dåligt andrahandsvärde efter 5år och svårsålda.
Garantierna har visserligen blivit bättre med 7-8 år garanti på batterier med 70% effektgaranti
och kapaciteten har ökat markant men i stort så är livslängden 10 år max på en sån.
Batteribyte kommer inte löna sig. Avstår därför. Tyvärr gäller det nog minst ett par generationer fram

Vad jag däremot dreglar över är en Unimog som jag redan antytt.
https://www.blocket.se/jonkoping/Unimog_U1000__winch__kran_fint_skick_83584865.htm

Rak sexa diesel med radpump. OM352 skulle jag tro som är 5,7l med ganska lågt effektuttag
Borde rimligtvis gå att köra på alternativa bränslen. Håller på att undersöka..

Vore ett mycket intressant projekt eller hur :mrgreen: Ren BOV och ingen direkt vardagsbil men man kan ju behöva ploga...
Kan fundera på om man skulle leta L versionen (Lång hjulbas) men kort har ju generellt bättre framkomlighet.
Bort med kran och bygg skåp sen är det bara att dra...

Finns många trevliga byggtrådar på tuben.
https://www.youtube.com/channel/UCP_zPRg0LIVKAWI3BuwjOLw

För övrigt vad som är tråkigt med bonus malus systemet är att det dödar dom enkla bas 4WD typ UAZ Hunter
som får skatt på 20 tusen per år. Relativt stora motorer i förhållande till effekt som är bra för livslängd men sämre
för förbrukning straffas hårt på nybilar. Kommer säljas noll och ingen efter 1a Juli 2018 :down:
https://www.motormagasinet.se/article/view/617615/bonus_malus_stryper_deras_nybilsforsaljning

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 14:04 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
nee
klart man ska ha en elbil ;)
och en unimog
och en bandvagn 206
och, hm, tja det finns roligare beg flygande saker från östländerna för rimliga penningar :sneaky:

men i en tynande grå tillvaro i en nära framtid kan en enkel elbil och solpaneler kanske vara en sak jag vill ha

vi får se vad framtiden för med sig

kanske blir en elcykel istället :oops:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 14:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Alkohol någon ? https://www.wired.com/2008/05/make-your-own-e/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 18:18 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
ja tack, en hela ibc tackar jag inte nej till ;) :lol:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: ons 13 feb 2019, 13:34 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
Jag snubblade över en riktigt intressant artikel ifrån 2009 och efter att ha forskat vidare i ämnet så vågar jag nog påstå att det här ligger mest i framtiden. Fördelen är stt vem som helst med lite kunskap kan konvertera sin egen bil!
Även detta är en förbränningsmotor.

20 mil på 1 liter vatten efter elektrolys, batterier behövs men bara för tillräcklig lagring men istället för syra i batterierna använder man elektrolysvattnet som är överskott och då jonladdat. Allt slits som vanligt och olja behövs som smörjmedel men i princip är det en evighetsmaskin. Olja för smörjning går dock att ersätta med silikater.

https://www.atl.nu/teknik/jan-gor-sin-egen-vatgas/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: ons 13 feb 2019, 16:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
http://www.romanusfonden.org/Filer/WELG ... uktren.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: tor 14 feb 2019, 11:48 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Jag ställer mig nog till skaran som talar för eldrift.
Jag tänker: av alla hemmapularlösningar för att tillverka bränsle i flytande form känns Solcellspaneler och ev vindkraftverk som den enklaste att uppnå. Att stå och övervaka en bränsletillverkningsproccess och skaffa medel för att kunna driva den känns omständigt jmf med att montera själv/pröjsa nån som monterar solceller med tillhörande kabelage efter önskemål.
Nu är jag inte insatt i ämnet att tillverka eget bränsle för ICE men det är iaf min åsikt.

Detta förmodar ju att världen håller sig relativt lugn och sansad.

Vid störning i ex bränsle/olje/transport så är det ju en tidsfråga innan soppan är slut/konfiskerad.
Har man då en EV med egenproducerad el (i en utopi: "off grid") så stannar ICE medans EV kan rulla vidare. OCH jag vet att någon kommer ställa MAD MAX scenariot som motargument, betänk då om vi var s.k fossil oberoende. Då skulle det här bränslebrist-problemet inte uppstå.

Sen vore ju andra bättre batterilösningar som inte kräver ovanliga metaller men med samma prestanda inte fel. Eller för den delen olika ICE==>EV konverteringslösningar som inte kostar skjortan, huset och underkläderna.

Sen vore ju en quadfuel Hägglunds BV inte helt fel de heller 8)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: tor 14 feb 2019, 12:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En hummer? http://carspeeedo.blogspot.com/2010/12/ ... y-lol.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 mar 2019, 19:36 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
kråkfot skrev:
Jag ställer mig nog till skaran som talar för eldrift.
Jag tänker: av alla hemmapularlösningar för att tillverka bränsle i flytande form känns Solcellspaneler och ev vindkraftverk som den enklaste att uppnå. Att stå och övervaka en bränsletillverkningsproccess och skaffa medel för att kunna driva den känns omständigt jmf med att montera själv/pröjsa nån som monterar solceller med tillhörande kabelage efter önskemål.
Nu är jag inte insatt i ämnet att tillverka eget bränsle för ICE men det är iaf min åsikt.

Detta förmodar ju att världen håller sig relativt lugn och sansad.

Vid störning i ex bränsle/olje/transport så är det ju en tidsfråga innan soppan är slut/konfiskerad.
Har man då en EV med egenproducerad el (i en utopi: "off grid") så stannar ICE medans EV kan rulla vidare. OCH jag vet att någon kommer ställa MAD MAX scenariot som motargument, betänk då om vi var s.k fossil oberoende. Då skulle det här bränslebrist-problemet inte uppstå.

Sen vore ju andra bättre batterilösningar som inte kräver ovanliga metaller men med samma prestanda inte fel. Eller för den delen olika ICE==>EV konverteringslösningar som inte kostar skjortan, huset och underkläderna.

Sen vore ju en quadfuel Hägglunds BV inte helt fel de heller 8)


Jag tror du totalfatalmissade mitt inlägg. Kör man på vatten som grundbränsle som i sin tur tas fram av solpaneler kan man nog sluta bry sig om tillgången på el...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 mar 2019, 23:15 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
slasken skrev:
Jaakko skrev:
Jag har aldrig haft ett laptop-batteri som hållit mer än 10 år, och aldrig haft en TV mer än 12 år.
Jag har haft bilar som varit äldre än 20 år.

Om en bil innehåller samma batterier som en laptop, samma elektronik som en tv, så borde batterierna bytas före bilen är 10 år gammal, men det lönar sej inte ifall elektroniken inte håller två batterilivslängder.
Det här gör i värsta fall att en elbil är värdelös och färdig för skroten vid 10 års ålder även om karossen skulle hålla det dubbla.
Det finns också risk för att det inte kommer att finnas billiga begagnade bilar för mindre bemedlade.

Efter vad jag sett med hybridbilar lyser motorlampa då batteriet är förbrukat, bilen ger felkod och det blir problem vid besiktning. Även om bilen fungerar med enbart förbränningsmotorn går bilen inte att besikta utan att förnya batteriet.

Jag väljer att skynda långsamt då det gäller batteridrivna bilar. Låt de andra hoppa före.


håller med om att låta andra få prova först

har en skruvdragare som annvänts hyggligt mycket
den är 12 år nu och det märks att batterierna börjar bli slitna, men den funkar bra fortfarande

elektronik kan mycket väl hålla 100 år
med en del undantag, saker som inte håller länge är exemelvis elektrolytkondensatorer vid hög temperatur och även för klent tilltagna vid konstruktion, lysdioder mattas en del genom åren

så det finns en möjlighet att det kommer fungera mer än 10 år
på bilar kan man fundera en del på hur man minimerar batterislitaget, batterierna kostar en hel del så det är lönt

svårigheterna på batteridelen är att ha koll på dom, det är vääääldigt många små batterier, och krasst sett borde dom provas en och en med jämna mellanrum, bytas runt så dom är matchade så skulle det hålla längre

innan det kommer mer standaliserade batteripack som går att byta till rimlig kostnad kommer endrahandsvärdet på elbilar vara mediokert, eller så köper dom som inget kan och åker på stora ekonomiska baksmällor...


Dom håller på och går ifrån de små cellerna i nuvarande litium-batterier i elbilar, men den senaste batteritekniken som verkar få genombrott är ’solid state’-batterier. Håller i tiotals år och ökar kapaciteten med tiden de används. Litium hoppas man kan ersättas med natrium (som finns hur mycket som helst)
2,5 ggr högre energitäthet och kan snabbladdas på ett antal minuter i stället för timmar.
De flesta stora traditionella biltillverkare satsar nu på ’solid state’-batteriutveckling!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Solid-state_battery

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet