Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Atomvinter
InläggPostat: fre 25 mar 2022, 15:36 
Nykomling

Det som Carl Sagan m.fl. torgförde på 80-talet, att vi skulle få lång atomvinter har ju ifrågasatts starkt senare. Vilka källor ska man lita på i denna fråga tycker ni? Minns när det var kraftiga skogsbränder i Ryssland så var ju luften disig och det luktade rök här där jag bor så det blir riktigt dålig, troligen livsfarlig luft om man bränner av några% av USA-s kärnvapenarsenal över ryssarna. Men hur länge vara detta? Tänker då främst på höghöjdsdetonationer så det blir mindre radioaktiva partiklar. Om man är inne i ett rum med en bra luftrenare, HEPA+kolfilter och har tätat fönster etc. skulle man kunna klara detta säg 2 månader? Går åt några filter, elverk som brummar kanske 2-4 timmar per dag. Man måste ju släppa in lite frisk luft, tänker att man kan låta denna luft sugas i direkt in i luftrenaren. 2månader har föreslagits som en tänkbar tid, andra säger 1-4 år.

Inläggsrubrik: Re: Atomvinter
InläggPostat: lör 26 mar 2022, 19:16 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Citera:
Det som Carl Sagan m.fl. torgförde på 80-talet, att vi skulle få lång atomvinter har ju ifrågasatts starkt senare.

Att det har ifrågasatts starkt känner jag inte till. Har du något exempel på detta att hänvisa till?

Jag tror mest att osäkerheten är stor. Ingen vet egentligen hur stort det blir eller hur länge effekterna kommer att vara. Allt blir bara gissningar.

Rent praktiskt är ett problem att de flesta hus, särskilt äldre, är byggda för att hålla ett svagt undertryck. Exempelvis genom en varm skorstensstock och/eller fläkt som alltid går och evakuerar på toa och i kök. Detta undertryck gör att man undviker att varm inomhusluft trycks ut i springor och vattenånga sedan kondenserar ut inne i väggar, tak och golv och orsakar fuktproblem som är svåra att komma åt. Mögel och röta.

Annars vore det enklaste ett bra filter som filtrerar och tar in uteluft och skapar ett bra övertryck inomhus. Då "tätar" ju övertrycket och man minskar risken för kontamination. Inte bra längre perioder, om man avser att bo kvar...

Fast fuktproblem i framtiden är kanske att föredra framför alternativet?

En kompromiss kan kanske vara att tejpa/plasta in bara delar av huset, ett par rum, och ha övertryck bara där. Och sedan ha normal ventilation i resten av huset. Eller flytta ner i källaren? Eller ta över ett tomt/övergivet grannhus och köra rejält övertryck där...

InläggPostat: lör 26 mar 2022, 20:15 
Nykomling

EssBe skrev:
Citera:
Det som Carl Sagan m.fl. torgförde på 80-talet, att vi skulle få lång atomvinter har ju ifrågasatts starkt senare.

Att det har ifrågasatts starkt känner jag inte till. Har du något exempel på detta att hänvisa till?

Jag tror mest att osäkerheten är stor. Ingen vet egentligen hur stort det blir eller hur länge effekterna kommer att vara. Allt blir bara gissningar.

Rent praktiskt är ett problem att de flesta hus, särskilt äldre, är byggda för att hålla ett svagt undertryck. Exempelvis genom en varm skorstensstock och/eller fläkt som alltid går och evakuerar på toa och i kök. Detta undertryck gör att man undviker att varm inomhusluft trycks ut i springor och vattenånga sedan kondenserar ut inne i väggar, tak och golv och orsakar fuktproblem som är svåra att komma åt. Mögel och röta.

Annars vore det enklaste ett bra filter som filtrerar och tar in uteluft och skapar ett bra övertryck inomhus. Då "tätar" ju övertrycket och man minskar risken för kontamination. Inte bra längre perioder, om man avser att bo kvar...

Fast fuktproblem i framtiden är kanske att föredra framför alternativet?

En kompromiss kan kanske vara att tejpa/plasta in bara delar av huset, ett par rum, och ha övertryck bara där. Och sedan ha normal ventilation i resten av huset. Eller flytta ner i källaren? Eller ta över ett tomt/övergivet grannhus och köra rejält övertryck där...

Jag tänker använda ett eller två rum och gränsa av. Jag har inluft till min kamin som kommer in i ett av rummen genom ett rör som kommer från källaren, det vore idealiskt sätta filter på detta. Jag har även skorstensanslutning i rummet så man får ventilation. Ska fixa länk till källan

InläggPostat: lör 26 mar 2022, 20:23 
Nykomling

EssBe skrev:
Citera:

https://www.survival.ark.net.au/Nuclear ... Skills.pdf
Du får bläddra fram några sidor. Han beskriver ofta risker med kärnvapen som midre än vad som rapporterats tidigare, detta kan vara felaktigt men det kan också stämma.

InläggPostat: lör 26 mar 2022, 21:12 
Nykomling

Jag undrar hur det blir i samhället i vårt land vid en atomvinter? Militärer har ju masker och lokaler med filtrerad luft som säkert räcker en bra tid. Dom bör ju ha planerat i viss mån för sådant, åtminstone för dom högre befälen. Regeringen bör ju också, om dom ännu lever, kunna sättas i säkerhet i sådana lokaler. Några få har preppat för detta, kanske bara 50 pers i hela landet? Och har filtrerad luft som räcker nån månad kanske? Övriga kommer väl dö ganska fort, dom som är i skyddsrum har filtrerad luft men har dom kolfilter? Hur länge räcker filtren? Finns det någon plan för att rädda människor, ge dom gasmasker t.ex. eller tänker man att mycket få personer kommer överleva någon längre tid i landet? Luften kan ju bli mycket farlig, man har spekulerat att den blir full med kväveoxider, NOx, detta har senare reviderats men ändå blir det plaströk, kemikalier brinner etc. En jävla soppa. Om man har ett filter med filterkasetter som man byter och kan driva detta elektriskt, tätar ordentligt så kanske man kan klara sej tänker jag. Ett par månader går deffinitivt, kanske ett år om man kan satsa pengarna som krävs. Det bör ju inte bli så många plundrare med vapen, det är för farligt vara ute i luften helt enkelt. Dessutom är dom allra flesta döda.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ]