Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: ons 29 aug 2018, 12:23 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Vinbärssnäckor är tämligen vanliga i sverige upp till mellersta delarna av landet, men vanligare på östkusten än västkusten, och allra vanligast i södra delarna. Även i Sverige är den inplanterad, troligen på medeltiden och anses numera vara "naturaliserad".

Det kan ju hända att den vandrat över till er från Sverige med någon varutransport, om den inte rymt ur något terrarium.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: fre 28 sep 2018, 17:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg kommer til å skrive litt i tråden om testing av hermetikk (konserver). Det vil da være hermetikk som er kjøpt som er ny for meg, hermetikk som er til salgs i Norge (tips til dere som er innom Norge og vil kjøpe med hermetikk til Sverige), diverse jeg har hermetisert selv (bare det som er hermetisert i min all-american og hermetikk som er utgått på dato (har noen skikkelige perler liggende her, fx stridsrasjoner som nærmer seg 35-40 år :surprised: .

Crusoe tester hermetikk / konserver #1
Svin ytrefilet fra 2015 konservert i min all-american trykkoker.
Kjøttet er hermetisert i gjennomsiktige glass, altså kan lys ha påvirket innholdet. Kjøttet er lyst mot gul/hvit/beige, slik tilberedt svinekjøtt normalt er. Det som er nærmest å sammenligne med er vel bog-picknick skinke i konserver. Fargen er mer rosa / frisk på sistnevnte enn på egen produksjon.

Strukturen på egen hermetikk synes jeg var bedre enn på kjøpt. Det var mer "tyggemotstand" og dermed mer følelse av å spise kjøtt enn ved kjøpeskinke på boks.

Smaksmessig var egen skinke ganske nøytral. Litt smak av umami og svakt smak av salt. På den andre siden er den uten tilsettningstoffer, med unntak av salt.

Konklusjon:
I fremtiden bør jeg være litt mer generøs med salt og eventuelt krydder. Som kjøttkonserver så synes jeg at strukturen, følelsen av å spise kjøtt var langt bedre enn kjøpevarianten. Siden svinytrefilet går å få kjøpt til 40,- pr.kg. så blir dette svært prisverdige kjøttkonserver. En relativt billig og grei kjøttkonserv som minimum lar seg lagre i 3 år uten at det går nevneverdig utover smaken. Jeg vet at det er lite fett i ytrefilet, men det var ingen harsk smak eller annen bismak.

Det blir mer hjemmelaget hermetikk av ytrefilet svin til lageret.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 23:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Vi har hatt noen chili dager her hjemme! Det har blitt noen dager hvor tårene har trykket på, men nå er det snart over. Vi flyttet tidligere inn en del chili planter slik at vi kunne skåne de for høsten og de er nå høstet :-g

Nå har vi høstet det som trolig er siste høst av chiliplantene. Det er vanskelig med navn, men det som er høstet frø fra, så er det;

#1 grønn chili, disse blir lange.men er også tynne. Blir til slutt røde. Ganske milde.
#2 Birdseye / thaichili. Små, men svært sterke frukter. Tror det er de som kalles piri-piri.
#3 Peter, sjelden chilitype, litt sterk, kan ligne på noe som har gitt den navnet "den erotiske chilien".
#4 Habanero. Trenger neppe mer beskrivelse. Svært sterk. Ser ut som små skrukkete paprika. (har fått mange av disse)
#5 Vampire. Til tross for navnet smaker disse mildt. Utvikler seg fra nærmest sorte til dypt blodrøde.

Så langt har det blitt chilisaus xxx/tra strong, syltet chili og tørket chili. Håper at frugan kan selge en del av det! Uansett så blir det mer enn nok til oss.

Planen er å øke med 5 nye typer til neste år. Håper å selge mange som planter, kanskje kan vi også selge frø etter hvert.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 01:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Chilisausen fra i høst ble en knallsuksess! Jeg gav en flaske til en venn som hjelper meg mye med preppingen og han ringte meg opp samme kveld og ville kjøpe alle flaskene frugan skulle selge på markeder :surprised: . Det var færre enn han ville ha, men han fikk de vi kunne selge. Jeg laget ikke så mye siden den var såpass sterk og frugan var usikker på om det var noe å selge... Jeg har latt andre prøvesmake av egen batch og flere vil kjøpe til neste år... Resten av eget lager er nå spist opp og min eldste sønn, som spiser mye chilisaus, mener at min er den beste... :oops: :lol: . Satser på at årets chilihøst blir like bra så får jeg lage en real porsjon til neste år!

Som nevnt i andre tråder så slaktet jeg gjess og kaniner for et par dager siden og noe av dette er bearbeidet og havnet i matlageret. Her følger oppskriftene:

Gåseconfit
Gåselår deles i over og under lår og legges i grovt salt en 7-8 timer. Deretter tørkes bitene rene for salt, legges tett i en stor jerngryte sammen med hvitløk, rosmarin og hel pepper. Kjøttet dekkes med flytende gåsefett og gryta settes i ovn på 150*C. La kjøttet putre i 1,5-2 timer, til kjøttet lett slipper beinet. Kjøttet legges i varme store norgesglass og la det være en 5-6 cm til kanten av glasset. Fyll på med kokende gåsefett til det dekker over kjøttet og forsegle glasset.

Småkjøtt av kanin
Her benytter jeg øvre del av frambein, lår delt i biter og buklist delt i biter. Bitene kokes i en kraft av avskjær fra gås og kanin, med salt, hel pepper og laubær til de er nesten gjennomvarme (rosa i midten). Deretter legges kjøttet i 1/4 gallon norgesglass til det er 4 cm igjen til kanten.Fyll på med kokende kraft til det dekker kjøttet. Glassene forsegles og kokes i en all-american trykkoker, ved 10 bar i 90 minutter.



Vi får mer og mer egenprodusert kjøtthermetikk i lageret og jeg synes det er spesielt morsomt å hermetisere kjøtt fra eget slakt. I løpet av den nærmeste tiden kommer jeg til å lage leverpostei av slakt fra 18/19 så det blir enda noen kg til lageret. Det at det er billigere og smaker bedre enn industri kjøtthermetikk er heller ingen ulempe :lol:

Resten av slaktet, kaninlår/rygg, gåsebryst og vinger er vacumpakket og fryst til middager fremover. Halser, krås, hjerter og fugleføtter er fryst og vil bli til suppe.
(halsene blir nok stekt lenge og spist av meg. Jeg har "dibs" på disse, siden gås og kalkunhals er en personlig favoritt.)

Gåsefett er en annen favoritt og er helt knall til å steke poteter i. I år har jeg fått nesten en kg rent fett pr. gås og det er jeg svært fornøyd med. Jeg plukker alt løst fett jeg kan når jeg stykker fuglen. Spesielt i bukhulen og rundt tarmene er det mye fett. Det er en fordel om fuglen er ganske kald når dette gjøres. Deretter trimmer jeg stykkene for skinn og fett, samt skjærer av så mye som mulig skinn og fett fra restene av stykkningen. Fettet og skinnet legges i en kjele på svak varme til alt fettet har smeltet og det helles på varme patentglass.

(ed. del av oppskrift)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 08:47 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Det är härligt att läsa om hur ni tar vara på allt som djuren ger. Hur gör ni med skinn och fjäder? Gåsdun är inte fy skam och kaninskinn kan väl bli en mössa eller två.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: mån 18 feb 2019, 11:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Hei Omnivore!
Jeg synes det er morsomt å benytte så mye som mulig, både av dyrene og i annet. Det som startet med å være et prosjekt med prepping går mer og mer over i å bli både en livsstil og filosofi og det å benytte så¨mye som mulig hører med.

Så langt mestrer vi ikke garvingen av skinn helt enda, men vi er på vei. Det er frugan som står for den delen og det er alun garving hun jobber med. Så langt så er det det å få skinnene myke nok som er utfordringen. Trolig er det strekking og manuell bearbeiding av skinnet vi må jobbe mer med, det ligger noen skinn på badet nå, så vi får se om resultatet blir bedre i år.

Så langt har hun trekt et liggeunderlag med kaninskinn for meg og setet på en stolsekk jeg bruker på isfiske. Jeg vet hun har lyst til å lage sitteunderlag og andre småting hun kan selge på marked om hun får taket på garvingen. Det er nok bare et tidsspørsmål før hun har knekt koden og garvingen blir vellykket.

Spiserør, lunger, nyrer og annet småplukk gir vi til hønsa. Det jeg etterhvert ønsker jeg kan finne bruksområder for er kaninhoder og ører. Siden vi har belgiske kjemper og krysninger av denne til slakt, så blir det mye ører og hoder. Nyrer har jeg benyttet tidligere, men siden alle i familien har litt avsmak for disse, så går de til hønsa.

Fjær og dun benytter vi så langt ikke. Jeg har en bekjent og nabo som driver med gjess i større scala en oss og jeg vet at han eksperimenterer med dun til å fylle puter med. Jeg avventer og ser hvordan han gjør det og om det er et alternativ for oss. Den samme naboen plukker også de største og flotteste fjæra og sender til en i Tyskland som lager fjærpenner. Regner med at det er et svært lite marked for dette, men har så vidt forsøkt å lage noen fjærpenner selv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: tis 19 feb 2019, 13:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Sämskning är tungt och mycket arbetskrävande. Jag tror inte det finns några genvägar för att få det riktigt mjukt. Garvning, där man inte behöver vara rädd om håret, har nog fler möjligheter.

Jag läste en (ungdoms?)bok om en som bodde ihop med indianer ett tag. De vävde täcken av smala remsor av kaninskinn. Jag antar att de då slapp ifrån det mesta av sämskningen, och att det blev användbart genom att det var vävt och därför ledade sig. Om man får det att rulla ihop sig med hårsidan ut blir det ju mjukt och behagligt även om det inte blir följsamt. Det borde ju gå bra för platta saker som sittunderlag, innersulor och eventuellt kragar och väskor eller kantning av ytterkläder. Man borde kunna sy ihop hela öron till snygga runda plattor (typ prästkragar), men jag vet inte hur man undviker att de ruttnar.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: fre 22 feb 2019, 18:31 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Hei Zombie!
Jeg har også hørt at hardt arbeid er det eneste som gjelder. En ting jeg vurderte å prøve var å ha skinnene i sengetøy og kjøre de i sentrifuge sammen med tennisballer. En jeg snakket med sa at det var unødvendig å prøve. I følge han er det strekkingen i arbeidet som er viktigst og det kan man bare gjøre med hånd.

Jeg har for meg at jeg har hørt/lest at blant innuitter og indianere så er det vanlig å tygge skinnene i bearbeidingen. Frugan synes ikke det hørtes ut som noe god ide :lol: Ideen med å skjære remsor og veve synes jeg var spennende. Vi har ingen vev, men å lage en ramme og teste ut burde jo gå greit. Jeg skal sende forslaget videre til frugan.

Kaninører kan vel sikkert tørkes til hundesnack. Har ingen hund selv for tiden, men kjenner jo mange som har hund.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: tor 03 okt 2019, 19:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg har i dag laget årets batch av chilisaus. Av chilityper inneholder den: grønn chili, espelette, habanero, vampire, hungarian carrot sweet banana og birdseye.

I tillegg inneholder den:
Gul løk, hvitløk, eplecider eddik, eplejuice, tomater, salt og sukker.

Det ble rundt 3l og noe blir presenter, noe blir til frugans torgsalg og resten til oss. Jeg fant dessverre ingen gummihansker (og åpner ikke kassen for smittevern for matlaging...), så nå brenner det over alt jeg tar på med fingerene. (munn, øyne og "privatparts :cry: )

I tillegg koker jeg inn årets tomatsaus, det blir langt mindre enn jeg håpet på, men en del til pasta og pizza blir det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: lör 05 okt 2019, 19:26 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Hehe, chilifrukt utan handskar blir rätt otrevligt.

Jag brukar göra "vanlig" chilisås, med lök, socker och äppelcidervinäger, vad har du för recept?

Chilli Chump ör en väldigt trevlig youtube-kanal om chili-odling och matlagning med chili.

Har du provat "fermented" hot sauce, https://www.youtube.com/watch?v=dRkXaa8ttM8
Han visar flear såna, men även "vanlig" https://www.youtube.com/watch?v=lfYDh_VoTWs


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: mån 07 okt 2019, 01:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Bruker det samme som deg Bokmalen, men jeg benytter hvitløk og hjemmelaget tomatsaus i tillegg. i fjor brukte jeg også morot for sødme, men har bare brukt litt sukker i år. Jeg har aldri forsøkt å fermentere chilisausen, men ser at det gir flest treff på youtube.

Jeg har høster det siste fra hagen, ryddet og forberedt mot neste år og slaktet gjess i dag. Drueplanten er helt ekstrem i år. Vi har høstet 80l i dag og har dekket under 1/3 av planten :o Potethøsten har vært dårlig i år,men i dag fant jeg to poteter på et sted jeg ikke viste jeg dyrket potet og det er de største potetene jeg har sett i mitt liv. De to potetene veide til sammen 1,3 kg :o

Gjessene slaktet jeg fordi jeg har bestemt meg for å slutte med gjess. Ingen kyllinger i år, missfornøyd med forholdene i gåsegården og andre årsaker er grunnen til at jeg gir opp. Heretter satser jeg på egghøns, dverghøns, kjøtthøns,moskusender, kalkuner og kaniner. En fordel er jo at jeg øker arealet kjøkkenhagen en del.

Middagen i dag var nesten med alt fra hagen. Jeg stykket en belgisk kjempe i lår, frambein, rygg og buklist. Disse bitene hogde jeg i serveringsbiter, (vær forsiktig med kaninbeinsplinter). Bitene stekte jeg ganske hard med salt og pepper i en stor jernpane. Når alt var brunt fylte jeg på vann til det nesten dekket kjøttet. Deretter dekket jeg alt med gulrot, purre, selerirot, brekkbønner og noen tomater fra hagen. Varm jerngryte stod i ovnen på 150* i 2 timer og 30 minutter.

Kjempepotetene ble skåret i tykke skiver og smørstekt møre og jeg laget saus med kraften fra gryta. Med frugans tyttebær(lingon) syltetøy så var det et trestjerners måltid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: ons 04 mar 2020, 00:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Oppdatering fra Vestfronten:
Den milde vinteren har gitt muligheter til å forberede den kommende våren for dyrking. Jeg setter stor pris på det siden jeg synes jeg kom litt bakpå forrige høst. Stort sett er det gamle plasser som bearbeides, men det er også noen nye steder som blir etablert. Der jeg tidligere holdt gjess blir nok plass for poteter og favabønner i år.

Inne er jeg godt i gang med forkulturer av diverse grønnsaker. Mye har allerede blitt priklet og noe er allerede satt i potter. Noe nevnt er mye glemt, men har allerede 8 typer chili, 5 typer tomat og 2 typer tobakk som er priklet. Nytt av året er at jeg forsøker å dyrke svampgurka/luffa sponge. Så langt har 3 av 9 planter død, men håper resten klarer seg. (hjemmedyrket svamp, hjemmelaget såpe og selvplukket pimpestein vil nok kunne bli gavepakker frugan kan selge på marked). Ganske snart er det også på tide å plante frø til squash, pumpa, majs og gurker. Jeg har også plantet 18 kanner med diverse grønnsaker som vintersåing.

Begge de gjenværende veksthusene er nå klare. Jeg kommer til å sette varme i et av de denne uken, men venter nok litt med å flytte planter ut. Veksthustunnelen er revet, den klarte ikke vekten av det eneste kraftige snøfallet vi hadde i fjor. Den bli erstattet med et lite veksthus/benk til chili og resten blir kjøkkenhage.

I tillegg er jeg godt i gang med å hente tang og tare fra stranda nedenfor huset. Etter hva jeg har lest er det både god kompost og flott for å bedre strukturen i jorda. Mye er allerede hentet og spredt og mye mer vil bli hentet fremover. Vinterstormer og stormflo gjør det lett å hente mye tang/tare. Den eneste ulempen er at det er mye plastavfall i tangen, men satser på å fjerne mye av det under luking fremover. I tillegg til det som spres rundt i bed og planteområder så lager jeg også en stor haug som skal brukes til jorddekke utover våren og halvparten av haugen skal jeg forsøke å dyrke potet i.

Kompost er fantastisk! Etter å ha tømt tørrkomposten fra i fjor så har jeg mengder med fet svart jord. Mye er siktet og så langt har jeg brukt mindre enn en sekk plantejord til plantingen inne og vintersåingen. Jeg er godt i gang med å fylle opp kompostbingen på ny, så det blir også i år plantet pumpa på toppen av kompostbingen. Tidligere erfaringer tilsier at det blir 9 pumpaplanter og en del solsikke. Før har jeg også plantet poteter der, men dropper det i år.

Det meste av komposten er fra hageavfall og dyreholdet. I vinter har jeg bare hatt høner, kaniner og moskusender, men regner med at det blir mer utover våren. Jeg har allerede kjøpt en liten flokk pekingender, 7 stk., men ser ikke bort fra at det blir flere arter utover våren. Vi driver også med å omorganisere hvor vi holder dyra, nye bur er bygd, noen til skal bygges og der gamle rives blir det mulighet for mer dyrking. Jeg er også såvidt i gang med å bygge en andegård og har planer om å grave ut en liten dam i den.

Jeg har også reorganisert matlageret og flyttet noe så nå er det plass til en del mer. I den anledningen har jeg testet noe av det eldste og her er erfaringene så langt:
- diverse sauser som smakstilsettning er kastet, Bland annet chilisauser som er mer brune enn røde frister ikke engang å smake på :smack:
- Grov Wasa knekkebrød bf. juni 2014, litt mykere enn nytt, men ingen usmak/harskhet. Oppbevart i orginalpakkning (papirpakke).
- Hermetisk minestronesuppe bf. mars 2013. Finfin, ingen usmak og til og med litt tyggemotstand i grønnsakene. Med litt extra pasta, litt stekt pølse og
litt bacon, så ble det med brød en fullgod middag.
- Hermetisk fersken bf. mai 2013. Både farge, smak og konsistens som ny hermetisk fersken.
- Hermetisk tomat og basilika suppe bf juni 2015. Ble brukt som pastasaus. God farge og god smak.
- Hermetisk Ghee bf. okt. 2014 Jeg har ingen referansepunkt her, men ingen harsk smak eller lukt.
- Tørr pasta tricolore bf. mai 2013 oppbevart i orginalpakke (plastpose) smaker som annen pasta.
- Nido hermetisk tørrmelk bf. okt. 2013. Denne har vært åpnet i to år med plastlokk. Ingen usmak på denne.
- Egen hermetisert and i kraft og andeconfit fra 2015. God smak, litt salt, skal ikke skrive mer siden den ble spist i kveld....

Vi begynner å få svært mye dehydrert frukt og grønnsaker i matlageret. Jeg er sikker på at vi nærmer oss 1000 kg ferskvare som er dehydrert. Jeg dehydrer det hardt, det vil si til det er helt tørt /brittle og har hørt at det da har svært lang holdbarhet om det blir oppbevart riktig. Der vil jeg skryte av min dehydrator; en Excalibur med 9 brett. Den gir nesten 1,3 kv. meter tørkeflate med alle brettene og har gode innstillinger både for varme og tørketid. Min har surret og gått i mange 100 timer helt uten problem. Den er ganske dyr i innkjøp, men om man ønsker å bygge mye matlageret på dehydrert mat, så er den fantastisk.

Vi henter for tiden også mye treembalasje hos en bedrift i området. Den demonteres og brukes i videre byggeprosjekter. Det som går i stykker eller er ukurant blir til ved. Både mine to sønner og jeg er tatt opp som medlemmer i en pistolklubb. Det betyr at jeg nå kan kjøpe håndvåpen, men gutta må vente noen år til de blir gamle nok. Om vi skyter bra er en helt annen historie.... :oops:

Dagens måltid var grillet and, hermetisert og confitert (to typer) fra 2015, med potetmos (pulver fra lageret), egne brekkbønner og posesaus fra lageret (bf okt. 16). Det smakte nydelig med hjemmelaget druesaft.

Legger også til en oppskrift på vår hjemmekomponerte "Shit hits the fan banan pancakes" som vi lagde når gutta var yngre. Oppskriften er som vanlige pannekaker, men 1/3 del av hvetemelet byttes med mel laget av dehydrerte bananer, egg byttes med dehydrerte egg og det benyttes tørrmelk isteden for vanlig melk. Litt vanskeligere å snu enn vanlige pannekaker, men med god smak.

Over og ut og alt vel fra Vestfronten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: tor 09 dec 2021, 02:26 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Enda lenger siden jeg skrev i tråden min (håper du fremdeles henger med Omvnivore?).
Det er egentlig lite nytt å skrive om produksjonen av grønnsaker i år. Det var under pari til tross for at det også var noe jeg var svært fornøyd med. Det ble i allefall nok tomatsaus og jeg takker for tipset om sitron.

Dyreholdet derimot er vært svært bra. Noe er allerede slaktet og noe skal beholdes som livdyr. Når resten som skal slaktes blir det, så tror jeg gi ender på minst 60-70 kg kjøtt.

Siden barna nå flytter ut, til godt betalte yrker, så tar jeg de litt ut av prepperregnskapet. Kommer til å skrive litt mer om det senere, men nå klarer frugan og jeg oss godt i minst et år. Alt vel fra nabo i vesterled


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: sön 12 dec 2021, 16:02 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Kul att läsa Crusoe! Gissar att ni har kaninerna för kött. Är det en specifik köttras ni har? Har ni några favoritrecept på kanin?
Vad är det för torkugn ni har när ni torkar grönsaker och annat? Vi har idag två billiga runda med fläkt i botten men funderar på att köpa en med vertikalt sittande fläkt istället för att få jämnare torkresultat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: fre 24 dec 2021, 17:39 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Hei Miss P! Det er sjeldent jeg er innom her så derfor sent svar. Selvfølgelig går jeg inn på på denne tiden på denne dagen... Jeg skal svare mer utfyllende senere (kanskje i kveld), men nå kommer gjestene om 27 minutter :? . Ønsker uansett God Jul videre!

(dialogen videre i denne tråder blir ikke kopiert over til Preppers, da jeg etter eget ønske sa at jeg kom til å kopiere postingen på Preppers siden over hit (som jeg vil fortsette med), men med tanke på svar så regner jeg det som to ulike tråder).


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet