Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: sön 24 feb 2019, 21:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hur långt skulle ni förflytta er då? Jag utgår från att det är jobbigt att gå i fjällmiljö, men det är ju stor skillnad på om man ska gå en mil eller 14 mil på en vecka. Vilken årstid gick det bäst att (lagligt) hitta mat?

Jag gissar att det är kärvt för 16-18-åringar. Är man helt fullväxt och gärna litet äldre än så har man väl lägre ämnesomsättning.

Daltorpet skrev:
Appropå lite mat och att arbeta med få kalorier. Jag gick ett naturbruksgymnaium där vi utbildade oss till fjällguider. Flera gånger under året hade vi så kallade överlevnadsveckor där vi skulle förflytta oss från punkt a till punkt b under en vecka. Under veckan fick vi bara äta det vi hittade längs vägen så det blev inte mycket. Vi gick ofta ner många kilon men helt klart gick det bra ändå. Då var vi mellan 16-18 år. Mig veterligen gör de det nuförtiden också.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: mån 25 feb 2019, 01:10 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
[quote="Zombie"]Hur långt skulle ni förflytta er då? Jag utgår från att det är jobbigt att gå i fjällmiljö, men det är ju stor skillnad på om man ska gå en mil eller 14 mil på en vecka. Vilken årstid gick det bäst att (lagligt) hitta mat?

Jag gissar att det är kärvt för 16-18-åringar. Är man helt fullväxt och gärna litet äldre än så har man väl lägre ämnesomsättning.

[quote=

Det var lite olika men ca nio mil på en vecka, sen hade vi ofta några prövningar när vi kom fram till platsen på kvällen. Det kunde vara knopar, teori om djur och växter tex. Det var en jättegivande och rolig utbildning. Den finns även som KYutbildning för vuxna på Älvdalens Naturbruksgymnasium.

Lättast att hitta mat var på tidig höst och sen vår. Islandslav och fisk var standard. Men helt klart vart det lite av en svältkur oftast. Så när vi väl kom till samhället igen var det tradition att äta en redigt stor pizza.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 15:34 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Hela serien känns tunn och tillrättalagd.Jag tror Blondie är något på spåret i sina funderingar..

Det är tydligen 40-50 kilometer mellan husen,och det ena gänget är lata snyltare som i princip är helt oförmögna att ens försöka klara sig.De försöker inte ens,utan börjar "dyka" upp på torpet och tigga..Deltagarna blir alltså skjutsade fram och tillbaka mellan husen i bil.
Genus perspektiv och genusforskning verkar vara en central del av studien.

Den mesta interna diskutionen från torpets sida om gruppernas sammanslagning blev cencurerad utan det var produktionen som bestämde att deras slappa odugliga gäng skulle slås ihop.
De odugliga hade då inte ens ätit upp jordgubbar och bananer utan låtit dessa ruttna.
Deras i princip enda rena hink valde de att bokstavligen att skita i :smack:

Serien är kanske inspelad 2016-2017 eller något sådant då det regnar ganska stor del av tiden,synd att inte kunna samla lite regnvatten då..

Nä just det,det är ju lättare att fara till de andra som arbetat och snylta på dem.
Så är det ju till stor del även i den vanliga vardagen.Detta verkar SVT vilja uppmuntra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 16:24 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: mån 25 feb 2019, 18:26
Inlägg: 9
Daltorpet skrev:
Men det roligaste var ju att de gick förbi kor med kalv flera ggr och ändå gråter om jakt och fiske.. En kalv räcker till festmåltid för nio personer åtminstone två dygn.
Men i det här scenariot hade ju bara strömmen försvunnit. Dvs kalvens ägare (och polisen) lever fortfarande.

_________________
Inte förberedd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 18:08 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Tony skrev:
Daltorpet skrev:
Men det roligaste var ju att de gick förbi kor med kalv flera ggr och ändå gråter om jakt och fiske.. En kalv räcker till festmåltid för nio personer åtminstone två dygn.
Men i det här scenariot hade ju bara strömmen försvunnit. Dvs kalvens ägare (och polisen) lever fortfarande.


Jo absolut. Jag tänkte bara att var man så orolig för mat så skulle man kunna ta en kalv.. Jag menar de gjorde ju inbrott och hur hemskt det än må låta så är en kalv i polisens ögon lika straffbart som att stjäla något annat föremål.

Sen skulle ju jag inte göra det försen allt annat blev uppätet. Men jag skulle inte se situationen som hopplös om jag sett kalvar. Eventuellt skulle jag be ägaren om en eller någon annan mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 23:59 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Hela serien känns så tillrättalagd och gullig som att sväva på små moln. Kanske Klarnas rosa smooth moln, få först betala sen.
Kan inte finnas något forskningsvärde i detta trams.
Verkar vara en politisk propagandafilm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: fre 01 mar 2019, 21:48 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Lite bakom kulisserna text, av en deltagare.
http://aventyriblodet.se/vildmarksliv/k ... serna.html

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 01:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man kan lämna tillbaka "lånade" prylar och förhoppningsvis är de inte för slitna och skadade, men en död kalv kan man inte lägga tillbaka där man hittade den. Då är den sämre än värdelös.

Och jag la särskilt märke till att de inte behövde bryta sig in. Det var ju öppet.

Daltorpet skrev:
Jo absolut. Jag tänkte bara att var man så orolig för mat så skulle man kunna ta en kalv.. Jag menar de gjorde ju inbrott och hur hemskt det än må låta så är en kalv i polisens ögon lika straffbart som att stjäla något annat föremål.

Sen skulle ju jag inte göra det försen allt annat blev uppätet. Men jag skulle inte se situationen som hopplös om jag sett kalvar. Eventuellt skulle jag be ägaren om en eller någon annan mat.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 06:34 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Zombie skrev:
Man kan lämna tillbaka "lånade" prylar och förhoppningsvis är de inte för slitna och skadade, men en död kalv kan man inte lägga tillbaka där man hittade den. Då är den sämre än värdelös.

Och jag la särskilt märke till att de inte behövde bryta sig in. Det var ju öppet.

Daltorpet skrev:
Jo absolut. Jag tänkte bara att var man så orolig för mat så skulle man kunna ta en kalv.. Jag menar de gjorde ju inbrott och hur hemskt det än må låta så är en kalv i polisens ögon lika straffbart som att stjäla något annat föremål.

Sen skulle ju jag inte göra det försen allt annat blev uppätet. Men jag skulle inte se situationen som hopplös om jag sett kalvar. Eventuellt skulle jag be ägaren om en eller någon annan mat.


Det har du givetvis rätt i, du är klok du :) Jag tänker att visst kan man inte lämna tillbaka en död kalv men kanske något annat. Jag menar är man hungrig så är man. Jag har faktiskt diskuterat den här frågan med mitt "gäng" och det verkar bara vara jag som tycker så jag böjer mig där.

Det måste nog vara värre ställt innan något sådant händer. Men jag tror att tillslut så skulle iaf jag göra det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 10:01 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
Jag tycker att det var en intressant serie som lyfter en viktig fråga. Med tanke på dess finansiering så är den mer värd än mellon, iaf.
Med det sagt så går man givetvis inte alltför långt från godhetsbubblan och uppmärksammar behovet av säkerhet.
Professorn i mänskliga relationer i kris har uppenbarligen inte läst statsvetaren Robert Putnams tankar om socialt kapital, men men, man kan inte få allt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 10:56 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Parabellum skrev:
Lite bakom kulisserna text, av en deltagare.
http://aventyriblodet.se/vildmarksliv/k ... serna.html


Tack Parabellum, intressant med lite "inside". :up:
Jag tycker att serien var helt lagom och bra inriktning mot fårket som kan väcka tankar hos en del så att deras beredskap ökar över tiden.

Sen är det ju så att denna typen av experiment aldrig kommer att kunna vara fullt realistiska.

Hoppas det kommer mer. :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 12:00 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Tank skrev:

Tack Parabellum, intressant med lite "inside". :up:
Jag tycker att serien var helt lagom och bra inriktning mot fårket som kan väcka tankar hos en del så att deras beredskap ökar över tiden.

Sen är det ju så att denna typen av experiment aldrig kommer att kunna vara fullt realistiska.

Hoppas det kommer mer. :)

//Tank


Håller med och bockar för intressant insideblogg från deltagare.
Vad jag tycker dom inte berörde är vår obefintliga beredskap för Carrington event.
Slår det ut ett antal stora 400kV och 220kV transformatorer sitter vi i skiten. Mycket få reservtrafo och många månader att ersätta.
Vi kommer kunna producera men inte överföra på lång tid pga utslagna ställverk.
Att stora delar av nätet slås ut har ju hänt och tar tid bara starta upp även om allt fungerar.
Många av oss minns kanske hösten 2003 där södra Sverige och hela Själland blev strömlöst i upp till ett dygn och det var bara för fel på en frånskiljare. Sen dess har det bara blivit sämre med större beroende av ellänkarna mellan länder.
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/rapport_avbrott_20030923_for_webb.pdf

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 11:27 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Jag tyckte serien var bra. Kom ihåg att det är ett experiment. Känns mer vinklat åt gruppdynamik vid ovanliga händelser(vilket massivt strömavbrott är) än ren hardcore överlevnad. Jag tyckte det var bra informativa faktasnuttar från experter/samhällsfunktioner även om jag kände att jag hade koll på det mesta (visste inte att svenska kraftnät hade så stora reservkraftverk).

Positivt var ju att de försökte inte slå ihjäl varandra dag 3.

Sen upplevde jag att det var inte rena preppers som iaf. har tänkt i de här banorna men det gick ju bra ändå.


Har hört i min bekantskapskrets som sett serien att den varit uppskattad men framförallt tankeställande, och det är nog just det som är tanken.

Vore ju kul om det var mer prepperorienterat på tv. Äro lite trött på alla dessa modeprogram.

Kråkfot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: fre 29 mar 2019, 01:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vevradio och stormkök slutsålda i flera butiker

Datum: 2019-03-08
https://www.land.se/landkoll/vevradio-och-stormkok-slutsalda-i-flera-butiker/

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: fre 29 mar 2019, 15:32 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Man märker det också på tradera att det är ökat sug efter prepperrelaterade prylar.
För ett par år sen kunde man lätt köpa ett bra primus gasolkök för 250-300kr.
Sen senaste månaderna hamnar slutpriset på ett gaskök i bra skick runt 700-800kr

Har två av samma sort som den som är i länken nedan (Inte min annons) och kan driva dessa från Sievert gastuber i 2000 serien
men även adapter för att driva från P11 och funkar bra för matlagning i nedsläckt land.

https://www.tradera.com/item/344557/345169669/gasolkok-primus-kok-2396-sweden-retro

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet