Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 22:15 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det får vara hur jävla eländigt som helst hos svenska bönder, men aktivisterna har ändå inte rätt att förstöra för random bonde. Använd den demokratiska vägen för påverkan eller påvisa enskilda lagbrott för att nå förändring. Allt annat är att jämställa med utomrättsliga åtgärder. Jävla otyg när folk anser sig ha rätt att utgöra rättesnöre för andra.

InläggPostat: ons 24 apr 2019, 23:29 
Användarvisningsbild

Hillfigur@ Du tar upp nåt som hände 2005 , djurskyddslagen har skrivits om åtskilliga gånger efter det . Det finns krav på att ventilationen ska kunna drivas av elverk vid strömavbrott . Det finns andra lagar som säger att det ska finnas fönster för dagsljus och det ska då räknas ut som % av golvarean .
Produktionen av griskött har stadigt minskat i sverige sedan 2008 och är i stadigt nedåtgående, importen ökar men motsvarar inte minskningen så vi äter mindre gris idag .
Exporten har även den minskat . Sverige var exportör av slaktgris till italien då vi hade det minst antibiotikabelastade köttet och det enda som dög åt parmaskinkan .

InläggPostat: ons 24 apr 2019, 23:49 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Sen kan jag tycka, ur ett rent smittskyddsperspektiv att det är bra att grisar går inne, minskar risken för att diverse influensor som sprids av fåglar muterar till något riktigt otrevligt

Eldflammor, dieselrök och undergång

InläggPostat: tor 25 apr 2019, 08:00 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Ni som vet, hur är det med ekologiskt griskött? Jag köper helst ekokött och rotar alltid i lådorna med kort datum för att hitta bitar som hamnar i frysboxen sedan. Att konsumtionen av griskött minskar kan väl iofs bero på att kundunderlaget "minus fläsk" ökar och att alltfler tillgodoser den gruppen eftersom det blir enklare. I affärerna finns nu många goda kycklingbaserade eller vegetariska alternativ till skinka, korv etc.

InläggPostat: tor 25 apr 2019, 08:49 
Användarvisningsbild

Vad vill du veta om eko-grisköttet?
Krav stämpeln kräver att suggorna har utevistelse samt kunna böka och lerbada .

Men även i vanlig grisuppfödning har man ändrat på mycket . Tex så har man bara suggorna i ensambox under tiden hon har smågrisar , därefter går suggorna i stora oisolerade hallar med andra sinsuggor och gyltor till nästa grisning . I hallarna är det djupströbädd och man ställer in stora halmbalar för suggorna att böka runt i . Vissa låter även suggor som fungerar i grupp grisa tillsammans på det viset . Grisarna får tillfredsställa bökbehovet och blir friskare av att röra på sig . Många har även en uterastgård .
Slaktsvinen blir ju inte äldre än ca 8 månader innan de slaktas . Det betyder att det är ca 6 månader kvar efter att suggan har tagits bort . Det är svårt att blanda grupper av slaktsvin då de lätt blir stressade och sjuka så dem håller man kvar i gruppen de föddes i så gott det går .

InläggPostat: tor 25 apr 2019, 09:13 
Inte utan mina marshmallows!

Dweomer skrev:
Vad vill du veta om eko-grisköttet?
Krav stämpeln kräver att suggorna har utevistelse samt kunna böka och lerbada .

Men även i vanlig grisuppfödning har man ändrat på mycket . Tex så har man bara suggorna i ensambox under tiden hon har smågrisar , därefter går suggorna i stora oisolerade hallar med andra sinsuggor och gyltor till nästa grisning . I hallarna är det djupströbädd och man ställer in stora halmbalar för suggorna att böka runt i . Vissa låter även suggor som fungerar i grupp grisa tillsammans på det viset . Grisarna får tillfredsställa bökbehovet och blir friskare av att röra på sig . Många har även en uterastgård .
Slaktsvinen blir ju inte äldre än ca 8 månader innan de slaktas . Det betyder att det är ca 6 månader kvar efter att suggan har tagits bort . Det är svårt att blanda grupper av slaktsvin då de lätt blir stressade och sjuka så dem håller man kvar i gruppen de föddes i så gott det går .

Visst är det så också att kravmärkta grisar bara får äta kravmärkt foder? Eller är det foder från egna lantbruket? Har dålig koll men har har en ekologisk grisbonde i bekantskapen och han sa något om det.

InläggPostat: tor 25 apr 2019, 09:16 
Inte utan mina marshmallows!

Hittade en länk

https://www.krav.se/om-krav/krav-markni ... rtifierad/

InläggPostat: tor 25 apr 2019, 10:54 
Användarvisningsbild

I din länk så står självförsörjningsgraden ska vara 50% och det är det foder som du odlar i egen jord . Har du krav cert på grisarna så ska ju även gården i sin helhet vara det . Men det foder du köper in ska även det vara krav-certifierat upp till 90-99% någonstans , kraven hårdnar för vart år . Den del som inte behöver vara kravcert är tex mineraler och vitaminer .
Kravfodret som inte odlas hemmavid är ju dyrare pga ordet krav på säcken så uppfödningen av grisen blir dyrare ju mindre hemmaproducerat foder du har att använda . Köttet blir dyrare ut i affären .

InläggPostat: fre 26 apr 2019, 06:45 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Tack till Dweomer för utmärkt svar. Jag köper ekokött för jag inbillar mig att de djuren har haft det så bra som det går att göra. Foder tänker jag uppriktigt sagt inte mycket på.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2