Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: NIZN batterier
InläggPostat: fre 07 okt 2022, 11:55 
Strömavbrott? Hjälp!

Hej !
Jag använder NIZN batterier från ansmann till mina pannlamor.Både AA och AAA .Det fungerar bra.
Använder en laddare som heter Charge Manager CM2024,som jag köpt hos Conrad´s.

Nu undrar jag.Finns det något bättre batteri för mina pannlampor som använder 3 st AAA batterier och
den andra använder två AA batterier.

Eller skall jag kanske satsa på en pannlampa med lithium ?

mvh
offgrid

Inläggsrubrik: Re: NIZN batterier
InläggPostat: lör 12 nov 2022, 21:55 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Jag har ingen erfarenhet av NiZn-batterier. Vad jag förstår är de bättre eller liknande NiMh vad gäller energitäthet men har högre spänning, liknande alkaliska engångsbatterier? Finns det andra fördelar?

Så länge det handlar om små kompakta pannlampor, för "camping", med begränsat ljusflöde som används sporadiskt, så tror jag att litiumjon är onödigt. Däremot, om du är ute efter ett väldigt högt ljusflöde så är litiumjon naturligtvis det rätta. Hög strömstyrka, hög spänning och hög täthet. Men pannlampan blir då större. Och du behöver en laddare till.

En liten kompakt pannlampa med aaa eller aa respektive 18650 med mycket högt ljusflöde är väldigt olika bestar med väldigt olika användningsområden...

InläggPostat: lör 12 nov 2022, 22:29 
Strömavbrott? Hjälp!

Ja dom liger på 1,8 volt och aaa batterierna är på 950 mah.Den funkar bra till min enkla pannlampa.Får ladda upp dom en gång i vecken.Ansmann är bättre märke än conrads.Så jag har ett knippe batterier,dom håller ett tag om man kör dom i botten,vilket händer ofta,så håller dom inte så länge och till sist går dom inte att ladda upp.
Det blir att ett batteri blir kasst varannan månad .Använder lampan dagligen.Det går 3 AAA batterier i den.
Det blir ju i alla fall billigare än alkaliska.
Tack för svar
MVH//offgrid

InläggPostat: lör 12 nov 2022, 23:21 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Kassera ett laddningsbart batteri i veckan låter hårt. Och dyrt. Ladda lite oftare eller rotera ett par pannlampor och ladda alla en gång i veckan?

Jag använder mest med IKEA LADDA eller Eneloop. Minns inte när jag sist kasserade ett batteri. Kanske förra julen? Men jag roterar alla batterierna och laddar upp i samband med byte, innan ljuset blir svagt.

En finess med litiumjon är att de går att köpa med inbyggd skyddskrets. Den skyddar mot för hög strömstyrka (kortslutning) eller för låg spänning (djupurladdning). Det gör att batteriet håller längre. Men den användbara kapaciteten blir en aning mindre.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]