Färdigpreppad..?

Här snackar vi om det tänkesätt man behöver ha för framgångsrik överlevnad, hur man implementerar det i vardagen och hur man kan ha nytta av det i vardagliga icke överlevnads situationer.

Färdigpreppad..?

Inläggav lupl » tis 02 apr 2019, 18:29

Är det någon som har preppat klart?
Eller man kanske inte blir färdig..?
meet 601 camp. / slice
Promised Land only.
601 !
lupl
Samlar kokböcker från 1800-talet

Re: Färdigpreppad..?

Inläggav Daltorpet » tis 02 apr 2019, 18:33

lupl skrev:Är det någon som har preppat klart?
Eller man kanske inte blir färdig..?

Nja jag tror inte man blir färdigpreppad, det skulle vara i prylar och mat i sånt fall. Kunskap och sådant kan man ju inte få för mycket. Det är nog lite som med att ha en gård. När man äntligen säger nu är jag färdig för i år och så pustar man ut och innan man pustat in har det blivit nästa år..
Daltorpet
Inte utan mina marshmallows!

Inläggav somvanligt » tis 02 apr 2019, 18:52

Alltså egentligen har jag snart nått den nivå som jag från början tänkte jag skulle ligga på. Men färdig blir man aldrig. Eller, färdig blir man nog när man känner sig för gammal.
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.
Användarvisningsbild
somvanligt
There's no fate but what we make for ourselves

Inläggav Blondie » tis 02 apr 2019, 18:57

Inte färdigpreppad kanske, men jag har nått mitt ursprungliga mål och lite till som jag satte upp när jag blev medlem. 8)
Så jag preppar inte aktivt nu mer, utan nu är allt på is och det som råkar dyka upp i kunskap och saker är bonus.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar
Användarvisningsbild
Blondie

Inläggav Potatis » tis 02 apr 2019, 21:03

Inte färdig men som ovan passerat flera milstolpar.
Användarvisningsbild
Potatis
I vilken hand håller man sporken?

Inläggav Parabellum » tis 02 apr 2019, 21:10

Jag kommer aldrig någonsin bli färdig med mitt förberedande.
Det finns alltid något nytt att lära, göra eller köpa.
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!
Användarvisningsbild
Parabellum
Jag har något som inte ni har!

Inläggav slasken » tis 02 apr 2019, 21:57

vissa saker avklarade, har knivar för några hundra år framöver, och e del annat, men saknar en del av annat, kommer ta det lite lugnare framöver
Användarvisningsbild
slasken
Inte utan min morakniv...

Inläggav Zombie » ons 03 apr 2019, 02:50

Tja, om man har skaffat ett riktigt stort matförråd så måste det i alla fall underhållas.

Och det kommer nya bättre prylar efterhand. Solpaneler, powerbanks och annat trevligt utvecklas. Vad man eventuellt köpte för 5 år sedan kanske skulle vinna på att bytas ut.

Odling blir aldrig klart, måste underhållas varje år. Och nya frösorter kommer varje år om man söker brett. Nyligt upptäckte jag dessutom att en liten planteringsspade som jag trodde skulle räcka i min livstid var svårt rostig så jag fick slänga den. Tycks minnas att den var ganska dyr men jag har förstås haft den i bra många år.

Fast jag antar att man så småningom blir för gammal och svag. Om man knappt klarar att ta sig mellan sängen och toaletten själv är det inte så stor idé att ha tiolitersdunkar med vatten att rotera. Fast å andra sidan, när vanlig is blir en stor fara och ett allvarligt hot är det ju än viktigare att ha ett matförråd, så att man inte måste gå ut och handla.
/Zombie -->(x)q(/)
Zombie
Tränar vakthöns

Inläggav lupl » fre 05 apr 2019, 20:35

Zombie skrev:Tja, om man har skaffat ett riktigt stort matförråd så måste det i alla fall underhållas.

Och det kommer nya bättre prylar efterhand. Solpaneler, powerbanks och annat trevligt utvecklas. Vad man eventuellt köpte för 5 år sedan kanske skulle vinna på att bytas ut.

Odling blir aldrig klart, måste underhållas varje år. Och nya frösorter kommer varje år om man söker brett. Nyligt upptäckte jag dessutom att en liten planteringsspade som jag trodde skulle räcka i min livstid var svårt rostig så jag fick slänga den. Tycks minnas att den var ganska dyr men jag har förstås haft den i bra många år.

Fast jag antar att man så småningom blir för gammal och svag. Om man knappt klarar att ta sig mellan sängen och toaletten själv är det inte så stor idé att ha tiolitersdunkar med vatten att rotera. Fast å andra sidan, när vanlig is blir en stor fara och ett allvarligt hot är det ju än viktigare att ha ett matförråd, så att man inte måste gå ut och handla.

Frösorter... de var en grej jag skulle behöva införskaffa...
Det kan man odla året runt med hjälp av Ikeas växt belysningar...
Inte dumt att kunna få färska grönsaker som komplement till övriga maten...
meet 601 camp. / slice
Promised Land only.
601 !
lupl

Inläggav lupl » fre 05 apr 2019, 20:37

slasken skrev:vissa saker avklarade, har knivar för några hundra år framöver, och e del annat, men saknar en del av annat, kommer ta det lite lugnare framöver

:lol: ja... jag har väl oxo ett ..visst överflöd av vissa saker som inte är ätbara :oops:
meet 601 camp. / slice
Promised Land only.
601 !
lupl

Inläggav lupl » fre 05 apr 2019, 20:40

Blondie skrev:Inte färdigpreppad kanske, men jag har nått mitt ursprungliga mål och lite till som jag satte upp när jag blev medlem. 8)
Så jag preppar inte aktivt nu mer, utan nu är allt på is och det som råkar dyka upp i kunskap och saker är bonus.

:up: Ja kunskap är inte dumt... Det har du massor av ! Har lärt mig massor av det du lagt upp här på forumet, en riktig källa!
meet 601 camp. / slice
Promised Land only.
601 !
lupl

Återvänd till Överlevnadstänkande.