Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7754 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513 ... 517  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 05:37 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 feb 2014, 00:52
Inlägg: 68
Ort: Stad i Norrland
Skaffat ett par kina-touniquet. Duger som övningsmateriel så de kvalitetssäkrade sparas till skarpt läge.
Vidare så har jag införskaffat en hjälpstart till bilen eftersom att jag numera kör en aning för sällan för bilens bästa. Gjorde även en genomgång av bilens BOB. Inser att väskan varit i beredskap i över tre år utan bestick :smack: väskan kompletterades med en spork.

_________________
Sverige ut ur EU eller EU ut ur Sverige? Båda alternativen fungerar. Jag är flexibel.

Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 21:23 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Ökat på långa matlagret med 25 kg av ris, bönor, kikärtor och linser. Köpt två par rejäla vinterkängor.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 22:41 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Roterat vatten i olika ryggsäckar samt uppdaterat kläder efter gällande storlekar på barnen i familjenödväskan och rekat det näst närmsta skyddsrummet vilket råkar vara bostad för sonens kompis

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: lör 19 jan 2019, 21:11 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
- Köpt Sorel Caribou-kängor. Ville prova något lite annorlunda efter många tillfällen med kalla fossingar. Med polyesterfoder, då det borde torka snabbare än ull... teoretiskt. Är inte helt övertygad om temp-rating på minus 40, men fungerar strålande i minus 25. Nästa projekt: Kanadensiska militära mukluks... var fan hittar jag sådana?

- Köpt gästsäng ifall survivalpolare behöver slagga hos mig. Eller valfri kvinna för den delen, fungerar också.

- Lite övrigt småkrafs. Ny olles brorsa till BOB, några Mora Basic till garaget, osv.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 20 jan 2019, 13:40 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Björne Redux skrev:
- Köpt Sorel Caribou-kängor. Ville prova något lite annorlunda efter många tillfällen med kalla fossingar. Med polyesterfoder, då det borde torka snabbare än ull... teoretiskt. Är inte helt övertygad om temp-rating på minus 40, men fungerar strålande i minus 25.... .


Trevligt, du får berätta vad du tycker om kängorna.
Har själv precis skaffat ett par Salomon Toundra PRO som jag håller på att gå in.
https://www.salomon.com/sv-se/shop-emea ... #848=10357
Tror inte här heller på några låga minusgrader men runt minus tio borde vara realistiskt med ett par strumpor i dom.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 20 jan 2019, 13:54 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Tank skrev:
Björne Redux skrev:
- Köpt Sorel Caribou-kängor. Ville prova något lite annorlunda efter många tillfällen med kalla fossingar. Med polyesterfoder, då det borde torka snabbare än ull... teoretiskt. Är inte helt övertygad om temp-rating på minus 40, men fungerar strålande i minus 25.... .


Trevligt, du får berätta vad du tycker om kängorna.


Tagit en fyra-timmars promenad idag bara för att gå in skodonen/testa temp. Runt -20 idag, torrkyla, hade två par ullstrumpor under.

Så här långt:

+ Onekligen varma, inga besvär fastän jag stod still i 30 min i ankeldjup snö.

+ Helt opåverkade av halt underlag. Någon recension sade att de var halast i ett test mellan liknande modeller, men kan inte påstå detta utifrån min erfarenhet. Greppar mycket, mycket bra.

+ Fukt påverkar inte värmen med polyesterfodret. Fodret transporterar ut fukten något fruktansvärt bra. När jag kommer hem och drar ut fötterna och fodret är båda par sockor endast lätt fuktiga (väntat), insidan av fodret likaså, och utsidan av fodret är frostigt (den del som är i kontakt med "skalet"/gummit/lädret) och tinar till en anmärkningsvärd mängd blöta.

- Ovan nämnda punkt kräver i det närmaste eld eller spis för att torka ut över natten. Överhängande risk för att sticka ned fötterna i två isbitar om man "kall-campar" i tält.

- Tunga. Inte överjävligt tröttande, men helt klart värre än ofodrade kängor.

- Grova. Får precis in dem i bindningen på mina Tubbs snöskor, skulle inte få in dem i mina Tegsnäsar.

- Besvärliga att knyta, svåra att få någorlunda "fit" runt foten utan att bängla med skosnörena.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 00:36 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Björne Redux skrev:
- Köpt Sorel Caribou-kängor. Ville prova något lite annorlunda efter många tillfällen med kalla fossingar. Med polyesterfoder, då det borde torka snabbare än ull... teoretiskt. Är inte helt övertygad om temp-rating på minus 40, men fungerar strålande i minus 25.

Själv köpte jag denna vinter ett par Sorel Glacier XT och ett par Alaska Extreme Lite Hunter då mina enda förra billiga vinterkängor fick hela sulan avriven efter att jag klampat i gyttja med dom. Men tills dess var de mycket bra. Sorel-bootsen stoppade jag bara i fötterna för att testa storleken och lade sen i förvar (litar blint på recensionerna :)) men Alaska kängorna gick jag 8 km i 2 minusgrader. Jag är ganska tung så de kändes lite grann som att jag gick igenom dom men efter att ha lagt i ett par av försvarets hårda ull-innersulor (mördarsulor) under de väldigt tunna orginalsulorna så kändes mycket bättre och det blir ännu mer isolerande underifrån. De är styva i skaften och därför bättre terrängkängor än som stads-skor men det var ett aktivt val då jag alltid kan gå i mjuka vadsomhelstskor med ett par extra strumpor vid måttlig kyla och platt mark. Jag är mycket nöjd och de känns som av bra kvalitet.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 17:41 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
somvanligt skrev:
Björne Redux skrev:
- Köpt Sorel Caribou-kängor. Ville prova något lite annorlunda efter många tillfällen med kalla fossingar. Med polyesterfoder, då det borde torka snabbare än ull... teoretiskt. Är inte helt övertygad om temp-rating på minus 40, men fungerar strålande i minus 25.

Själv köpte jag denna vinter ett par Sorel Glacier XT och ett par Alaska Extreme Lite Hunter då mina enda förra billiga vinterkängor fick hela sulan avriven efter att jag klampat i gyttja med dom. Men tills dess var de mycket bra. Sorel-bootsen stoppade jag bara i fötterna för att testa storleken och lade sen i förvar (litar blint på recensionerna :)) men Alaska kängorna gick jag 8 km i 2 minusgrader. Jag är ganska tung så de kändes lite grann som att jag gick igenom dom men efter att ha lagt i ett par av försvarets hårda ull-innersulor (mördarsulor) under de väldigt tunna orginalsulorna så kändes mycket bättre och det blir ännu mer isolerande underifrån. De är styva i skaften och därför bättre terrängkängor än som stads-skor men det var ett aktivt val då jag alltid kan gå i mjuka vadsomhelstskor med ett par extra strumpor vid måttlig kyla och platt mark. Jag är mycket nöjd och de känns som av bra kvalitet.


Gött! Jag har faktiskt sneglat på Alaskakängor... Kanske måste testa dessa om Sorel faller...

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 17:47 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Köpt förstärkare och antenn till min 27 mhz radio. Köp mylar påsar mm för lite prova på.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: lör 26 jan 2019, 19:13 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Laddat batterier, märkt upp fler lådor och dess innehåll i bug in förrådet i excel listan, storhandlat till matförrådet, arkiverat 2018 pärmen, gått igenom rutiner och skall i kommande dagar provgå bug out rutten(BOL) för att märka ut platser att inhämta vatten på längs med rutten. Bytt lager-lager system gällande ytterkläder lvl 3 och 5 och byggt en medic väska.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 27 jan 2019, 20:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Köpt fler komradios, ordnat filter till skyddsmaskerna, handlat en del kläder


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: mån 04 feb 2019, 19:55 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Äntligen fått tummen ur och besökt den stora ”invandrarbutiken” i stora staden. Tror 90% av allt som såldes var konserverat, picklat eller torkat. Givetvis massor av ”konstiga” saker men riktigt trevligt med en rishylla som är 20m lång. Och stora förpackningar av många grejor.
Kanske inte jättebillig på allt men det blev säkert 100 portioner mat för 600kr. Rekommenderas starkt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 13:22 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 14 jan 2019, 23:28
Inlägg: 15
Familjen har haft en riktigt grym prepp vecka. Vi har handlat och varit på bilresa.

Först så upphandlade vi vattenbehållare och renongstabletter, köpte var sin komradio och sen fick pappa några nya knivar :D.

Bilresan gick Skåne runt och tanken med resan var att hitta olika BOL som vi kan tänka oss som safehaven. Vi hade riktigt roligt.

Med vänlig hälsning, Family guy

_________________
The guv will take your food


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: mån 11 feb 2019, 02:32 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 feb 2019, 02:09
Inlägg: 6
Ort: Region Skåne
Genomfört en grundlig översyn av utrustning, mat och dryck samt planer, vilket bland annat fått en att inse att BOB:en behöver banta om den inte skall ha egen kärra till BOL samt att konserver som gick ut 2007 antagligen inte skall förtäras... Verkar bli så när man bara fyller på med "bra att ha" saker under årens gång... :D I övrigt införskaffat extra uppsättning av batterier och lyckats standardisera allt till AA.

Smurf Is Out

_________________
Mr. Smurf
- Survival is more than fancy stuff in a bag, it's knowing how to use it - and be able to actually do so.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: lör 16 feb 2019, 11:50 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Vi har slaktet og prosessert de siste dyra fra 2018. det var 5 kaniner og 3 gjess. Noe havnet i frysa og noe i matlageret. Jeg har hermetisert en del av kaninkjøttet og confitert alle gåselåra. Fjorårets gjess har gitt mye fett, både de vi slaktet før jul og de vi slaktet nå. I gjennomsnitt tror jeg det har vært rundt en kg rent fett pr. gås som er konservert.

Jeg har også sortert frø, bestilt frø og klargjort for å starte årets dyrking inne. Skriver sikkert noen ord om det i odlingstråden.

Jeg har vært på et tre timers 1.hjelpskurs med hovedvekt på HLR. Tror ikke jeg lærte noe nytt siden sist, men det er alltid kjekt med oppfrisking av kunnskap som ikke praktiseres ofte.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7754 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513 ... 517  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet