Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 20:54 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
För en del är prepping en förutsättning för att leva och bo och inte bara ett "teoretiserande om" Här kan vi få lite tips om vad som krävs för att hålla igång en gård under ett längre strömavbrott.

http://www.ltz.se/jamtland/stromsund/i- ... lets-hjalp

Myndigheterna uppmuntrar till hushållens beredskap.

http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/du ... klarar-dig

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 21:14 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Kul gubbe, stå där i dieselröken och bli intervjuad, öronlappar ner och skärmen i pannan "Ja, jag starta ne." :lol: :up:
Skämt åsido, en del är tvungna att ta saken i egna händer, förr var det standard att preppa, nu är det nästan lite udda.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 21:52 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Ja jag flinade till jag också när gubben svarade på journalistens fråga "hur funkar det rent praktiskt. Vad är det du gör"

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: tis 26 feb 2019, 00:47 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Strömav brott drabbar inte bara enskilda hushåll. Även äldreboenden drabbas och boende och personal måste improvisera för att lösa de dagliga sysslorna. Här är en länk som visar hur stormen Mats har drabbat norra Jämtland.
https://www.svtplay.se/video/21246703/l ... start=auto

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: tis 26 feb 2019, 07:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
När jag började med kor på 80-talet så ringde man till räddningstjänsten/brandkåren då kom de ut och kopplade in ett bensinelverk så att vattnet pumpades upp . De hade då en skyldighet just för vatten .
Men senare så drogs det in och jag fick ha eget elverk eller hämta på annat håll.

Men kobönder är inte det som har störst bekymmer det är höns och grisbönderna där djuren börjar dö 30 minuter efter att strömavbrottet startade , då dör djuren på grund av att ventilationen stannat. Att öppna dörrar och fönster hjälper inte i de stora hallarna för dessa djur . Det är byggt för fläktstyrd ventilation.

Kobönder har bara mjölkningen att tänka på förutom vattnet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: tis 26 feb 2019, 17:40 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Jag gillar kvinnans kommentar när reportern frågade hur länge de skulle klara sig. "Inte svalt vi ihjäl de första tre månaderna.", preppigt!

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 04:20 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Kor genererar ju också en hel del värme. Är det mastodontanläggningar för gris- och hönsbönderna och mer måttligt för de som håller kor? Det finns väl lagar om att kor ska få vistas utomhus sommartid, så det kanske bara är att skicka ut dem förresten. Jag tror inte kor har några större problem med kyla om det är inom måttliga gränser.

Men mjölkningen är inte någon liten sak. Det är ju inte så att storbönderna kan kila ut med stävan och mjölkpallen och mjölka hela besättningen tre gånger om dagen. Och blir korna inte mjölkade tar de lätt skada. Jag antar att fodringen och skitbortforslingen också är automatiserade, åtminstone delvis.

Dweomer skrev:
Men kobönder är inte det som har störst bekymmer det är höns och grisbönderna där djuren börjar dö 30 minuter efter att strömavbrottet startade , då dör djuren på grund av att ventilationen stannat. Att öppna dörrar och fönster hjälper inte i de stora hallarna för dessa djur . Det är byggt för fläktstyrd ventilation.

Kobönder har bara mjölkningen att tänka på förutom vattnet .

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 09:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det behöver inte vara så stora anläggningar för gris och höns innan det blir problem .

Kor tål vintern bra och mår bra av att vara ute då . Mycke skare kan skada benen .
I de modernaste gårdarna med kor är det flera hundra kor samt datorer och robotar som sköter arbetet . Kon går själv till roboten då hon vill bli mjölkad . Ett rf-id läser av vilken ko det är och vad som är specifikt med henne tex 3spent eller mastit osv . Kraftfodret då ställer kon sig i ett trångt bås och samma idbricka läses igen och kon får den portionen hon ska ha . Det systemet ser inte bonden alls då allt sker automatiskt efter det att bulkbilen blåst in fodret i silon . För grovfodret och på gårdar där man inte har speciella kraftfoderfållor får bonden varje dag fylla en blandar vagn med olika grovfoder och kraftfoder sedan blandar maskinen om det till en jämn massa . Antingen kör bonden ut det med traktorn eller så går vagnen på räls . Alla kor får samma giva .
Utgödslingen går alltid eller efter ett schema som finns inlagt i dator .
MEN dessa gårdar brukar vara öppna hallar med god luftväxling där gaser och värme inte stör korna som för grisar och höns .
Mjölkningen brukar funka bra även vid strömavbrott . Det är bara nån enstaka ko som inte tål att hoppa över . Kor fungerar så att om de inte blir mjölkade inom en viss tid så går mjölken tillbaka som näring i kons blodomlopp , kor som nyligen kalvat är på väg upp till sin pik och kor har ofta en väldigt kort sådan ju mer de mjölkar , Därefter vänder det och kon är på väg ner igen tills hon sinar . Så dt är inte många kor som är inom farosonen även i en stor besättning . Sedan finns de de som är så känsliga för minsta omställning och de får mastit av ingenting i princip tex foderbyte . Tar man bort fodret och ger bara halm så minskar mjölken , kan man släppa ut korna i rastfålla så brukar mjölkmängden minska speciellt på vintern då korna omsätter mjölk till egen kroppsvärme produktion .
Så en liten 220V mjölkpump och generator brukar lösa krisen även på riktigt stora gårdar .
Man brukar ändå ta undan kor som ska kalva till egna boxar för att ha uppsikt och för att kon och kalven inte ska skadas ute bland de övriga korna . I dessa boxar brukar det finnas uttag så det går att mjölka korna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 10:15 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Vart lite förvånad över att de inte hade någon vedspis utan förlitade sig på gasolköket a la Jula/Biltema. Men Iofs kanske de har massor med saker som de inte ville visa upp :notme:
Vari bestod uppvärmningen av måntro? Inte lär väl elverket räcka till att värma huset på dessa breddgrader om det är minus 30 utanför knuten.

Hur som helst! Sköna människor!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 10:35 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Alla småhus utanför städerna norr om Gävle har väl vedeldning för uppvärmning?
Vedspis är nog inte lika vanligt i nyare hus. Typ yngre än 60 år.
Håller med många i tråden. Att visst har dom elverk, gasolkök etc.
Men kändes lite lågprisgrejer.
Men norrländsk ekonomi är ofta baserad på byteshandel så pengar till dyra inköp är nog svårare.
Fast om jag ofta hade strömavbrott i mitt hus, typ några ggr per år och varade i dagar. Ja då skulle jag ha investerat i autostartande dieselgenerator, solceller, batteribank, vedspis, riktig gasolhäll för primär matlagning. Bränslelager utomhus, grävd brunn ev med handpump inomhus, matkällare, snöskoter, fyrhjuling, ja listan kan göras lång.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 10:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Större gårdar/villor har nog pannrum med ved/pellets/flis som bränsle . så uppvärmning och varmvatten kommer därifrån OM man har generator och kan driva cirkulationspumpar och har fungerande pump för vatten i övrigt .
Även utanför städerna gäller miljögodkännanden och utsläppskrav så att sätta in ny vedspis efter den gamla är inte bara lite beroende på kommun man bor i .
Och idag så slänger de flesta ut det gamla och sätter in berg-eller jordvärme även norr om gävle

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 11:08 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Ok var kanske lite fördomsfull.
Men har man råd med bergvärme, så borde man skaffa en riktig generator samtidigt som kan driva bergvärmen. Speciellt om man har lite strömavbrott då och då. Allt annat verkar ju lika idiotiskt som om det var planerat av Stockholmare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping är allvar för en del
InläggPostat: ons 27 feb 2019, 20:21 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
Gubben var supercool.

Jag är själv sugen på att skaffa samma sorts elverk, känns som en rimlig investering i förhållande till användningen.
Jag vill ha ett dieselverk eftersom jag alltid har diesel hemma.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet