Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 13:55 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Med inspiration från ett annat forum måste jag ta det mer er också.

Min fråga är: Gör ni något för att förbättra miljön inom ert närområde som inte egentligen är ett ansvar? Dvs er egen gård. Exempel kan vara viltvård, röjning av diken, grannsämja, planera djurskötsel efter miljön. Etc etc


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 14:48 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
hmmm... vad har detta med prepping att göra?
Även om ägaren är miljökämpe, så har detta inte övergått till ett forum för Greenpeace och miljökämpar ännu. :hm:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 16:20 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Blondie skrev:
hmmm... vad har detta med prepping att göra?
Även om ägaren är miljökämpe, så har detta inte övergått till ett forum för Greenpeace och miljökämpar ännu. :hm:


Nu uttryckte jag mig dåligt. Det handlar inte om greenpeace. Utan vad har ni gjort gör ert närområde? Är det Inget som intresserar er så förstår jag inte varför ni preppar överhuvudtaget. Visst ensam är stark ibland. Det här inget med EssBee att göra även om jag gillar hen.

Utan det här är för närområdet i nutid innan det hänt något.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 16:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag gör saker för min egen skull och för att jag tror på dem men det har inget med att jag vill rädda världen .
Jag föder upp köttdjur som gräsbeteskött helt utan kraftfoder inte ens vintertid får de extra kraftfoder . Jag odlar alternativt ekologiskt utan att vara ansluten till dessa kontrollorgan .
Jag har fiskdammar med fiskodling och producerar egen el via vattenkraftverk .
Men det är för min överlevnad och minskad sårbarhet från omvärldens kommande haveri

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 16:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Att ha en god närmiljö är bra för välmåendet. Precis av samma anledning till att man städar och håller rent. När det gäller miljötänk så är jag inte den mest moraliske men jag håller rent och snyggt i min när miljö. När det gäller grannsämjan så är den totalt körd i botten, då jag har en granne vid en av mina BOL som inte är riktigt frisk i huvet. Jag för håller mig ganska passivt och till den grannen och håller mig "under radarn" så att säga.

...Jag bidar min tid. SHTF kommer att bli en "social självsaneringsperiod" som jag aktivt kommer att delta i! :bandit:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 17:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Daltorpet skrev:
Blondie skrev:
hmmm... vad har detta med prepping att göra?
Även om ägaren är miljökämpe, så har detta inte övergått till ett forum för Greenpeace och miljökämpar ännu. :hm:


Nu uttryckte jag mig dåligt. Det handlar inte om greenpeace. Utan vad har ni gjort gör ert närområde? Är det Inget som intresserar er så förstår jag inte varför ni preppar överhuvudtaget. Visst ensam är stark ibland. Det här inget med EssBee att göra även om jag gillar hen.

Utan det här är för närområdet i nutid innan det hänt något.


Att jag källsorterar, jag kör en sommarbil med 0.0 i CO2 utsläpp, jag överkonsumerar inte och jag häller inte ut kemikalier eller kastar skräp i naturen.
Och jag lägger till att jag har noll i matsvin då allt som köps äts upp i tid.
Vad har det med prepping att göra?


Edit: 0.00 till 0.0 då det bara var en decimal i besiktningsprotokollet

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 18:34 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Blondie skrev:

[color=#800080]Att jag källsorterar, jag kör en sommarbil med 0.0 i CO2 utsläpp, j
Edit: 0.00 till 0.0 då det bara var en decimal i besiktningsprotokollet

Kolla protokollet igen. Senast mätte de kolmonoxid CO, kväveoxider NOx och kolväten HC.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 19:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jaakko skrev:
Blondie skrev:

Att jag källsorterar, jag kör en sommarbil med 0.0 i CO2 utsläpp, j
Edit: 0.00 till 0.0 då det bara var en decimal i besiktningsprotokollet

Kolla protokollet igen. Senast mätte de kolmonoxid CO, kväveoxider NOx och kolväten HC.


[color=#800080]
NOx finns inte på mitt protokoll
mitt HC värde är 28 jag får ha upp till 200
mitt CO är 0.0 jag får ha upp till 0.8

så sorry att jag skrev fel med CO2
Men min bil framstår som icke miljöbov iallafall ;)
[/color]

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 20:21 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Slutat läsa massmedia i pappersform förvisso gäller det även i digital form..... Känns bra både ekologiskt såsom ur ett "hålla hjärnan friskt" :grin: Taskigt mot Svensk pappersindustri. Men den dagens Svenska media börjar närma sig verkligheten så kan jag överväga att ändra ståndpunkt!

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 20:37 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Vad har det med prepping att göra?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 21:52 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
somvanligt skrev:
Vad har det med prepping att göra?


Jag skulle säga att det har stor del med prepping att göra. Jag är förvånad över reaktionen. Jag trodde den skulle vara annorlunda.

Jag forsöker ofta förbättra miljön där jag bor om jag kan även om det inte ligger på mig. Jag sågar av träd som ligger över vägen. Skjuter rävar när de blir för många. Jag hjälper människor som kört i diket. Jag sandar på ställen jag vet är halt.

Konstigt nog var de på andra forumet likadana. Nu var jag iofs inte ts där. Men jag måste säga att att jag förvånad över att ni inte ser det som prepping att ta hand om sitt närområde.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 22:28 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Alltså jag bäddar ju min säng varje dag (tar hand om mitt närområde) men jag ser det inte som prepping. Det låter bra det du gör, jag bara läser med en blank blick liksom för att jag inte ser kopplingen.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 22:45 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
somvanligt skrev:
Vad har det med prepping att göra?


Det är nog inte så svårt att förstå?

En bra och fungerande närmiljö är nödvändig för överlevnad, särskilt i en kris. Om sammanbrottet kommer på allvar är de som bor i en miljö där de inte längre kan få tag på rent vatten, mat och bränsle i praktiken dödsdömda. Eller tvingas på flykt.

Samma sak gäller sociala förhållanden. Att vara flera och hjälpas åt gör att det går att åstadkomma mycket mer än vad man kan göra ensam. För att möta yttre hot eller för att lösa försörjningsproblem och mycket annat.

Det kan handla om sådant som att hjälpas åt med tidskrävande och besvärliga uppgifter. Att gemensamt utnyttja begränsade resurser. Att ha tillgång till vatten som går att dricka, ha varierad skog, med svamp, bär och vilt, som klarar påfrestningar bättre, ätbar fisk i insjöar och hav, odlingsbar mark som har kvar eller rent av ökar sin naturliga bördighet, ha gott om pollinerande insekter i närheten, ha ett rikt fågelliv som hjälper till att hantera skadeinsekter.

Även stora kommersiella aktörer börjar agera för att kunna ses som en del av lösningen, inte en del av problemet. Och det görs nog effektivast genom att också faktiskt vara en del av lösningen...

Mycket vi gör påverkar inte bara vår egen närmiljö utan påverkar också miljön för andra, nära och långt bort. Och tvärtom, det andra gör långt bort, kanske på andra sidan jordklotet, påverkar vår egen närmiljö.

Allt fler tycks bli mer medvetna om detta. Även på andra sidan jordklotet. Det tycker jag är utmärkt!

Jag är övertygad om att det stora fallet kommer. Det vi kan påverka, som individer och gemensamt, är hur snabbt det kommer och hur allvarligt det blir. Och kanske vad som finns kvar efteråt.

---

Jag arrenderar ut mark billigt mot att den brukas på ett sätt som gör att marken fungerar som en kolsänka och ökar sin bördighet över tid.

Jag gynnar bärande träd och buskar. Och stenmurar och kantzoner. Och död ved.

Jag vägrar kalhugga. Försöker hitta lösningar för kontinuitetsskogsbruk.

Tillverkar, sätter upp, säljer och ger bort fågelholkar.

Jag hjälper andra, unga och gamla, att börja odla i liten skala, på olika sätt, i olika sammanhang. Eller att kunna fortsätta odla. Ger bort, eller säljer billigt, plantor. Tillverkar, säljer och ger bort utrustning.

...och en del annat som jag väljer att inte ta upp här pga opsäk.

Jag hjälper även till med att driva ett prepper-forum på internet...

Det är självklart så att man kan se på det här med prepping på många olika sätt. Och det är helt OK. Alla vill/kan inte flytta ut till BOL, utan preppar där de är. Det är bara en del av bredden på detta forum.

Men om man börjar bli "klar" med prepp för att hantera små vardagliga kriser och störningar så är det lätt att man höjer blicken och börjar fundera på allt större kriser och störningar. Och hur de (inte?) kan hanteras på ett bra sätt. Och det kan rent av komma att påverka livsstilen i grunden.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 23:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
somvanligt skrev:
Alltså jag bäddar ju min säng varje dag (tar hand om mitt närområde) men jag ser det inte som prepping. Det låter bra det du gör, jag bara läser med en blank blick liksom för att jag inte ser kopplingen.



Intressant att du tog upp det där med att bädda sängen. Att börja dagen med slutföra EN uppgift ordentligt, som att bädda sängen är ett mycket bra sätt att förbereda sig inför nästa uppgift. Prepping handlar ju om ett "mindset" eller "attityd" att förbereda sig inför kommande uppgifter och situationer.


https://youtu.be/TBuIGBCF9jc

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör ni för ert miljötänk?
InläggPostat: tor 04 apr 2019, 01:13 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
EssBe skrev:
somvanligt skrev:
Vad har det med prepping att göra?


Det är nog inte så svårt att förstå?

En bra och fungerande närmiljö är nödvändig för överlevnad, särskilt i en kris. Om sammanbrottet kommer på allvar är de som bor i en miljö där de inte längre kan få tag på rent vatten, mat och bränsle i praktiken dödsdömda. Eller tvingas på flykt.

Samma sak gäller sociala förhållanden. Att vara flera och hjälpas åt gör att det går att åstadkomma mycket mer än vad man kan göra ensam. För att möta yttre hot eller för att lösa försörjningsproblem och mycket annat.

Det kan handla om sådant som att hjälpas åt med tidskrävande och besvärliga uppgifter. Att gemensamt utnyttja begränsade resurser. Att ha tillgång till vatten som går att dricka, ha varierad skog, med svamp, bär och vilt, som klarar påfrestningar bättre, ätbar fisk i insjöar och hav, odlingsbar mark som har kvar eller rent av ökar sin naturliga bördighet, ha gott om pollinerande insekter i närheten, ha ett rikt fågelliv som hjälper till att hantera skadeinsekter.

Även stora kommersiella aktörer börjar agera för att kunna ses som en del av lösningen, inte en del av problemet. Och det görs nog effektivast genom att också faktiskt vara en del av lösningen...

Mycket vi gör påverkar inte bara vår egen närmiljö utan påverkar också miljön för andra, nära och långt bort. Och tvärtom, det andra gör långt bort, kanske på andra sidan jordklotet, påverkar vår egen närmiljö.

Allt fler tycks bli mer medvetna om detta. Även på andra sidan jordklotet. Det tycker jag är utmärkt!

Jag är övertygad om att det stora fallet kommer. Det vi kan påverka, som individer och gemensamt, är hur snabbt det kommer och hur allvarligt det blir. Och kanske vad som finns kvar efteråt.

---

Jag arrenderar ut mark billigt mot att den brukas på ett sätt som gör att marken fungerar som en kolsänka och ökar sin bördighet över tid.

Jag gynnar bärande träd och buskar. Och stenmurar och kantzoner. Och död ved.

Jag vägrar kalhugga. Försöker hitta lösningar för kontinuitetsskogsbruk.

Tillverkar, sätter upp, säljer och ger bort fågelholkar.

Jag hjälper andra, unga och gamla, att börja odla i liten skala, på olika sätt, i olika sammanhang. Eller att kunna fortsätta odla. Ger bort, eller säljer billigt, plantor. Tillverkar, säljer och ger bort utrustning.

...och en del annat som jag väljer att inte ta upp här pga opsäk.

Jag hjälper även till med att driva ett prepper-forum på internet...

Det är självklart så att man kan se på det här med prepping på många olika sätt. Och det är helt OK. Alla vill/kan inte flytta ut till BOL, utan preppar där de är. Det är bara en del av bredden på detta forum.

Men om man börjar bli "klar" med prepp för att hantera små vardagliga kriser och störningar så är det lätt att man höjer blicken och börjar fundera på allt större kriser och störningar. Och hur de (inte?) kan hanteras på ett bra sätt. Och det kan rent av komma att påverka livsstilen i grunden.


Det är fantastska grejer ändå. Det är precis det jag menar. Jag tänker att närområdet bra så får man mycket gratis om det väl blir en kris. Man vill nog inte börja ett shtfscenario med att göra iordning närområdet.

Det sociala är bra, det med att du hjälper till med mark,odling och kunskap det är jättestort då det i grunden ger en lite starkare befolkning i händelse av kris.

Det med skrivandet av forumet är en jättegrej och har nog hjälpt mååånga att bli lite mer förberedda. Det hjälper ju även dig vid end line som var lite av anledningarna till tråden. Jag har iaf blivit grymt mycket mer förberedd genom forumet. Jag visste inte ens vad prepping var försen för några år sedan. Jag sökte på överlevnad på Internet för jag att ville hitta ätbara växter i naturen i närheten av torpet. Då kom jag hit tror det var till björnens text och efter den dagen är jag fast.

Det har inte bara hjälpt mig utan många av mina vänner och min familj att bli väldigt mycket mer förberedda. Visst vi var nog väl förberedda innan men inte tillnärmelsevis så som idag. Den här sidan har blivit lite av vår Facebook eller vad man ska säga.

Det bästa är ju att vi får kolla idéer med andra preppers med andra förutsättningar och idéer som i sin tur gör oss lite mer preppade.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet