Insjöfisk...

I en överlevnadssituation alltså.

Insjöfisk...

Inläggav lupl » tor 07 mar 2019, 11:26

Kan man leva på det utan att bli sjuk av de gifter som finns lagrad i den?
Meet MOST 2F.
lupl
Samlar kokböcker från 1800-talet

Re: Insjöfisk...

Inläggav Woodsmoke » tor 07 mar 2019, 11:57

Livsmedelsverket sätter egentligen bara rekommendationer till fertila kvinnor som önskar framtida graviditet, gravida kvinnor samt barn.
Som man kan du äta obegränsat.

I regel är Svenska insjöar och vattendrag inte särskilt dåliga, men du får förstås analysera ditt fiskevatten först.
Själv äter jag ohämmat med gädda, abborre och gös... om jag kan :P

Som någon sa en gång:

Kommer man hem med en färsk vårgädda från skärgården rynkas det på näsan och folk frågar sig (kan man verkligen äta detta), men när det kommer till djupfryst kupai-filé från nån fisk som självdött i ett Tibetanskt lerdike, för 9,90 på Lidl, då går det minsann bra.
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine
Användarvisningsbild
Woodsmoke
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Inläggav lupl » tor 07 mar 2019, 12:34

Woodsmoke skrev:Livsmedelsverket sätter egentligen bara rekommendationer till fertila kvinnor som önskar framtida graviditet, gravida kvinnor samt barn.
Som man kan du äta obegränsat.

I regel är Svenska insjöar och vattendrag inte särskilt dåliga, men du får förstås analysera ditt fiskevatten först.
Själv äter jag ohämmat med gädda, abborre och gös... om jag kan :P

Som någon sa en gång:

Kommer man hem med en färsk vårgädda från skärgården rynkas det på näsan och folk frågar sig (kan man verkligen äta detta), men när det kommer till djupfryst kupai-filé från nån fisk som självdött i ett Tibetanskt lerdike, för 9,90 på Lidl, då går det minsann bra.

Tack för bra och relevant svar, ja då kommer jag äta.
Meet MOST 2F.
lupl

Inläggav Charlie** » fre 08 mar 2019, 01:16

Woodsmoke skrev:Kommer man hem med en färsk vårgädda från skärgården rynkas det på näsan och folk frågar sig (kan man verkligen äta detta), men när det kommer till djupfryst kupai-filé från nån fisk som självdött i ett Tibetanskt lerdike, för 9,90 på Lidl, då går det minsann bra.

:-D :-D :-D Hahaha. Bästa inlägget på länge! ..."som självdött i ett Tibetanskt lerdike" ...ja det var fan roligt! :up: :up:
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.
Användarvisningsbild
Charlie**

Inläggav Zombie » tis 02 apr 2019, 03:05

Finns det några giftiga fiskar i Sverige, eller kan man prova äta allt med fenor i ett nödläge? Jag menar nu inte de som blivit förgiftade av omgivningen, utan om de är giftiga i sig själva.
/Zombie -->(x)q(/)
Zombie
Tränar vakthöns

Inläggav Dweomer » tis 02 apr 2019, 06:31

Ålen är den ända jag kommer på som är giftig . Det är blodet som man ska vara försiktig med då man hanterar ålen . Helst ska man ha handskar på sig , och har man sår på händerna , låt någon annan hantera ålen .
Vissa säger att nejonögon har samma gift , men det har jag aldrig fått bekräftat .

Fjärsingen är inte giftig att äta men man kan få problem om man sticker sig på fenornas taggar .

Blåmusslor kan innehålla gift under vissa tider på året som den får i sig via maten den filtrerar . Tex gifter från algblomningen osv . Musslor ska bara plockas rätt tid på året

Det är bara ålen som hittas i sötvatten av dessa
Användarvisningsbild
Dweomer
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!

Återvänd till Jakt och fiske