Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: lör 25 dec 2021, 04:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Hei igjen Miss P!
Vanligvis har det vært kaniner som har gitt oss mest kjøtt. Vi har hatt både Belgisk kjempe og Stor Chincila og brukt kryssinger av de som slaktedyr. Vi fikk dessverre sykdom hos de i 2020 og fikk ikke avkom til slakt. Vi har isolert de dyra og slaktet noen av de, men kaninkjøtt er lite av resultatet i år.

Vi har i år satset på en blanding av Tysk Checke og Belgisk Kjempe. Det gikk lang tid før vi fikk de dyra og vi har foreløpig ikke slaktet noen av de enda. Vi kjøpte 2 hoer og en hane, og har nå 17 kaniner, hvor 12 skal slaktes, men de bør bli større (siden vi har god tilgang til gratis for), så blir de nok slaktes før februar/mars.

Oppskrift på kanin er nesten alt. Kjøttet er lyst, smaker lite og tar lett til seg diverse marinader. Når barna var små så synes de "kaninnuggets" var best. Da tok jeg meg tiden til å skjære ut ryggfiletene og rense de for hinner og dyppet i røre og friterte de. Egentlig tror jeg at bare fantasien setter grenser for hva man kan bruke kaninkjøtt til. Husk bare at de smaker mindre enn kylling og tjener mye på marinering eller annet som kan gi smak.

I vår familie så bruker vi gjerne kaninkjøtt i curry retter. Ikke like godt som lam, men minst like godt som kylling. Kaninkjøtt krever smakstilsetting, det er om mulig enda mer nøytralt enn kylling. Derfor er curry en perfekt rett. Pass bare på at du skjærer i leddene, om du hogger de over, så blir det skarpe beinsplinter i maten. (det går bra det med, men gi gjestene beskjed først, så de slipper å bli overrasket av små beinsplinter).

I år derimot så er det fuglene som gir oss volumet av kjøtt. Vi har slaktet ned våre høns som vi har for egg (må jo kjøpe nye til året da...), vi har også kjøttkyllinger og andre kyllinger som er/blir slaktet. Moskusender og kalkuner gir også vekt med kjøttet. Det som veier lite, men smaker godt er vaktler.

Totalt sett så er det fugler som står for det meste av kjøttet i år, men det blir kaninslakt i februar/mars som gir mer kjøtt til neste års regnskap.

Om du ønsker mer svar, så kommer jeg gjerne tilbake for å forsøke å svare bedre, men det er ikke så ofte jeg er innom her, så svaret kommer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: tis 28 dec 2021, 23:44 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Hei igjen Miss P.
Jeg glemte å svare på siste spørsmålet. Vi har en Excalibur med 9 brett. Det er en ganske dyr maskin, men har en formidabel tørkeflate. Jeg angrer ikke på hva den kostet, den har gitt 100 vis av arbeidstider og ha tørket over 1000 kg (fersk) mat.

Om du tenker på å utvide konserveringen, så må jeg også anbefale en stor utgave av "All American" trykk koker. Vi har allerede spist konserver som er 5-6 år gamle som er bedre enn fra butikk. Kjelen er dyr og det å få rett glass er dyrt, men innholdet i konserven bestemmer nærmest du (og kjemien) da.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet