Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bildning och underhållning.
InläggPostat: fre 09 nov 2007, 04:30 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Så, du har ett torp eller en bunker, du har ved, du har redskap och du har utsäde, du har matförråd för två år och du har både lampolja och stearinljus. Men vad gör du på kvällarna och söndagarna, vad gör du efter några år när barnen börjar bli skolmogna?
Min poäng här är att inte bara kroppen behöver sitt, själen behöver också något. Man kanske ska ladda tillflykten med sällskapsspel, böcker, inte bara teknisk litteratur eller annat som rör livet på en mindre gård utan tillgång till ett modernt samhälle med global infrastruktur, utan även historia, poesi, geografi, samhällskunskap skönlitteratur på flera språk och av flera slag, skolböcker i alla tänkbara ämnen med mera, så att man kan upprätthålla en rimlig nivå av civilisation och bildning, även om samhället inte återetablerar sig självt utan det med tiden återskapas kring din egen compound
När Datorn pajar och du inte längre kan spela dina MP3or och CD-spelaren för länge sedan givit upp så vill du förmodligen fortfarande ha musik omkring dig, därför kan det vara värt att ha någon gitarr, ett munspel, en fiol eller två och kanske rentav ett piano i tillflykten, även om du inte spelar själv så kanske någon annan i din omgivning spelar, eller så lär du dig spela när decemberkvällarna blir långa i vaxljusets sken.

Alltså, tänk på mer än bara mat, ge hjärnan lite mat också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 11 nov 2007, 22:28 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Precis så är det, själen måste ha sitt ! Det blir väl till att fixa lite schyssta musikinstrument så man har något att göra när man inte jobbar, är det någon härinne som lirar nåt instrument, själv har jag en mungiga nånstans i bråten, jag tror jag ska ta och leta fram den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 17 nov 2007, 00:43 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 05 apr 2007, 12:31
Inlägg: 68
Ja de blir lite trist när stereon tystnat och man sitter o bläddrar i skivorna ,tittar på omslagen ,spelar favoriterna tyst i huvudet och minns hur det lät,, själv har jag alltid spelat munspel av o till så får väl lägga opp ett lager av bluesharps som räcker i mina dagar !! Sen som sagt ett bibliotek med lämpliga fackböcker tex en bra bok om naturläkemedel som man kan plocka och tillverka själv ,lär kunna bli svårt få läkarvård , en handbok om hur man hanterar olycksfall kunde vara bra , Monopol går väl fetbort ,vem vill sitta och spela om papperspengar när allt rasat , men ett Shackspel och en kortlek kan vara bra att ha !!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 17 nov 2007, 12:28 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Tundra Man skrev:
Sen som sagt ett bibliotek med lämpliga fackböcker tex en bra bok om naturläkemedel som man kan plocka och tillverka själv.


Den där boken får du allt ta och berätta mer om i avdelningen "skade och sjukvård" !


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 17 nov 2007, 16:19 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Tundra Man skrev:
Monopol går väl fetbort ,vem vill sitta och spela om papperspengar när allt rasat , men ett Shackspel och en kortlek kan vara bra att ha !!


Schack, Go, Flera kortlekar, Fia, olika strategispel och rollspel och inte minst monopol och finans och sådana spel, de kan vara ganska pedagogiska för att förklara hur det kunde gå som det gick i samhället när man har en ny generation som inte minns samhället av idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 nov 2007, 01:30 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 okt 2007, 22:44
Inlägg: 9
Utan musik är livet rätt futtigt , så att skaffa sig en vevgrammofon så man i allafall kan spela lite skeva stenkakor tror jag inte vore en helt dum idé.
Och en hel del instrument som redan nämts ...men kanske skippa bastuban och fiolen .
Finns få saker så plågsamt som att höra någon lära sig spela fiol :mrgreen: .

Handen på hjärtat tror jag inte att jag skulle bry mig nämnvärt om utbildning av avkomma och fortplantning osv , utan min fokusering skulle ligga på mig och mina närmaste för att vara helt realistisk.
Vet inte ens om jag gillar civilisationen och människan är ett ganska så vidrigt djur enligt min mening.

Så jag skulle inte bunkra upp på skolböcker direkt.
Däremot en massa sällskapsspel , serietidningar (eftersom jag är en omogen jävel) och lite konstmaterial så man kan teckna och måla.
Sen får man väl tvinga någon att lära sig sticka också så man kan producera lite nya kläder , eller iallafall en halsduk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 nov 2007, 04:59 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 05 apr 2007, 12:31
Inlägg: 68
ElvisPresley skrev:
Utan musik är livet rätt futtigt , så att skaffa sig en vevgrammofon så man i allafall kan spela lite skeva stenkakor tror jag inte vore en helt dum idé.
Och en hel del instrument som redan nämts ...men kanske skippa bastuban och fiolen .
Finns få saker så plågsamt som att höra någon lära sig spela fiol :mrgreen: .

Handen på hjärtat tror jag inte att jag skulle bry mig nämnvärt om utbildning av avkomma och fortplantning osv , utan min fokusering skulle ligga på mig och mina närmaste för att vara helt realistisk.
Vet inte ens om jag gillar civilisationen och människan är ett ganska så vidrigt djur enligt min mening.

Så jag skulle inte bunkra upp på skolböcker direkt.
Däremot en massa sällskapsspel , serietidningar (eftersom jag är en omogen jävel) och lite konstmaterial så man kan teckna och måla.
Sen får man väl tvinga någon att lära sig sticka också så man kan producera lite nya kläder , eller iallafall en halsduk.
Ja händer att jag sittet o läser gamla Fantomen ,, (Fantomen Rules) så att man minns att rättvisan inte är mer än vem som vann sista kriget !!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 nov 2007, 12:21 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
ElvisPresley skrev:
Utan musik är livet rätt futtigt , så att skaffa sig en vevgrammofon så man i allafall kan spela lite skeva stenkakor tror jag inte vore en helt dum idé.
Och en hel del instrument som redan nämts ...men kanske skippa bastuban och fiolen .
Finns få saker så plågsamt som att höra någon lära sig spela fiol :mrgreen: .

Handen på hjärtat tror jag inte att jag skulle bry mig nämnvärt om utbildning av avkomma och fortplantning osv , utan min fokusering skulle ligga på mig och mina närmaste för att vara helt realistisk.
Vet inte ens om jag gillar civilisationen och människan är ett ganska så vidrigt djur enligt min mening.

Så jag skulle inte bunkra upp på skolböcker direkt.
Däremot en massa sällskapsspel , serietidningar (eftersom jag är en omogen jävel) och lite konstmaterial så man kan teckna och måla.
Sen får man väl tvinga någon att lära sig sticka också så man kan producera lite nya kläder , eller iallafall en halsduk.


Alla djur, till och med de enskilda myrorna är egoister och opportunister, så människan är inte vidrigare än andra djur.
Om du inte gillar civilisationen så är väl det ett desto större skäl att vara den som själv styr hur civilisationen skall återetableras.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 nov 2007, 15:00 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 okt 2007, 22:44
Inlägg: 9
sprithitler skrev:

Alla djur, till och med de enskilda myrorna är egoister och opportunister, så människan är inte vidrigare än andra djur.
Om du inte gillar civilisationen så är väl det ett desto större skäl att vara den som själv styr hur civilisationen skall återetableras.


Fast nu gör du lite för snabba antaganden här min gode herre .
Jag är det största egot och livet handlar om mig. Så fungerar naturen och jag är den första att erkänna detta.
Däremot har jag svårt för all annan skit och stress och allmän apati som kommer med den mer och mer utvecklade civilisationen med allt för mycket valmöjligheter ; det tycks rätt uppenbart att våra djurkroppar inte hanterar det speciellt bra.

Att jag skulle kunna återbilda civilisationen under min livstid är ju lite absurd så därav skulle jag nog inte styra upp något sådant.
Jag har ingen drift av att fortplanta mig så därför förlorar jag nog längtan efter att saker och ting fortsätter efter att jag försvinner.
Men självklart skulle jag ju göra allt för att göra tillvaron så bra som möjligt när jag och dom jag bryr mig om är vid liv.

Människan är vidrig för hon vill inte inse att hon är ett djur. Hon vill hela tiden tro att hon är bättre än alla andra djurarter , vill tro att saker kan bli bättre om man bara skaffar ny regering , om man bara byter inställning osv.
Däremot klämmer hon fram schyssta saker som Elvis Presley och kebab så helt vidrig är hon kanske inte ...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 nov 2007, 18:13 
Även om böcker, spel och musikinstrument är ett måste skulle jag nog inte helt räkna bort att lägga ner ett par fotbollar, brännbollset osv. när TV:n och internet dör tror jag man lätt blir rastlös och bara läsa och spela låt oss säga samam dussin spel i några år kan lätt bli enformigt.
Tänk bara på hur snabbt ni komemr beta er igenom böckerna, en vanlig person kan dra igenom en bok om dan efter att ha fått lite läsvana.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 nov 2007, 22:05 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Elpistol skrev:
Även om böcker, spel och musikinstrument är ett måste skulle jag nog inte helt räkna bort att lägga ner ett par fotbollar, brännbollset osv. när TV:n och internet dör tror jag man lätt blir rastlös och bara läsa och spela låt oss säga samam dussin spel i några år kan lätt bli enformigt.
Tänk bara på hur snabbt ni komemr beta er igenom böckerna, en vanlig person kan dra igenom en bok om dan efter att ha fått lite läsvana.


Helt riktiga påpekanden, att jag ej tar upp sporter och fysiska nöjen beror främst på att jag ej är en sportande person, men även på att jag antar att man kommer att vara tämligen fysiskt sysselsatt och kanske inte ha så mycket ork kvar efter göromålen.
Men jag får ge dig rätt, bollar, slagträn, frisbees, racketar o ch krocketset är nog goda ideer i tillflykten.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 21 nov 2007, 06:03 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 okt 2007, 22:44
Inlägg: 9
Elpistol skrev:
Även om böcker, spel och musikinstrument är ett måste skulle jag nog inte helt räkna bort att lägga ner ett par fotbollar, brännbollset osv. .


Bra poäng där broder.

Pingis känns givet ..
Går att köra i mindre lokaler dessutom ,det enda man igentligen behöver är väl pingisbollen.. allt annat går att byta ut med exempelvis böcker/hand/cdfodral och valfritt bord (fungerade bra på rasterna i plugget i alla fall)

För det mera småskaliga utrymmet är Hackysack I valfritt material en helt okej underhållning också.

Allt beror ju på scenario och tillgång.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 25 jul 2008, 11:09 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 24 jul 2008, 07:23
Inlägg: 117
Ort: Kiruna
Ålkraft skrev:
Precis så är det, själen måste ha sitt ! Det blir väl till att fixa lite schyssta musikinstrument så man har något att göra när man inte jobbar, är det någon härinne som lirar nåt instrument, själv har jag en mungiga nånstans i bråten, jag tror jag ska ta och leta fram den.

Jag kör mycket ukulele. Det är ett bra instrument att ha med på resa/i skogen då den är relativt liten. Jag har tänkt börja bygga egna instrument någon gång, kanske kommer jag igång redan till nästa sommar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 02:48 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Har vi någon antikvariatskännare som kan tipsa om vilka böcker för läs, skriv och räkneinlärning man kan hitta på antikvariat och som är bra?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 09:40 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
sprithitler skrev:
Har vi någon antikvariatskännare som kan tipsa om vilka böcker för läs, skriv och räkneinlärning man kan hitta på antikvariat och som är bra?


Och här förutsätter du att det var bättre pedagogik i böckerna förr. Jag tror faktiskt att du har fel där. Eleverna lärde sig mindre förr men lärarna gjorde upprepning så mycket och rabblande att allt satte sig i skallen. Tyska prepositioner och svenska kungar samt älvar i all ära, men pratar man med äldre människor har de inte fått lära sig skvatt om filosofi och statsvetenskap i grundskolan.

Det pratas också om att skolan var lugnare förr, det är inte så konstigt när lärarena hade total makt att både fysiskt och psykiskt bestraffa bråkstakare. Jag är själv uppväxt på landet där lärarna fortfarande tillämpade fysisk bestraffning på min tid. Och visst fasen var det lugnare i de klasser med ämnen som hade lärare av det gamla gardet där man visste att om man inte skötte sig så blev det fysiska konsekvenser.

Gå in till en skola och fråga var de gör av sina gamla böcker. Kanske håller de på att rensa ut just nu och du kan få med dig en hög. Den enda typen av böcker som blir omoderna är geografi och i viss mån historia.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet