Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Andningsskydd virus
InläggPostat: mån 17 feb 2020, 22:45 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Har ni skaffat andningsskydd och i så fall vad?

Jag handlade till mig själv och närstående. Vet inte om det blir aktuellt att ta fram för covid-19, men kan vara bra att ha på lager.

Jag satsade på Sundströms halvmask SR100 med några extra SR510 P3 partikelfilter och en stor förpackning SR221 förfilter. Jag har användning för detta även vid sliparbete och liknande hemma i snickarboden.

Jag köpte det som Premium Plus Pack så jag fick med en förvaringsbox och ett gasfilter SR 297 ABEK1 också. Dessutom köpte jag några extra partikelfilter och 16x5 st SR221 förfilter.

https://www.pricerunner.se/sp/sundstr%C ... r-100.html

Jag kompletterade med några billiga skyddsglasögon.

Dessutom ett gäng 3M 9332 FFP3 andningsskydd att ha i EDC:

https://www.pricerunner.se/results?q=3m ... 32+%20ffp3

Samt några 3M 4279 FFABE1P3 R, halvmask med kombinerat partikel- och gasfilter.

https://www.pricerunner.se/pl/734-51293 ... 277-priser

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: ons 19 feb 2020, 22:16 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
EssBe skrev:
Har ni skaffat andningsskydd och i så fall vad?
Jag satsade på Sundströms halvmask SR100 med några extra SR510 P3 partikelfilter och en stor förpackning SR221 förfilter. Jag har användning för detta även vid sliparbete och liknande hemma i snickarboden.

Jag köpte det som Premium Plus Pack så jag fick med en förvaringsbox och ett gasfilter SR 297 ABEK1 också. Dessutom köpte jag några extra partikelfilter och 16x5 st SR221 förfilter.


Bättre än vad pricerunner visar nu..... Toolab kör kampanj med -40%

Halvmask Sundström SR 100 Premium-Pack M/L i box = 374kr
Helmask Sundström SR 200 = 1.349kr

https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Halvmask-Sundstrom-SR-100-Premium-Pack-M-L-sv-0
https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Helmask-SR-200-m-siktskiva-i-polykarbonat-sv-0

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: tor 20 feb 2020, 23:22 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
kompletta först med ffp3 engångs masker så hela familjen skulle åtminstone ha två uppsättningar skydd.
Sedan i brist på m90 gasmask (för jag gillar vätskeslangen) så köpte jag en HALVMASK BASIC PACK SR 900 M på bauhous och ett visir båda kan vara bra när man slipar i garage också. sen vet jag inte om skidglasögon kanske ger bättre skydd för ögonen
En stor anledning vara att dessa är som en gasmask avtorkningsbara när man tagit sig ur den zon man befarar är farlig tex när man varit och fått sin första dos vaccin.
har tänkt mig att man kan sätta plupp eller tejp för inlops hållet vilket man inte kan om man har en engångsmask eller halvmask med stora filterytor när man sedan ska använda den igen är det bara att dra på den och sedan ta av tejpen.
En sak man slipper mera gentemot engångsskydd är att där kan ju ämnen från utsidan ta sig runt till insidan som man sedan andas in. en tanke jag hade där var att lägga den på en annan mask som hade påse över sig och på så sätt få ett hyfsat tätt skydd och sedan förvara den väderskyddat en bit ifrån där man bor inte perfekt men bättre än ingen plan.
Ett problem jag har är att ingen av maskena håller tätt för min dotter så där måste jag leta.
Den m90 gasmask jag har är nästan tät när man täcker hålet och andas in så börjar den tryckas ihop för henne men sedan sipprar luften in med ett prut ljud är det tillräckligt ??
sundströms finns i small men hur mycke mindre är den? huva tror jag blir dyr och klumpig.

höll på att glömma jag köpte även några skräpskydd utan ventil utifall någon i familjen blir sjuk så kommer jag inte ha hjärta att överge dom och då kan dom ha det på sig när man kommer in i deras karantän (garage med dubbeldörrars sluss med utblåsfläkt om man har tillräckligt med el) så att dom inte ska hosta/andas direkt på en.

sedan funderar jag på regnkläder eller skyddskläder för resten av kroppen för det kan nog vara ett stort problem tillsammans med rengöringsrutiner men denna tråd var ju om andningsskydd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: fre 21 feb 2020, 00:10 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Sundströms har även våtservetter med alkohol för rengöring av masker.

Men jag funderar på något alkoholbaserat ytdesinfektionsmedel från apoteket istället.

Exempel: https://www.apotea.se/dax-ytdesinfektio ... us-1000-ml

Eventuellt skruva på ett spraymunstycke och använda en bit hushållspapper.

Och komplettera med alkoholbaserade våtservetter I EDC.

Skulle det vara rimligt att desinficera ett 3M engångs andningsskydd genom att spraya det med ytdesinfektionsmedel? Kanske placera i tät låda dessutom en god stund. Det skulle kanske vara ett sätt att få lite ekonomi på engångsandningsskydd? Eller skulle det rent av vara farligt? Ett alternativ skulle kunna vara en liten "varmluftsugn" som värmer luft till 100C.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: fre 21 feb 2020, 23:57 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Vad ska man tänka på när man köper dessa halvmasker?
Hur vet man storlek?

Jag köpte två femtipack engångsmunskydd (fp1 el 2) från Staples förut men vill nog ha lite mer både engångsskydd och något man kan byta filter på.
Vart kan man beställa engångsskydd nu som inte är slutsålt?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: sön 23 feb 2020, 14:18 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
på dom flesta bauhous butikerna hade dom halvmasker kvar typ
https://www.bauhaus.se/halvmask-basic-pack-sr-900-m
bar medium dock
storleksguiid hitta jag nu på
https://www.magasin10.se/sakerhet/andni ... om-sr-100/
men det var snävt medium låg mellan 112-125 mm.
undrar om s/M passar dotter den borde ha minst 14 mm span den också fast då blir det att betälla men än finns det nog tid ävn om det krypp närmare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: sön 23 feb 2020, 15:06 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Här hittar du en mer fullödig guide om tillpassning och storleksguide för Sundströms masker
https://www.srsafety.se/productattachme ... oad?id=251

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: sön 23 feb 2020, 21:08 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
enklast om dom har hål som dessa är att täppa hålet utan att trycka får man andnöd så är det tätt ;)
Dock testa dotter ett gas test med en starkt luktande sprayfärg och då upptäkte vi att gasmasken som förut inte var tät var tätt när vi sedan gjorde hålla för hålet test kunde hon inte andas så den vart påspänd lite annorlunda denna gång så det gäller att testa när det gäller henne.
Det kan ju vara allt hår också.
nu när det är löst med andningsskydd skulle man nog fokusera på resten av kroppskyddet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: ons 18 mar 2020, 17:16 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Äntligen får sjukvården använd m90 maskerna hoppas nu att försvaret delar med sig till sjukvården om dom har brist på engångs.
mycke lättare med anpassning och tätare och skyddar även ögonen och vi har väll åtskiliga tusen inom försvaret, hemvärn och annat.
https://omni.se/nytt-besked-om-stoppad- ... s/a/awozba
man ska även starta nyproduktion som blir CE märkta


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: fre 20 mar 2020, 10:31 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: mån 09 apr 2012, 21:33
Inlägg: 22
Kör också Sundström Halvmask,
Använder den privat i hobbyverksamhet annars och har förfilter på lager för att kunna byta varje vecka i ett år om det behövs.
Har enbart 1 extra filter som man kan varva med när man rengör det andra.

Ögonskydd; Skidglasögon-variant med ofärgat glas.

Tycker för övrigt att det är lite ironiskt nu ang Corona just att man påstår att skyddsmask inte hjälper, med parentesen att folk inte vet hur man använder dem korrekt.
Man antar att fölket är inkompetent, ligger kanske inte så långt från sanningen i och för sig.. :-g :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: fre 20 mar 2020, 13:08 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Kör med sundströms halvmask och ffp3 filter med förfilter. Har några gamla ffp3 engångs liggande nånstans också.
Hur man tar av sig andningskyddet är viktigt! Har man inte pejl på det bör man skaffa sig det tycker jag, annars försvinner ju vitsen med skydd liksom :smack: Halvmask/helmask skulle jag nog dränka i sprit för att vara säker på att komma åt överallt, utom filtret. Det skulle jag nog bara torka noggrant utvändigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: fre 20 mar 2020, 16:55 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Har också Sundströms halvmasker med P3 & förfilter.

Om du plockat isär filtren och masken för att sprita delarna, så sprätter du ut ev. fångade virus i luften och behöver en annan mask och skyddsutrustning. Blir lite moment 22.........

Jag desinficerar hällre hela masken med filtrena monterade med värme på en plåt i en papperspåse typ McDonald i ugnen på 70-75˚C
Har hittat kurvor på avaktiveringstiden vid olika temperaturer.
Du ska inte gå under 56-57˚, som är den kritiska min.tempen.

Värm upp ugnen först innan du stoppar in påsen med masken.
Stick in en ugnstermometer med sladd (typ IKEA) i eller under påsen för koll på tempen om du är osäker.
Påsen blir ju också desinficerad, kan återanvändas flera gånger och är bra att förvara masken i.

Results:
The effect of heat treatment on the infectivity of CCoV was evaluated at three different temperatures, +56 °C, +65 °C and +75 °C. At +56 °C a significant decrease in infectivity was achieved after 30 min, but the virus maintained its infectivity close to the limit of detection for 60 min (Fig. 1a). Treatment at +65 °C inactivated the virus after only 5 min (102.0 TCID50/50 μL) and complete inactivation was reached after 40 min (Fig. 1b). At +75 °C infectivity was quite reduced after 5 min (101.0 TCID50/50 μL). Some infectious virus could still be detected close to the limit of detection for the end point test after 15 min, and after 30 min the virus was completely inactivated (Fig. 1c).

Bild

Fig. 1. Effect of heat treatment on CCoV infectivity in vitro. Virus aliquots were incubated at three different temperatures, +56 °C (a), +65 °C (b) and +75 °C (c), and were removed and titrated by the TCID50 assay at fixed time points. The straight line delineates the detection limit of the test.

Har du en varmluftsugn så är det ännu enklare, men funkar även med min gamla mekaniska-termostat-ugn. Man får ha noggrann koll att temperaturen inte går över 75˚ och ev. skadar mask/filter.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: lör 21 mar 2020, 13:50 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
Ugnen fungerar bra. Man kan kasta in den i bastun eller torkskåp också. Bör vara nästan 100% säkert om man ser till de studier som gjorts. De här maskerna är tåliga och går inte sönder i första taget.

Corona dör ganska fort samt är inte direkt farligt efter en kortare tid på ytor som i det här fallet är relevanta. Det är svagt emot värme och under Spanska sjukan vårdade man faktiskt folk utomhus. Har man inga alternativ kan man ju låta masken ligga en tid.

Gällande aningsskydd engångs tycker jag det är lite samma där. De är designade för att filtrera ganska mycket under ett helt arbetspass så om man har ett gäng kan man ju köra en cycle framförallt om man använt masken en kort tid. Läst om en del som kastat in dem i mikron också.

Mängden Corona man blir exponerad för är det som är av störst betydelse enligt Giesecke. Så skyddsglasögon är enormt viktigt också. Detta blir ett måste framöver. Finns en del nice motorcykel/bergsbrillor man kan använda nu i vår sommar. Det bästa skyddet är det man alltid har med sig.

Sprit skulle jag spara till mobilen, handtag och såna ytor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: sön 22 mar 2020, 21:16 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
"..utom filtret.."

Helt sant!

Ett stycke brainfart från mim sida.

Ugnsdesinfektion låter ju smidigare och vi har ju inga tendenser på elbrist än. Skönt, kan spara spriten till annat sen :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Andningsskydd virus
InläggPostat: lör 28 mar 2020, 00:06 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
funderar har idiot förklarat vården och tyckt typ dom får skylla sig själv när dom inte köper sundströms masken som fortfarande finns på öppna marknaden och går att använda hur många gånger som helst.
Dock läste nu på https://vwcustomspeed.com/kategori/Typ-1-27 att dom inte uppfyllde standarder för hälso och sjukvård för dom inte renar utandningsluften så bäraren kan smitta omgivningen.
Men det måste väll gälla alla med ventil (flergångs likväl som engångs) och dom används väll inom sjukvården?
jag är förivrad?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet