Syraattack

Här snackar vi om det tänkesätt man behöver ha för framgångsrik överlevnad, hur man implementerar det i vardagen och hur man kan ha nytta av det i vardagliga icke överlevnads situationer.

Syraattack

Inläggav Xiro » ons 12 dec 2018, 08:44

Hur ska man agera om någon kastar syra på en, eller om man behöver hjälpa någon utsatt?
Något materiel man bör ha i EDC relaterat till detta?

https://www.thesun.co.uk/fabulous/40164 ... e-witness/

Kort utifrån artikeln ovan:
- Bli säker på att attacken är över/eliminerad innan behandling/begränsning av skador påbörjas,
- Gummihandskar på, skölj rikligt och länge med vatten tills smärtan lugnar sig. Bra att ha vattenflaska med sig, och gärna något större att hämta mer vatten i t ex påse, för att kunna skölja rikligt med vatten.

Andra tankar?

En flaska eller vattenpistol med syra är ett dödligt vapen och kostar nästan ingenting, därför favoritvapnet hos buset i UK... Hoppas slippa se detta i Sverige...
Xiro
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Re: Syraattack

Inläggav slasken » ons 12 dec 2018, 18:52

vanlig hårdtvål är alkalisk och hjälper lite vid sura saker, men vatten vatten vatten
Användarvisningsbild
slasken
Inte utan min morakniv...

Inläggav Peppar » ons 12 dec 2018, 21:52

En påse bikarbonat att hälla i vattnet.
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam
Användarvisningsbild
Peppar
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Inläggav slasken » ons 12 dec 2018, 22:52

Användarvisningsbild
slasken
Inte utan min morakniv...

Inläggav Blondie » ons 12 dec 2018, 23:42

Neutraliserar inte mjölk en hel del syror? saltsyra kan ju mjölk hjälpa till med... Jag tänker på alla gånger jag har haft sura uppstötningar så har vanlig standardmjölk underbar effekt så det slutar att bränna i halsen.
en liten 2dl i väskan så finns ju även mjölk till kaffet. :lol:

Edit:
hmm.. :hm: kasta mjölk på någon istället för en drink i ansiktet på dem.... det var en ny variant.*hihihi* :notme:
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar
Användarvisningsbild
Blondie
Samlar kokböcker från 1800-talet

Inläggav kurio » tis 02 apr 2019, 22:18

Vad som helst som är mindre giftigt än syran är bättre. Det har ju förekommit en del attacker på krogar mm. Släng ölen/drinken/ishinken på dig eller den drabbade. Syror är åtminstone bättre än alkaliska ämnen då syror koagulerar ytan- tänk stekt ägg- medans alkalier tar sig in på djupet.
/erfarenheten som talar
kurio
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Inläggav reboot » ons 03 apr 2019, 02:10

Slänga sig eller den syra/lut-skadade i sjön/ån/älven, om det finns en sådan i omedelbar närhet.
//reboot
Användarvisningsbild
reboot
Är det en Twinkie?

Återvänd till Överlevnadstänkande.