Jaakko skrev:
Jag har aldrig haft ett laptop-batteri som hållit mer än 10 år, och aldrig haft en TV mer än 12 år.
Jag har haft bilar som varit äldre än 20 år.
Om en bil innehåller samma batterier som en laptop, samma elektronik som en tv, så borde batterierna bytas före bilen är 10 år gammal, men det lönar sej inte ifall elektroniken inte håller två batterilivslängder.
Det här gör i värsta fall att en elbil är värdelös och färdig för skroten vid 10 års ålder även om karossen skulle hålla det dubbla.
Det finns också risk för att det inte kommer att finnas billiga begagnade bilar för mindre bemedlade.
Efter vad jag sett med hybridbilar lyser motorlampa då batteriet är förbrukat, bilen ger felkod och det blir problem vid besiktning. Även om bilen fungerar med enbart förbränningsmotorn går bilen inte att besikta utan att förnya batteriet.
Jag väljer att skynda långsamt då det gäller batteridrivna bilar. Låt de andra hoppa före.
håller med om att låta andra få prova först
har en skruvdragare som annvänts hyggligt mycket
den är 12 år nu och det märks att batterierna börjar bli slitna, men den funkar bra fortfarande
elektronik kan mycket väl hålla 100 år
med en del undantag, saker som inte håller länge är exemelvis elektrolytkondensatorer vid hög temperatur och även för klent tilltagna vid konstruktion, lysdioder mattas en del genom åren
så det finns en möjlighet att det kommer fungera mer än 10 år
på bilar kan man fundera en del på hur man minimerar batterislitaget, batterierna kostar en hel del så det är lönt
svårigheterna på batteridelen är att ha koll på dom, det är vääääldigt många små batterier, och krasst sett borde dom provas en och en med jämna mellanrum, bytas runt så dom är matchade så skulle det hålla längre
innan det kommer mer standaliserade batteripack som går att byta till rimlig kostnad kommer endrahandsvärdet på elbilar vara mediokert, eller så köper dom som inget kan och åker på stora ekonomiska baksmällor...