Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Olika uppfattningar om tex karantän mm under Coronatiden.
InläggPostat: ons 07 jul 2021, 11:13 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Ja jag har reagerat lite på att det verkar vara ganska stor skillnad i uppfattning/åsikt om hur man skall uppföra sig i en karantänsituation. Karantän etc (avstånd i köer, skydd på eller ej, hur skudd används osv).

Hur uppfattar ni hur folk beter sig? Hur beter du dig, någon skillnad? Vad är närsta du serr eller upplevt? Vad är värst, felaktigt (medvetet) beteende, ignorans, okunskap osv.?

Min egen erfarenhet och de olika intryck/fakta jag fått till mig gör att jag startar tråden.

Endel personer går ( under våran hårdaste karantän/isoleringsperiod alltså!) och handlar mat i ica/coop dagligen och påstår sig iaf vara i karrantän.

Endel är helt inlåsta i sitt hem. Totalt, helt utan tex matpåfyllning ens under flera månader.

Endel är (tvingade) att gå till jobbet men träffar nästan ingen annars.

Summasumarum så är alla dessa i karantän enligt egen utsago.

Hur kan man enkelt och korrekt bedöma andras grad av isolering i deras karrantän inför tex ett möte?

Behöver vi olika karantänsnivåer (abc123 etc) så att vi framöver kan få folk att agera mer lika och så att även myndigheter får lättare att få fram sitt budskap om vilken grad av isolering vi bör försöka inta just nu?

Mvh PP.

Inläggsrubrik: Re: Olika uppfattningar om tex karantän mm under Coronatiden
InläggPostat: tor 08 jul 2021, 09:44 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Finns det några uppgifter någonstans om var viruset sprids mest? Exempelvis i butiker eller i skolor eller inne eller ute?

Jag inbillar mig att spridningsrisken är värst vid trängsel inne, med begränsad ventilation. Och minst med bra avstånd och bra ventilation och helst ute. Att det alltså mest handlar om risken att andas in virus som andra andats/hostat/nyst ut, som aerosol/små droppar.

Det kan innebära att handla i butik kan vara helt OK/ofarligt om du gör det en morgon klockan 07:30 när där är mycket lite kunder. Men en stor risk i exakt samma butik en fredag klockan 17:00.

Så det är svårt att sätta en enkel etikett på beteenden som är riskabla. "Handla i butik" kan innebära olika saker.

Något som förvånar mig är att internationellt resande är tillåtet alls. Det borde begränsas mycket mer, med egenbekostad hotellkarantän.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ]