Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Beredskaps belysning?
InläggPostat: fre 04 mar 2022, 22:43 
Nykomling

Hej

Vad använder för att lysa tillvaron när man inte har tillgång till elnätet?

Jag har tittat runt lite på beredskapsbelysning men finner det inte helt lätt att välja. Ska man välja något klassiskt som en lykta som drivs på fotogen? Eller kan man hitta stabila LED produkter som är tillförlitliga även om de legat på hylla par år?

Det finns en hel del att välja på, inte minst LED men mycket är av helt för mig okända märken vilket gör att jag ställer mig skeptiskt till det, iallafall när man inte kan hitta riktiga omdömen.

Något som jag stött på merän ett par gånger dock är Balck Dimond, de har ett par alternativ som man kan se här : https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/shop/lanterns/ Vissa av dessa har både internet batteri och externt(AA), dessutom kan de också agera powerbank. Någon som har erfarenhet av dem?

Det andra märket jag stött på är Goal Zero Lighthouse : https://www.goalzero.com/shop/lights/lanterns/. Det som står ur här är att man kan välja att bara lysa åt en sida. Det finns exemplar med vev där man kan veva 6-7 minuter för att få ström till 1 timme på min läge. De ska också ha ett ganska stort inbyggt batteri.

Möjliga problem jag ser med dessa 2 produkter är att de är ganska avancerade och ju mer funktioner ju mer kan det i regel strula. Dessutom gillar jag egentligen inte inbyggda batteri då det brukar bli slit och släng produkter men kan batteriet hålla sig i bra skick under förvaring så kan det vara okay.

Klassisk lyckta med fotogen har sina nackdelar och spontant känns det som att LED är ett bättre allternativ.

Min tanke är alltså inte att vandra med det i skogen utan främst lysa upp för familjen om man blir utan elnät ett längre tag.

Har ni några tips?

Inläggsrubrik: Re: Beredskaps belysning?
InläggPostat: fre 04 mar 2022, 23:32 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Det finns trevliga campinglampor som fungerar fint hemma.

Denna är jag mycket nöjd med: https://www.amazon.se/dp/B07XM77FHV

Bild

På låg styrka lyser den drygt en vecka kontinuerligt. Kan fungera som batteribank och laddas med USB. Tyvärr micro-USB...

Ser inte helt konstig ut på nattduksbordet eller på kylskåpet. Magnetisk. Utmärkt present! Jag har lånat ut mina flera gånger... Trevlig även ute en grillafton.

InläggPostat: ons 10 aug 2022, 23:57 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

EssBe skrev:
Det finns trevliga campinglampor som fungerar fint hemma.

Denna är jag mycket nöjd med: https://www.amazon.se/dp/B07XM77FHV

Bild

På låg styrka lyser den drygt en vecka kontinuerligt. Kan fungera som batteribank och laddas med USB. Tyvärr micro-USB...

Ser inte helt konstig ut på nattduksbordet eller på kylskåpet. Magnetisk. Utmärkt present! Jag har lånat ut mina flera gånger... Trevlig även ute en grillafton.

Den såg ju fin ut! Beställde en sådan idag :)

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: lör 13 aug 2022, 00:37 
Användarvisningsbild

Du får berätta vad du tycker om den... 8|>

InläggPostat: fre 19 aug 2022, 09:00 
Användarvisningsbild

När jag såg bilden så tyckte jag den var stor och bra. Sen såg jag andra bilder med händer som referens och insåg att den inte var så stor. Sen fick jag den levererad och blev helt varse att den var Liten :)
Jag såg tråden kring när när den skapades och tänkte då att jag nog skulle köpa en sådan, men sedan när jag hade mer pengar, eftersom den kostade ett par tusen (fick jag för mig). Så blev det att jag väntade tills den knappt gick att få tag på längre och den kostade ju bara några hundra :smack:
Som tur var fanns det en handlare i Tyskland som hade kvar.

Jag har ju bara hunnit testa den men den är ju helt suverän om den nu bara visar sig hålla under lång tid. Vad mer kan man önska liksom? Att den lagar frukost till mig också? Den är helt rätt på allt. :up:

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: fre 19 aug 2022, 15:05 
Användarvisningsbild

Jag beställde en till liknande fast inte lika snygg och inte lika bra batteri:
https://www.amazon.se/Campinglampa-USB- ... C87&sr=8-7
Varenda gång jag går upp på vinden och slår huvudet i bjälkarna i mörkret så tänker jag att jag skulle hängt en pannlampa däruppe. Men nu kommer jag hänga upp den här campinglampan där istället. Nästan lika bra :)

InläggPostat: mån 22 aug 2022, 13:26 
Användarvisningsbild

Jag har en på toa och en vid säkringsskåpet. Och en ute vid grillen och en vid sängen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ]